Gå til innhold

Gidder ikke å ta med ungene på noe i sommer fordi de oppfører seg dårlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine to unger på 10 og 8 år er utrolig utakknemlige og bortskjemte.  De er annenhver uke hos far og der får de det akkurat som de vil. Han er veldig hengiven og lar dem styre skuta, de bestemmer alt når de er der. Og han sørger for storslåtte ferier. Men problemet er at de klager likevel, ingenting er godt nok. Jeg har også latt dem få oppleve mye og de er nok heldigere enn de fleste på sin alder, siden de har svært ressurssterke foreldre og besteforeldre.  

Ifjor var de i dyreparken,  på Hunderfossen og Lilleputthammer. I tillegg til tusenfryd og diverse museer, badeland.  Dette var med meg og far til sammen.  Vi gjør alt for at de skal ha en fin sommer. Likevel var det bare klaging og sure miner, ingen takknemlighet for at de får oppleve ting som andre barn kanskje ikke får. Etter ferien i fjor så ble jeg skuffet, barnefar opplevde det samme og stemor forteller og om at de var veldig kravstore og klaget over de minste ting. 

I år har jeg derfor bestemt at vi skal bli hjemme. Det blir kanskje en dagstur til Tusenfryd, hvis oppførselen deres tillater dette. Jeg sa dette til far i dag, når vi avtalte ferieukene i sommer. Sa at jeg ikke gidder og de har godt av en sommer hjemme. Barnefar mente at de fleste unger på den alderen er sånn og at vi ikke måtte "straffe" dem. Han kunne ikke ta dem med på ferie i år pga en operasjon som skal tas i sommer. 

Mens jeg føler at de må få kjenne på hvordan det er å ikke dra på ferie og kjede seg. Kanskje dette fører til at de skjerper seg.

Og ja, vi har snakket med dem om oppførselen deres uttalige ganger, men det er til ingen nytte.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 93747...9b0

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kan funke, så lenge du er tydelig på at det er derfor. Hvis de ikke vet hvorfor det ikke blir noen ferie har det ingen hensikt.

Men ja, grensesetting er viktig, og at det blir konsekvenser når grenser brytes. Det er ikke foreldres jobb å sørge for at barna alltid er lykkelige.

Anonymkode: 93af3...675

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du å oppnå med dette? At de er takknemlige for ferier i fremtiden? Du gir de jo en konsekvens uten at de får mulighet til å korrigere oppførselen sin, så det du burde ha gjort var jo å si at med mindre de slutter å klage så blir det ingen ferietur neste år. Siden du ikke har gjort dette så ville jeg heller ha krevd plettfri oppførsel fremover dersom de ønsker å reise noe sted på ferie. Men det er jo opp til deg. 

Anonymkode: 9cbc6...b86

• Liker 13
Gjest Laffatus
Skrevet

Du får prøve husk venner er borte tenker mere bråk  men nå har jeg ingen barn  men veit da jeg vR loten det var kjedelig da vi aldri var på ferie 

AnonymBruker
Skrevet

Men er det normalt at barn er takknemlige?

Og føler seg heldige?

Kanskje de mangler lykken i bunn. Kommer fra skilte foreldre, må bo to steder. 

Straffe barn for at de ikke er fornøyde.

Ulogisk.

Anonymkode: 50cea...035

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spørre hva barna har lyst til, bli enig om noe for så å lage ett ukes system med enten plikter eller direkte mål om oppførsel der de må samle x antall stjerner frem mot ferie for å få ferieturen? 

Visuallisere, tydelige mål, belønning og medbestemmelse.

Anonymkode: 547ef...70d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du å oppnå med dette? At de er takknemlige for ferier i fremtiden? Du gir de jo en konsekvens uten at de får mulighet til å korrigere oppførselen sin, så det du burde ha gjort var jo å si at med mindre de slutter å klage så blir det ingen ferietur neste år. Siden du ikke har gjort dette så ville jeg heller ha krevd plettfri oppførsel fremover dersom de ønsker å reise noe sted på ferie. Men det er jo opp til deg. 

Anonymkode: 9cbc6...b86

Det var akkurat det jeg gjorde i påskeferien og sommerferien, men de skjerpet seg ikke. Så da er konsekvensene ingen ferie I sommer. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å spørre hva barna har lyst til, bli enig om noe for så å lage ett ukes system med enten plikter eller direkte mål om oppførsel der de må samle x antall stjerner frem mot ferie for å få ferieturen? 

Visuallisere, tydelige mål, belønning og medbestemmelse.

Anonymkode: 547ef...70d

De var med på å bestemme ferien ifjor, da de var så misfornøyde.  De ville til dyreparken og  Hunderfossen. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er det normalt at barn er takknemlige?

Og føler seg heldige?

Kanskje de mangler lykken i bunn. Kommer fra skilte foreldre, må bo to steder. 

Straffe barn for at de ikke er fornøyde.

Ulogisk.

Anonymkode: 50cea...035

Jupp... Ville ikke sagt noe om å oppføre seg, takknemlighet eller forventning om glede. Det dikterer hva de har å føle og forteller dem i verste fall at hva de føler er "feil". 

Ville allikevel roet litt ned på aktiviteter. Reiser du og far til en park hver med dem ila sommeren, i tillegg til andre mer hverdagslige men hyggelige familieaktiviteter (telting, stranda, spille spill osv), så bør det holde.

Får du en haug av presanger hevet etter deg blir hver og en mindre spesiell. Mer verdi i én utvalgt gave :)

Blir litt det samme eller? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker de er store nok til å kjenne på den der, ja. I alle fall når du sier at dette har blitt advart om på forhånd og de har fått sjanser.

Anonymkode: 536fc...7d9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer det samme TS. Vi gjør alltid mye fint i ferier og prøver å kose oss. Men ofte er de bare vrange, sure og lager dårlig stemning. Jeg har sagt til de at jeg ikke gidder noe i år før jeg ser en bedring hjemme også. De krangler en del seg i mellom og svarer frekt. Ikke spesielt hyggelig å ta med på noe. 

vi er super opptatt av at man oppfører seg, er hyggelig mot hverandre osv. jeg og mannen krangler aldri og snakker aldri stygt til hverandre. Skjønner ikke hvorfor vi har fått så vanskelige barn. 

ikke noe hjelp fra meg, bare skjønner deg godt TS!! De må jo lære at man ikke får fine kule ting  eller ferier når man ikke kan være litt greie eller vise takknemlighet 

Anonymkode: 68608...95b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg tatt en skikkelig prat med dem om ferien. Tatt opp oppførselen deres fra i fjor og sakt at i år blir det en opplevelse tur. Der de kan vise at de kan oppføre seg og være takknemlig. 

På tide å vise barna dine bilder fra andre land der barmn og voksne lever i slummen. La de få ta en titt i den virkelig verden og vise hvor heldig de faktisk er.

I dag hadde jeg med meg barna på 9 og 12 på fisketur. De storkoste seg og det pøsregna i 2 timer før sola kom. Hadde de klagd på en sånn tur er det forståelig 😅

Men hadde jeg gjort så mye for barna mine som dere gjør og fått bare negativt tilbake hadde jeg satt ned foten tvert.

Det burde dere gjort i fjor allerede!

Anonymkode: 18bad...897

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du straffe barna for oppførselen deres for 1 år siden? Gi de heller konsekvenser der og da om de ikke oppfører seg. Feks er dere på en aktivitet/park og de ikke hører etter, så gå tilbake til der dere overnatter eller kjør hjem. Sett deg ned og forklar reglene klart og tydelig, og vis at du holder det du sier. Men ikke straff de for oppførselen de hadde for 1 år siden! 

Anonymkode: a94f7...f7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri dratt på ferie kun for barna, vi. Alle reisemål er fordi vi voksne vil dit. Barna er med. Tusenfryd ol har vi med letta hjerte sendt dem til i forbindelse med arrangerte turer med fritidsaktiviteter, eller vi har brukt en dag på tivoli (hvis vi var i København for eks), men ikke reist dit pga tivoli. Så dette opplegget ville vært ris til egen bak, skal ikke DU ha ferie i år? Hunderfossen ol er vel et mareritt uansett? Det er ikke synd på barna dine som ikke får dra dit. Men det er synd på barna dine hvis dere ikke reiser noe sted, ikke besøker noen, ingen hytteturer, ingenting? Stranda? Museer i egen by? Fjelltur? 
Du kan ikke forvente takknemlighet. Oppførsel er vel som den er ellers i året også? 
Hvis du ønsker å være hjemme hele ferien, er opplegget ditt godt (men dropp å ta dem med til tusenfryd). Hvis du ønsker å dra til blåfargeverket, gå tur i marka, handletur til Sverige, dra et sted pga en ok restaurant, se noe natur, besøkene venninne, så gjør det og ta dem med. Du skal se de koser seg (eller bare klager like mye som de gjør uansett, og da kan du i hvertfall ha det ok og ikke kaste penger ut av vinduet). 

Anonymkode: 8e6fe...0ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har aldri dratt på ferie kun for barna, vi. Alle reisemål er fordi vi voksne vil dit. Barna er med. Tusenfryd ol har vi med letta hjerte sendt dem til i forbindelse med arrangerte turer med fritidsaktiviteter, eller vi har brukt en dag på tivoli (hvis vi var i København for eks), men ikke reist dit pga tivoli. Så dette opplegget ville vært ris til egen bak, skal ikke DU ha ferie i år? Hunderfossen ol er vel et mareritt uansett? Det er ikke synd på barna dine som ikke får dra dit. Men det er synd på barna dine hvis dere ikke reiser noe sted, ikke besøker noen, ingen hytteturer, ingenting? Stranda? Museer i egen by? Fjelltur? 
Du kan ikke forvente takknemlighet. Oppførsel er vel som den er ellers i året også? 
Hvis du ønsker å være hjemme hele ferien, er opplegget ditt godt (men dropp å ta dem med til tusenfryd). Hvis du ønsker å dra til blåfargeverket, gå tur i marka, handletur til Sverige, dra et sted pga en ok restaurant, se noe natur, besøkene venninne, så gjør det og ta dem med. Du skal se de koser seg (eller bare klager like mye som de gjør uansett, og da kan du i hvertfall ha det ok og ikke kaste penger ut av vinduet). 

Anonymkode: 8e6fe...0ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

aldri dratt på ferie kun for barna, vi. Alle reisemål er fordi vi voksne vil dit. Barna er med

Det har vært slik her også, vi har som regel reist til utlandet og da har vi funnet reisemål som passer alle,  både store og små. Men sommeren 2020 ble vi i Norge pga korona,  da ble det til at vi reiste til fornøyelsesparker for barnas del, (vi er jeg og samboer). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null tro på at du kommer dit du vil med den tankegangen. Straff og konsekvens leder sjelden til gode følelser og glade barn. 

Når det er sagt ville jeg ikke planlagt så store greier til sommeren selv, men det er fordi det ikke virker som om fornøyelsesparker gir barna dine noe særlig. 

Derfor ville jeg latt sommeren være åpen, og heller gjort mindre, spontane utflukter der og da hvis humøret K familien og været tillater det. Turer til stranda, teltturer, museum osv. Tid sammen med deg. 

Og så synes jeg du skal vurdere å finne ut hva som plager barna dine, snakk med de rett etter at de har roet seg etter et utbrudd/krangel, behold roen selv, og forsøk å finne ut hva som gjorde at det ble slik. Noen barn tåler dårlig endring i struktur, søvnmønster og spisemønster som gjerne blir i ferien. Dine barn har to hjem, og strever kanskje med noe rundt det. 

Oppdragelsen skjer hver dag, i hverdagen. Som sagt tror jeg dessverre stemningen mellom dere alle blir enda dårligere om du slenger rundt deg med trusler og straff. 

Anonymkode: 0a1ed...3ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 15.41):

Mine to unger på 10 og 8 år er utrolig utakknemlige og bortskjemte.  De er annenhver uke hos far og der får de det akkurat som de vil. Han er veldig hengiven og lar dem styre skuta, de bestemmer alt når de er der. Og han sørger for storslåtte ferier. Men problemet er at de klager likevel, ingenting er godt nok. Jeg har også latt dem få oppleve mye og de er nok heldigere enn de fleste på sin alder, siden de har svært ressurssterke foreldre og besteforeldre.  

Ifjor var de i dyreparken,  på Hunderfossen og Lilleputthammer. I tillegg til tusenfryd og diverse museer, badeland.  Dette var med meg og far til sammen.  Vi gjør alt for at de skal ha en fin sommer. Likevel var det bare klaging og sure miner, ingen takknemlighet for at de får oppleve ting som andre barn kanskje ikke får. Etter ferien i fjor så ble jeg skuffet, barnefar opplevde det samme og stemor forteller og om at de var veldig kravstore og klaget over de minste ting. 

I år har jeg derfor bestemt at vi skal bli hjemme. Det blir kanskje en dagstur til Tusenfryd, hvis oppførselen deres tillater dette. Jeg sa dette til far i dag, når vi avtalte ferieukene i sommer. Sa at jeg ikke gidder og de har godt av en sommer hjemme. Barnefar mente at de fleste unger på den alderen er sånn og at vi ikke måtte "straffe" dem. Han kunne ikke ta dem med på ferie i år pga en operasjon som skal tas i sommer. 

Mens jeg føler at de må få kjenne på hvordan det er å ikke dra på ferie og kjede seg. Kanskje dette fører til at de skjerper seg.

Og ja, vi har snakket med dem om oppførselen deres uttalige ganger, men det er til ingen nytte.

Hva tenker dere?

Faren min tok med meg og broren min på campingferie hvert år. Det var døden

Anonymkode: 5bcef...230

• Liker 2
Skrevet

Here it goes 😊

Har barna deres noen gang rukket å glede seg til noe? 

Jeg ser de runder det som er av fornøyelsesparker i hele Norge hvert år. Hvordan kan dere forvente takknemlighet? Takknemlig blir man når det skjer noe utenom det vanlige, når forventninger er makset og drømmer innfris. Jeg får ikke inntrykk av at barna deres føler på det og det er dere som foreldre sitt ansvar. 

Jeg sitter ikke på en høy hest her, altså. Jeg jobber med det samme ift mine egne barn, men da knyttet til mer dagligdagse ting 😊 Men jeg mener det blir det samme. Hvis jeg skal lære barna mine takknemlighet, kan jeg ikke kjøpe noe til dem hver eneste gang vi går forbi en butikk, og jeg må lære dem å ta bedre vare på det de allerede har 😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å jag rundt etter alt mulig. La ungene få erfaring med det å nyte det de har i øyeblikket, isteden for å farte mellom 4 ulike fornøyelsesparker og massevis av andre greier. Lån ei hytte på fjellet, lag mat sammen, gå tur, bygg en varde, bad i ei tjønn. Spill brettspill på kvelden, ha quiz, snakk sammen og koble av alt maset.  

Viktig å huske at barn er ikke ferdig utviklet mtp å sette egne behov til side og slik forståelse for takknemlighet i 8 års alder. De er også for unge til å konsekvenser som rammer dem flere mnd frem i tid. Hvis du ikke er snill i januar, får du ikke julegave i desember? Du må ha naturlige konsekvenser - som står i stil med det du ønsker å gi konsekvenser på. På fornøyelsespark dag 1 med sure unger = dag 2 blir vi hjemme. 

Anonymkode: 07adc...844

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...