AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Del Skrevet 20. mai 2021 Jeg elsker svinekjøtt , men er en av de som uansett synes det lukter så sylt forferdelig. Det sies at dette er pga ett spesielt gen :https://forskning.no/dna-husdyr-mat/gener-forklarer-vond-lukt/708608 Sliter av og til med matlysten etter å ha tilberedt svin, og kjenner lukten også etter det er stekt. Andre i samme situasjon? Ev har noe tips? egentlig ett teit problem 😂 men veldig plagsomt! Min farmor har det helt likt som meg, men ingen andre jeg kjenner sliter med å kjenne denne lukten. Har t.o.m fått folk til å lukte på kjøttet flere ganger for å se om det ikke bare er meg 😂....men neida , bare meg og farmor Anonymkode: fa733...7c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Del Skrevet 20. mai 2021 Jeg har det sånn med lam. Tror også det er et gen som gjør at jeg blir dårlig av pinnekjøttlukt mens andre elsker det. Det er selvfølgelig ikke noe å gjøre med genene, så man får bare lufte godt hvis man tilbereder mat man ikke liker lukten av. Anonymkode: 8630a...a0f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Del Skrevet 20. mai 2021 Svinekjøtt er dyrefôr og ikke menneskemat. Den stanken skal ihvertfall ikke inn i mitt hus. Anonymkode: 87c74...7bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starken Skrevet 20. mai 2021 #4 Del Skrevet 20. mai 2021 Har det sånn med koriander. Det både lukter og smaker såpe. Jeg unngår det bare. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg elsker svinekjøtt , men er en av de som uansett synes det lukter så sylt forferdelig. Det sies at dette er pga ett spesielt gen :https://forskning.no/dna-husdyr-mat/gener-forklarer-vond-lukt/708608 Sliter av og til med matlysten etter å ha tilberedt svin, og kjenner lukten også etter det er stekt. Andre i samme situasjon? Ev har noe tips? egentlig ett teit problem 😂 men veldig plagsomt! Min farmor har det helt likt som meg, men ingen andre jeg kjenner sliter med å kjenne denne lukten. Har t.o.m fått folk til å lukte på kjøttet flere ganger for å se om det ikke bare er meg 😂....men neida , bare meg og farmor Anonymkode: fa733...7c2 Jeg kan ikke nok om svinekjøtt i butikken, men er ikke rånelukta noe man lukter hos hanngriser? Altså om man får tak i «hunn-gris» kjøtt så vil det ikke lukte like ille? Min erfaring er nettopp at noen ganger stinker det helt grusomt, mens andre ganger ikke 😅 Anonymkode: b2644...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Del Skrevet 20. mai 2021 Åh jeg sliter også sånn med den rånelukta mens andre merker ikke! Ble bedt på Taco en gang og kjøttdeigen var av svin, kjente lukta forbi krydderet og spiste bare tilbehøret usj.... Anonymkode: 4faff...4ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 20. mai 2021 #7 Del Skrevet 20. mai 2021 starken skrev (3 minutter siden): Har det sånn med koriander. Det både lukter og smaker såpe. Jeg unngår det bare. Jeg også, dessverre. Det er så dumt, for det er jo også en av ingrediensene i karri. Dermed utgår mange ting som andre sier er nydelig. Jeg har prøvd å tilvenne meg, men nytter ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Del Skrevet 20. mai 2021 Så morsomt at andre kjenner seg igjen! selv så får koriander fint, nemnder er det svinekjøttet. Er vel ikke så lett å få tak i hunn gris heller 😂 om det hadde hjulpet. Anonymkode: fa733...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Del Skrevet 20. mai 2021 Det er pga rånelukten, har hørt at den merkes godt dersom grisene ikke er kastrert? Eller noe i den duren.. Uansett, jeg kan merke stor forskjell på svinekjøtt. Er det rånelukt klarer jeg ikke å spise det. Anonymkode: c352e...dbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. mai 2021 #10 Del Skrevet 20. mai 2021 Da har dere ikke kjent lukta av får i kål........det lukter promp Men, nei svin lukter heller ikke godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 20. mai 2021 #11 Del Skrevet 20. mai 2021 Catalina Culès skrev (1 time siden): Da har dere ikke kjent lukta av får i kål........det lukter promp Men, nei svin lukter heller ikke godt. Jeg elsker duften av fårikål på kok, også pinnekjøtt og kålrotstappe. Jeg merker/kjenner ikke noe videre ang.svinekjøtt. Det er grei mat liksom, men ikke noe jeg reagerer på eller mener noe mye om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Del Skrevet 20. mai 2021 Det er derfor jeg ikke spiser ribbe eller pinnekjøtt. Det lukter fælt! Anonymkode: 804f0...4be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 20. mai 2021 #13 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er derfor jeg ikke spiser ribbe eller pinnekjøtt. Det lukter fælt! Anonymkode: 804f0...4be Jeg liker lukta mens det er på kok, når det står på. Ikke etterpå 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timeplan Skrevet 20. mai 2021 #14 Del Skrevet 20. mai 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er pga rånelukten, har hørt at den merkes godt dersom grisene ikke er kastrert? Eller noe i den duren.. Uansett, jeg kan merke stor forskjell på svinekjøtt. Er det rånelukt klarer jeg ikke å spise det. Anonymkode: c352e...dbd Enig! Men når er det heldigvis mange år siden jeg har kommet over svinekjøtt som lukter sånn, og jeg spiser bacon flere dager i uken. Opplevde det oftere før da jeg jobbet på storkjøkken og åpnet flere pakker med svinekjøtt hver dag. For min del er det koriander som ikke funker. Det lukter kattetiss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Del Skrevet 20. mai 2021 Har samme problem med svin, men etter jeg begynte å bestille frittgående glad gris rett fra gårder er det bare herlig å spise. Det lukter friskt rått og bare digg svin stekt. Kan av og til kjenne litt bed tilberedning av stykker med svor, men det går over når det er ferdig og smaken er helt super. Sjekk med Reko-ringer eller Google gårder nær deg. Jeg takler så sjelden kjøtt fra butikk nå at vi kjøper kun svinekjøtt som pølser nå. Rent kjøtt utelukkende fra happy gris. Anonymkode: 67232...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Del Skrevet 20. mai 2021 Åååååh. Endelig noen som forstår meg. Jeg er så senestiv til svinelukt at jeg av og til brekker meg når jeg lager det. Men jeg har også lagt merke til at lukten varierer veldig fra pakke til pakke med kjøtt. Så når det er grilling på sommeren, så må jeg bare krysse fingrene for at jeg har fått tak i rett pakke med grillben. Ellers klarer jeg ikke å spise det. For det smaker, slik som det lukter. Jeg tror at alt kommer an på hvor redd grisen har vært under slakting. Og at en redd gris smaker og lukter mye sterkere enn en gris som ikke har vært redd. Husker en gang jeg kjøpte dansk bacon i Sverige. Det kommer jeg aldri til å gjøre mer. For det luktet redd gris over hele huset. Og jeg fikk totalt aversjon mot bacon. Etter nærmere undersøkelser, så fikk jeg greie på at grisene i Danmark (på denne konkrete fabrikken), ikke blir slaktet på langt nær så humant som i Norge. Noe som forklarer hvorfor jeg aldri har hatt problemer med norsk bacon. Nakkekoteletter har jeg merkelig nok sjeldent i store problemer med (men det hender at de er ekle også) . Mens vanlige koteletter er noe jeg holder meg langt unna. Og grillben blir litt som med russisk rulett. Og jeg har ofte vært fasinert over både min sønn og kjæreste som klarer å gafle kjøtt i seg, uten å kjenne noe som helst. Jeg pleier å kalle det for hormonlukt. Men vet ikke om det er hormonlukt. Har i hvertfall alle år tenkt at jeg sikkert er senestiv for noen stoffer som frigjøres i kjøtt fra redd gris. Anonymkode: 2ec2b...568 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Del Skrevet 20. mai 2021 Synes det lukter søtlig urin.. 🤢 Har aldri likt svinekjøtt, både pga lukt og konsistens, men er heller ikke noe kjøttmenneske. Reagerer også på koriander, fersk koriander smaker og lukter såpeaktig.. og ikke spiselig i hvert fall. Tørka går greit da. Lurer på om det er genene som bestemmer om man liker rødbeter også? For meg og hele familien min sier det smaker jord, mens kjæresten min og familien hans elsker det.. og skjønner ikke hva jeg prater om.. 🤭 Anonymkode: 16400...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Del Skrevet 20. mai 2021 Interessant dette med Koriander også (jeg har skrevet et lengre innlegg om hormonlukt/smak lenger opp her). Jeg spyr av både lukt og smak fra Koriander. Og også av ingefær. Noe som egentlig er ironisk, for jeg tror at ingefær går for å være et kvalmestillende middel. Så er det noen andre av dere som ikke tåler lukten av svin, som også reagerer på ingefær og Koriander? Anonymkode: 2ec2b...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattekusken Skrevet 20. mai 2021 #19 Del Skrevet 20. mai 2021 (endret) Synes ikke svinekjøtt er spesielt godt i tillegg til lukten. Fungerer som pølser og spareribs, indrefileten er også grei. Men utover det, nei takk. Det verste er kjøttdeig av svin i taco, æsjameg Endret 20. mai 2021 av Kattekusken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Del Skrevet 20. mai 2021 Alt kjøtt som ikke er utblødd (og intet ikke-halal kjøtt er utblødd) lukter jo høgg, ts. Det er derfor man først vasker det og så krydrer det og så steker det. Anonymkode: 8d506...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå