AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #41 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, de produserer ikke melk før de får unger som kan drikke den. Så uansett hva slags hunndyr du kjøper, melker den ikke når du kjøper den så begynner den ikke før den skal ha unger Anonymkode: dfe57...e8c Dette pluss at når ungen er ferdig å drikke melken stopper melkeproduksjon opp så sant man ikke opprettholder den ved å fortsette å melke dem. Anonymkode: 3e79f...77e 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #42 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, de produserer ikke melk før de får unger som kan drikke den. Så uansett hva slags hunndyr du kjøper, melker den ikke når du kjøper den så begynner den ikke før den skal ha unger Anonymkode: dfe57...e8c Ja var det jeg tenkte! 😅 takk for bekreftelse på det! ts Anonymkode: fe98a...91b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #43 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oj svin har jeg ikke tenkt på! En gris ❤️ Er de mye jobb? Burde man ha fler så de ikke blir ensomme? ts Anonymkode: fe98a...91b Nei, det er vel de dyrene med minst jobb, vi har de slik at de kan gå ut og inn som de vil fra det lille huset sitt, og de liker å ha flere områder å gå på. Men husk at om du kjøper et par grisunger så kan de bli svært store om du kjøper vanlige svin, men det er flere raser og mindre raser som er mer ala besøksgård liksom enn en råne på 300kg spør han besøksgård naboen din, er jo helt fantastisk at du har det som nabo, han kan tipse deg direkte om hva som kan passe hos deg basert på tomt og erfaring. Anonymkode: dfe57...e8c
Lauv Skrevet 20. mai 2021 #44 Skrevet 20. mai 2021 En geit skal 1 FE pr dag som vedlikeholdsfor. Pluss på ved melkeproduksjon. Høy med normalt god kvalitet inneholder 1,3-1,8 FE pr kg. 3
Juniper Skrevet 20. mai 2021 #45 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke hvis ikke geita eller kua skal ha unger... Anonymkode: dfe57...e8c En normal ku produserer mye mer melk enn det en kalv drikker. Det er vanlig at en ammeku har 3-4 kalver som hun passer på. En melkegeit har også mye høyere produksjon enn for et par kje. Melkeproduksjonen vil riktignok gå ned om den ikke brukes, men det ligger an til mye trøbbel med jur. I motsettning til TS har jeg faktisk agronomutdanning. Selv om jeg ikke er i den bransjen. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #46 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er vel de dyrene med minst jobb, vi har de slik at de kan gå ut og inn som de vil fra det lille huset sitt, og de liker å ha flere områder å gå på. Men husk at om du kjøper et par grisunger så kan de bli svært store om du kjøper vanlige svin, men det er flere raser og mindre raser som er mer ala besøksgård liksom enn en råne på 300kg spør han besøksgård naboen din, er jo helt fantastisk at du har det som nabo, han kan tipse deg direkte om hva som kan passe hos deg basert på tomt og erfaring. Anonymkode: dfe57...e8c Ja glad jeg har en bonde som nabo! 😄 har nettopp flyttet hit, men hilst på de som bor der og de er veldig hyggelige og imøtekommende mennesker 😊 Ja en sånn type gris som typisk er på besøksgård hadde vært så koselig ❤️ Men burde jeg kjøpe fler? De er vell flokk dyr? ts Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #47 Skrevet 20. mai 2021 Lauv skrev (2 minutter siden): En geit skal 1 FE pr dag som vedlikeholdsfor. Pluss på ved melkeproduksjon. Høy med normalt god kvalitet inneholder 1,3-1,8 FE pr kg. Okei, kommer nok ikke til å kjøpe hva som helst av høy, vil jo at de skal leve godt! 😊 takk for info! 😄 dette skal jeg lese mer om ts Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #48 Skrevet 20. mai 2021 Juniper skrev (6 minutter siden): En normal ku produserer mye mer melk enn det en kalv drikker. Det er vanlig at en ammeku har 3-4 kalver som hun passer på. En melkegeit har også mye høyere produksjon enn for et par kje. Melkeproduksjonen vil riktignok gå ned om den ikke brukes, men det ligger an til mye trøbbel med jur. I motsettning til TS har jeg faktisk agronomutdanning. Selv om jeg ikke er i den bransjen. Kanskje jeg burde velge en geite rase som ikke har blitt brukt til melke produksjon, om de geitene som er i den næringen kan ha mye problemer med jura 😕 ts Anonymkode: fe98a...91b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #49 Skrevet 20. mai 2021 Juniper skrev (7 minutter siden): En normal ku produserer mye mer melk enn det en kalv drikker. Det er vanlig at en ammeku har 3-4 kalver som hun passer på. En melkegeit har også mye høyere produksjon enn for et par kje. Melkeproduksjonen vil riktignok gå ned om den ikke brukes, men det ligger an til mye trøbbel med jur. I motsettning til TS har jeg faktisk agronomutdanning. Selv om jeg ikke er i den bransjen. Ja våre kyr melkerut glatt en 40-50 liter melk, men det begynte ikke av seg selv, ts var vel usikker på om de melket om de hadde unger eller ikke, men de gjør jo ikke det. Bare det jeg skulle frem til Anonymkode: dfe57...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #50 Skrevet 20. mai 2021 Jeg har en liten søt historie til om noen få dyr, disse dyrene bor ikke så langt fra meg. De kaller jeg for gjengen: det er to griser og tre sauer. De tasser omkring på frifot på et jorde som ligger langs en liten bygdevei. Jeg tror de bor på et lite småbruk som ligger rett ved siden av det jordet. En sommerdag da jeg kjørte denne smale, lille bygdevegen, så gikk griseknoen midt i veien. Den så temmelig fornærmet på meg som forstyrret han når han gikk tur. Så griser og sauer kan en nok også ha sammen. Anonymkode: 31ff9...ece 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #51 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje jeg burde velge en geite rase som ikke har blitt brukt til melke produksjon, om de geitene som er i den næringen kan ha mye problemer med jura 😕 ts Anonymkode: fe98a...91b Sjekk ut Boer geiter. Naboene mine har det, og de blir først og fremst brukt til å rydde landskap Anonymkode: dfe57...e8c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #52 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja glad jeg har en bonde som nabo! 😄 har nettopp flyttet hit, men hilst på de som bor der og de er veldig hyggelige og imøtekommende mennesker 😊 Ja en sånn type gris som typisk er på besøksgård hadde vært så koselig ❤️ Men burde jeg kjøpe fler? De er vell flokk dyr? ts Anonymkode: fe98a...91b Jeg ville anbefalt deg flere sauer, flere geiter, 2 griser, 2 hester, flere høner osv, enkelte kan gå to og to, andre bør være flere Anonymkode: dfe57...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #53 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en liten søt historie til om noen få dyr, disse dyrene bor ikke så langt fra meg. De kaller jeg for gjengen: det er to griser og tre sauer. De tasser omkring på frifot på et jorde som ligger langs en liten bygdevei. Jeg tror de bor på et lite småbruk som ligger rett ved siden av det jordet. En sommerdag da jeg kjørte denne smale, lille bygdevegen, så gikk griseknoen midt i veien. Den så temmelig fornærmet på meg som forstyrret han når han gikk tur. Så griser og sauer kan en nok også ha sammen. Anonymkode: 31ff9...ece ❤️❤️❤️ så herlig! Ts Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #54 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sjekk ut Boer geiter. Naboene mine har det, og de blir først og fremst brukt til å rydde landskap Anonymkode: dfe57...e8c Takk for tips! 😄 ts Anonymkode: fe98a...91b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #55 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips! 😄 ts Anonymkode: fe98a...91b Se her feks https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214367506 Anonymkode: dfe57...e8c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #56 Skrevet 20. mai 2021 For en drøm! Håper jeg én dag får samme mulighet som deg. Jeg har jobbet med forskjellige typer dyr, og hatt selv. Som flere har nevnt så er nok hest det som krever mest. Høner og ender er morsomme dyr. Det krever litt penger i oppstartsfasen mtp bygning og rovdyrsikker utegård, men månedsprisen utover det er ikke mye. Jeg har kun jobbet med gris og ikke hatt selv, men det er absolutt noe jeg kunne tenkt å hatt på min fremtidige gård. Masse personlighet! God idé å ta en tur til naboen. Søk kunnskap hos de som har, og kanskje du evt får låne noen dyr. Mye informasjon å hente på Facebook også. Feks gruppen: høner og andre fjærfe Masse lykke til Anonymkode: 50a5e...c83 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #57 Skrevet 20. mai 2021 Ullgris https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219125809 Bare viser deg noen eksempler Anonymkode: dfe57...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #58 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville anbefalt deg flere sauer, flere geiter, 2 griser, 2 hester, flere høner osv, enkelte kan gå to og to, andre bør være flere Anonymkode: dfe57...e8c Takk 😄 ts Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #59 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Se her feks https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214367506 Anonymkode: dfe57...e8c Ååh de var nydelige ❤️❤️ Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #60 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ååh de var nydelige ❤️❤️ Anonymkode: fe98a...91b De er også veldig snille og rolige, helt annerledes enn de tradisjonelle geitene vi har her i ellers Anonymkode: dfe57...e8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå