AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Bor på et tidligere landbruk. Er en fin oppvarmet stall her, ganske tydelig at det har vært mye dyr her før. Ser ut som det har vært griser, geiter, kaniner og høner Jeg har lyst til å kjøpe er par geiter, kanskje en ponni? Hadde også vært veldig morsomt med 2 kuer hest og ku er jo veldig store dyr. Så geiter er nok billigere? Noen her som har peiling på hva hvert enkelt dyr koster i mnd? De skal kun brukes som kjeledyr, har også en ganske stor inngjerdet tomt med masse plass og gress som de kan traske rundt på Anonymkode: fe98a...91b 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Først må du sjekke at alle regler følges. Har du nok kompetanse? Har du nok penger? Du må ha en veterinær fast som kan vaksinere, orme og komme på akutte tilfeller. Er det godkjent til varig opphold for dyr? Har du tilgang til kvalitetsmat som høy, silo, kraftfòr? Det koster. Du må også ha kvalitetsanalyse og analysere avføringen til dyrene før du gir ormekur. Dette er kostbart Anonymkode: f4702...f16 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Ser for meg at geiter er billigst. Dessuten kan du leie dem ut til både stat, næringsliv og privatpersoner for å rydde områder som er overgrodd Anonymkode: 28608...e9f 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Ponnier krever fast oppfølging av hovslager ect.Ikke alle tåler å stå på gress. Dette kan og dukke opp senere. Geiter er vel de mest nøysomme dyra, men krever veldig god inngjerding. Du må sjekke priser på flis, fòr. Du må vite hva slags beite du har. Gress er ikke bare gress. Det som ofte drar opp prisen på dyr, er jo veterinær. Som du risikerer å måtte ringe ofte. Er du heldig, sjelden. Jeg hadde lest meg opp litt (mye) på aktuelle dyr. Hva de krever av deg Du har endel gamle raser av ku og geit og sau som er relativt enkle å gi ett bra liv. Ellers gir jo høner mye farge og liv. Mye kule hønseraser! Anonymkode: 00600...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Høres ut som du har særdeles lite kunnskap om dyr. Anonymkode: d0273...889 28
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Først må du sjekke at alle regler følges. Har du nok kompetanse? Har du nok penger? Du må ha en veterinær fast som kan vaksinere, orme og komme på akutte tilfeller. Er det godkjent til varig opphold for dyr? Har du tilgang til kvalitetsmat som høy, silo, kraftfòr? Det koster. Du må også ha kvalitetsanalyse og analysere avføringen til dyrene før du gir ormekur. Dette er kostbart Anonymkode: f4702...f16 Ja skal selvfølgelig sjekke opp alt det, men først vil jeg jo vite hvilke dyr jeg har råd til 😅 Så leser jeg meg opp, spør folk som allerede har disse dyrene. tilpasser jeg gården etter de dyra. Skjønner det er kostbart, er derfor jeg trenger vite hva ca hva det koster, så jeg vet om jeg har råd før jeg begynner mer research ts Anonymkode: fe98a...91b 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som du har særdeles lite kunnskap om dyr. Anonymkode: d0273...889 Et sted må man vell starte? Er ikke slik at jeg tenker kjøpe et dyr, før alt er på plass, både økonomisk og alt fysisk de krever. ts Anonymkode: fe98a...91b 21 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Geiter er artige men jævlige å gjerde inn, sauer og geiter koster vel ca 1000kr stykket, om du ikke kjøper noen lam eller kje en plass. Feks Anonymkode: dfe57...e8c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ponnier krever fast oppfølging av hovslager ect.Ikke alle tåler å stå på gress. Dette kan og dukke opp senere. Geiter er vel de mest nøysomme dyra, men krever veldig god inngjerding. Du må sjekke priser på flis, fòr. Du må vite hva slags beite du har. Gress er ikke bare gress. Det som ofte drar opp prisen på dyr, er jo veterinær. Som du risikerer å måtte ringe ofte. Er du heldig, sjelden. Jeg hadde lest meg opp litt (mye) på aktuelle dyr. Hva de krever av deg Du har endel gamle raser av ku og geit og sau som er relativt enkle å gi ett bra liv. Ellers gir jo høner mye farge og liv. Mye kule hønseraser! Anonymkode: 00600...3a8 Takk for mye info! 😊 Høner er også morsomt! 😄 kan nok hende ponni blir litt mye ja... beitet jeg har en blomstereng 😅 ganske inngrodd... kanskje jeg burde kontakte noen med sau for å spørre mer, har jo en nabo her med full bondegård 😄 ts Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 Hest/ponni er hvertfall det dyreste. Og krever mer kunnskap og oppfølging. Tenner, hover, fóring. De tåler lite. Dyreverdens dårligste mage. Sau og geit er jo greit. Kan i verste fall bare slaktes om de blir syke/skada. Selve dyrene er ikke så dyre i innkjøp. Alpakka er det og fler som har. Anonymkode: 00600...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Ei ku koster fort 15-30 000. En god hest enda mer. Dette i innkjøp. Helseoppfølging koster mye. Du må ha tilgang til silo/høy gjennom hele vinterhalvåret. Ei ku/en hest spiser myyyyye. Det er koselig med dyr om sommeren som "trasker rundt" ute. Men de skal stelles 2/3 ganger for dagen gjennom hele høst/vinter/vår. Det er myye jobb. Kanskje du heller kan tilby deg å vere beite/passe noen dyr om sommeren. Geiter er utbryter eksperter. Men av det du foreslår det beste alternativet. Kanskje du lan ta vare på noen flakse-lam (sau) fra noen sauebønder? Anonymkode: 3e79f...77e 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Geiter er artige men jævlige å gjerde inn, sauer og geiter koster vel ca 1000kr stykket, om du ikke kjøper noen lam eller kje en plass. Feks Anonymkode: dfe57...e8c Nofence! Dette kan man søke om støtte til vet jeg Er helt genialt. Anonymkode: 28608...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Geiter er artige men jævlige å gjerde inn, sauer og geiter koster vel ca 1000kr stykket, om du ikke kjøper noen lam eller kje en plass. Feks Anonymkode: dfe57...e8c Jeg har sånn ca 200 000 til kjøp av dyr og tilpasning av tomten for dyra, så dyrt blir det nok ja 😅 Men den en gangs summen jeg må ut med for å tilpasse bryr jeg meg ikke så mye om. Bryr meg mest om hva dyra vil koste å holde i mnd 😊 De lever jo lenge! Så jeg ønsker bare være sikker på at jeg ikke tar meg vann over hodet i det lange løp! ts Anonymkode: fe98a...91b 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for mye info! 😊 Høner er også morsomt! 😄 kan nok hende ponni blir litt mye ja... beitet jeg har en blomstereng 😅 ganske inngrodd... kanskje jeg burde kontakte noen med sau for å spørre mer, har jo en nabo her med full bondegård 😄 ts Anonymkode: fe98a...91b Selv har jeg hest, men har ikke egen gård. (Alle penga går med til hesten haha) Skulle jeg hatt småbruk, hadde det blitt høner, alpakka og dverggeiter. Anonymkode: 00600...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ei ku koster fort 15-30 000. En god hest enda mer. Dette i innkjøp. Helseoppfølging koster mye. Du må ha tilgang til silo/høy gjennom hele vinterhalvåret. Ei ku/en hest spiser myyyyye. Det er koselig med dyr om sommeren som "trasker rundt" ute. Men de skal stelles 2/3 ganger for dagen gjennom hele høst/vinter/vår. Det er myye jobb. Kanskje du heller kan tilby deg å vere beite/passe noen dyr om sommeren. Geiter er utbryter eksperter. Men av det du foreslår det beste alternativet. Kanskje du lan ta vare på noen flakse-lam (sau) fra noen sauebønder? Anonymkode: 3e79f...77e Å ta inn noen geit for sommeren er jo helt genialt! 😄 takk for tips! 😊 ts Anonymkode: fe98a...91b 3
Diamant20 Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 Jeg tror jeg ville gått for geiter og alpakkaer, uten at jeg har veldig mye peiling 😆 Alpakkaer er veeeldig fine, du kan lage garn av pelsen, og leie ut alpakkaturer feks.
Tvist Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ei ku koster fort 15-30 000. En god hest enda mer. Dette i innkjøp. Helseoppfølging koster mye. Du må ha tilgang til silo/høy gjennom hele vinterhalvåret. Ei ku/en hest spiser myyyyye. Det er koselig med dyr om sommeren som "trasker rundt" ute. Men de skal stelles 2/3 ganger for dagen gjennom hele høst/vinter/vår. Det er myye jobb. Kanskje du heller kan tilby deg å vere beite/passe noen dyr om sommeren. Geiter er utbryter eksperter. Men av det du foreslår det beste alternativet. Kanskje du lan ta vare på noen flakse-lam (sau) fra noen sauebønder? Anonymkode: 3e79f...77e Men kan jo få en hest eller to gratis på finn. Innkjøpspris er ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 Tvist skrev (Akkurat nå): Men kan jo få en hest eller to gratis på finn. Innkjøpspris er ikke problemet. Hest er mer der at du bør ha drevet med hest først. Og hvertfall stå på stall med andre erfarne. Hest til pynt hjemme som nybegynner er ikke dyrevennlig. Anonymkode: 00600...3a8 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har sånn ca 200 000 til kjøp av dyr og tilpasning av tomten for dyra, så dyrt blir det nok ja 😅 Men den en gangs summen jeg må ut med for å tilpasse bryr jeg meg ikke så mye om. Bryr meg mest om hva dyra vil koste å holde i mnd 😊 De lever jo lenge! Så jeg ønsker bare være sikker på at jeg ikke tar meg vann over hodet i det lange løp! ts Anonymkode: fe98a...91b Noen sauer og geiter, en ponni spiser ikke all verden, du kan kjøpe høy og få levert i feks 1tonn av gangen til rundt 4-5kr kiloen, som de kan spise. Hvor mange tonn svhenger av dyr. Dyrene bør ha litt kraftfor på siden, en sekk på 20-40kg koster rundt en 200-300kr og varer en stund. Jeg ville ikke hatt kuer eller storfe, det krever en del og de spiser mye. Om du ikke kan slå og lage høy/rundballer selv så må du kjøpe alt. Ponniene må ha hovene ordnet jevnlig, sauene må klippes og få stelt klovene, geitene og. Anonymkode: dfe57...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Spørs litt hva du vil selv og da? En alpakka kan du leie på turer. Krever vel hakket mer stell. Vil du bare ha litt dyr rundt deg? Hvor mye vil du styre med om vinteren? Er du vant til å stelle med dyr? Er det gøy à spa møkk 7 dager i uka, 365 dager i året 😛 Anonymkode: 00600...3a8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå