Gå til innhold

Blodbøk tre i hagen som ikke mister fjorårets løv. Noen som kan hjelpe?

Cessa74

Anbefalte innlegg

Vi har et nydelig blodbøk tre i hagen -som har flotte dyprøde blader på sommer og høst. Men; Den slipper ikke høstløvet slik den skal utover høsten/vinter. Dermed ser treet nesten dødt ut gjennom hele vinteren og til langt ut på forsommeren før nye skudd/blader presser av det gamle løvet. Vi prøver å dra av/riste av det døde bladverket uten hell -sitter godt fast. De første årene tenkte vi det kanskje var pga treet var så ungt -men dette har den altså gjort i 12 år nå.

Selve treet har vokst seg stort - 4-5 meter i høyde og 3-4 meter i bredde. Er det noen dyktige hagefolk her inne som kan forklare oss hvorfor den ikke slipper løvet på høsten/vinteren? Ser jo utrolig stygt ut -særlig nå som det er såpass stort. Mange naboer lurer ofte på hvorfor vi ikke kapper ned det døde treet.. Men det er jo langt i fra dødt - i slutten av mai/ starten av juni begynner den endelig å slippe løvet når nye blader spirer. Men har aldri sett lignende på andre blodbøker - at de ser døde ut gjenneom en hel vinter og vår. (Løvet er inntørket og krøllet sammen og gråblass i fargen fra sen høst til tidlig sommer.. Nesten så jeg vurderer å fjerne hele treet -men den er jo SÅ fin når den har sine friske blader.

Vi tenkte å kappe toppen på den til høsten. Vil det hjelpe på prosessen med at den slipper dødt løv? Eller andre ting vi kan gjøre?

Setter stor pris på innspill. Har forsøkt å google, men finner ikke svar -der står det jo bare at den slipper løvet sent på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke det typisk bøk da, at den beholder mye av løvet frem til nytt kommer sent på våren? Er blant annet derfor bøkehekk er populært da den skjermer for innsyn om vinteren også.

Anonymkode: 572e9...8da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke det typisk bøk da, at den beholder mye av løvet frem til nytt kommer sent på våren? Er blant annet derfor bøkehekk er populært da den skjermer for innsyn om vinteren også.

Anonymkode: 572e9...8da

Er usikker på om det gjelder alle typer bøk.

Jeg har agnbøk, og der begynner fjorårets blader å slippe nå som de nye bladene spretter ut.

Anonymkode: 5d32f...3a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjorde et raskt Google-søk nå, og da fant jeg dette:

«Utover høsten blir bladene brunlige og mesteparten av løvet blir sittende på hekken over vinteren.» (https://hekkplanter.com/blodbk-50-120-cm.html)

Jeg kjøpte selv mine hekkeplanter fra den nettsiden, og de som driver den virker veldig kompetente. Så jeg tror nok at dette stemmer, at blodbøk skal holde på en del av bladene gjennom vinteren slik TS beskriver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en gammel eik stående som ser sånn ut. Det gjør den hver eneste vår. Men så kommer det nye blad og den er like fin igjen. 

Anonymkode: 828ca...672

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis TS googler «Hornbeam winter» («agnbøk vinter») ser hun hvorfor folk kjøper slike trær til bruk i hekk.

Dersom man ikke ønsker bartrær, men likevel vil ha skjerming om vinteren er det veldig praktisk at de holder på bladene på den måten.

Men det ser kjipt ut i april måned når plenen og «alt» annet begynner å bli grønt, det skjønner jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ha litt med proveniens å gjøre, at det egentlig er en forskremt danske, men bortsett fra det så høres det ut som en frisk Fagus Sylvatica Purpurea som begynner å kvikne til liv litt sent på våren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis TS googler «Hornbeam winter» («agnbøk vinter») ser hun hvorfor folk kjøper slike trær til bruk i hekk.

Dersom man ikke ønsker bartrær, men likevel vil ha skjerming om vinteren er det veldig praktisk at de holder på bladene på den måten.

Men det ser kjipt ut i april måned når plenen og «alt» annet begynner å bli grønt, det skjønner jeg. 

De er forskjellig slekter, agnbøk er nærmere bjørk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Da får vi bare leve med at den er stygg hele vinteren og det meste av våren da.. Men råfin når den har sine røde blader da -så trolig verdt det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke akkurat art naboen har, men de har ihvertfall en bøk som er helt nydelig om høsten, men som beholder de visne bladene hele vinteren og nå utover våren. Dette var visst meningen, da de får litt skjerming fra naboer hele året. I forrige uke tok naboen en runde og raka av en del og nye spirer er kommet fram. Kanskje du må rake tre? 🤷

Anonymkode: a60e7...6c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er usikker på om det gjelder alle typer bøk.

Jeg har agnbøk, og der begynner fjorårets blader å slippe nå som de nye bladene spretter ut.

Agnbøk er ikke bøk, det er en helt annen slekt.

Når det er sagt ..

blodbøk (og bøk) beholder bladene gjennom vinteren, så det er helt normalt. Dere bør heller ikke fjerne det visne løvet, det beskytter de nye knoppene om vinteren.

Personlig synes jeg ikke at det er stygt heller, bladene får en pen, gyllen farge når de visner.

Anonymkode: b7cec...131

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...