AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Jeg er lærer og har termin i januar, noe som gjør at omtrent to av månedene neste sommer, som allerede er ferie/avspasering blir del av permisjonen? Det vil si at jeg da går glipp av ferie? Også juleferien, som er tvungen avspasering og ferie, blir del av min permisjon. Synes dette virker veldig urettferdig, da jeg vet at andre som ikke er lærere, f.eks. kan forlenge permisjonstiden ved å ta ut ferien sin etter at ordinær permisjon er over. Er det noen muligheter for meg som lærer å gjøre dette? At jeg f.eks. får min ferie tatt ut etter permisjonen er over? Dvs., min del av permisjonen er ferdig ca. midten av august, jeg mener da jeg burde få de sju ferieukene/tvungen avspasering rett etterpå? Erfaring med dette? Anonymkode: 419c0...f0b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Hvis du er lur så deler du og mannen din opp permisjonstiden. Gå tilbake i full jobb i juni, og ta resten av permisjonen din etter skoleferien. Anonymkode: 57514...33a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du er lur så deler du og mannen din opp permisjonstiden. Gå tilbake i full jobb i juni, og ta resten av permisjonen din etter skoleferien. Anonymkode: 57514...33a Hvordan gjør vi dette? Anonymkode: 419c0...f0b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du er lur så deler du og mannen din opp permisjonstiden. Gå tilbake i full jobb i juni, og ta resten av permisjonen din etter skoleferien. Anonymkode: 57514...33a Takk for forslaget forresten. Genialt, har lagt det inn i den kalkulatoren på nav og ser ut til at jeg kan strekke permisjonen min fra midten av august til oktober. Anonymkode: 419c0...f0b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Du har vel rett på fire uker pluss en dag hvis permisjonen din går igjennom sommerferien mener jeg å huske.. 😊 altså, du har ferie til gode. Anonymkode: 9a86b...065 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har vel rett på fire uker pluss en dag hvis permisjonen din går igjennom sommerferien mener jeg å huske.. 😊 altså, du har ferie til gode. Anonymkode: 9a86b...065 Ja, fant ut det. Men kan jeg sette meg opp som full jobb 20-30.juni (når vi egentlig har avspasering)? Anonymkode: 419c0...f0b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, fant ut det. Men kan jeg sette meg opp som full jobb 20-30.juni (når vi egentlig har avspasering)? Anonymkode: 419c0...f0b Vet ikke hva du mener med det.. 🤔 Men avspaseringen har vi jo fordi du har jobbet, så du har vel ikke krav på den når du har vært i permisjon. Anonymkode: 9a86b...065 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, fant ut det. Men kan jeg sette meg opp som full jobb 20-30.juni (når vi egentlig har avspasering)? Anonymkode: 419c0...f0b Hva skal du avspasere for, du går jo i permisjon i januar? Anonymkode: 7355b...bf9 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er lærer og har termin i januar, noe som gjør at omtrent to av månedene neste sommer, som allerede er ferie/avspasering blir del av permisjonen? Det vil si at jeg da går glipp av ferie? Også juleferien, som er tvungen avspasering og ferie, blir del av min permisjon. Synes dette virker veldig urettferdig, da jeg vet at andre som ikke er lærere, f.eks. kan forlenge permisjonstiden ved å ta ut ferien sin etter at ordinær permisjon er over. Er det noen muligheter for meg som lærer å gjøre dette? At jeg f.eks. får min ferie tatt ut etter permisjonen er over? Dvs., min del av permisjonen er ferdig ca. midten av august, jeg mener da jeg burde få de sju ferieukene/tvungen avspasering rett etterpå? Erfaring med dette? Anonymkode: 419c0...f0b Du får de fire ukene du har ferie på sommeren igjen. Du får ikke avspaseringen igjen. Anonymkode: fbb62...386 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, fant ut det. Men kan jeg sette meg opp som full jobb 20-30.juni (når vi egentlig har avspasering)? Anonymkode: 419c0...f0b Nei. Det skjønner vel du også. Anonymkode: fbb62...386 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har vel rett på fire uker pluss en dag hvis permisjonen din går igjennom sommerferien mener jeg å huske.. 😊 altså, du har ferie til gode. Anonymkode: 9a86b...065 Dette Anonymkode: fbb62...386 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for forslaget forresten. Genialt, har lagt det inn i den kalkulatoren på nav og ser ut til at jeg kan strekke permisjonen min fra midten av august til oktober. Anonymkode: 419c0...f0b Lettvint å få det til å gå opp med timeplaner... godt jeg ikke jobber med lærere som har en sånn tankegang Anonymkode: fbb62...386 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 Hvis du ikke jobber overtid fordi du er i permisjon har du heller ikke noe å avspasere. Anonymkode: 18255...b48 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er lærer og har termin i januar, noe som gjør at omtrent to av månedene neste sommer, som allerede er ferie/avspasering blir del av permisjonen? Det vil si at jeg da går glipp av ferie? Også juleferien, som er tvungen avspasering og ferie, blir del av min permisjon. Synes dette virker veldig urettferdig, da jeg vet at andre som ikke er lærere, f.eks. kan forlenge permisjonstiden ved å ta ut ferien sin etter at ordinær permisjon er over. Er det noen muligheter for meg som lærer å gjøre dette? At jeg f.eks. får min ferie tatt ut etter permisjonen er over? Dvs., min del av permisjonen er ferdig ca. midten av august, jeg mener da jeg burde få de sju ferieukene/tvungen avspasering rett etterpå? Erfaring med dette? Anonymkode: 419c0...f0b Lær deg forskjellen på ferie og avspasering. Regnet med at lærere er oppdatert på sitt eget komprimerte arbeidsår. Anonymkode: fbb62...386 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lettvint å få det til å gå opp med timeplaner... godt jeg ikke jobber med lærere som har en sånn tankegang Anonymkode: fbb62...386 Du prøver å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg vil ha mest mulig tid med barnet mitt. Veldig godt menneske du.... Anonymkode: 419c0...f0b 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 Nå er det vel arbeidsgiver som har den endelige avgjørelsen for når ferien skal avvikles, og det er jo bare rett og rimelig, særlig i de tilfellene der virksomheten stenger om sommeren. For min del var det enklest å ha litt permisjon, så sommerferie, og etterpå resten av permisjonen. Anonymkode: c99b2...34d 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det vel arbeidsgiver som har den endelige avgjørelsen for når ferien skal avvikles, og det er jo bare rett og rimelig, særlig i de tilfellene der virksomheten stenger om sommeren. For min del var det enklest å ha litt permisjon, så sommerferie, og etterpå resten av permisjonen. Anonymkode: c99b2...34d Ja, ser at dette sannsynligvis kan bli en løsning for meg også. Anonymkode: 419c0...f0b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 De som ikke er lærere, skjønner nok ikke helt. Lærere har kun 4+1ferie. Vi jobber mer, derfor har vi avspasering resten. Det vil si at dersom "timingen" blir feil, faller denne avspaseringen bort. Med andre ord har en jobbet gratis, for det er ikke mulig for lærere å ta dette ut i lønn. Anonymkode: 57514...33a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 Men når man får et års betalt fri fra staten jobber man ikke "mer" enn andre yrkesgrupper. Dermed er det ikke noen grunn til at denne personen skal få noe mere "fri med barnet sitt" enn andre, bare fordi personen tilfeldigvis er lærer og kan nyte familievennlig fri de aller beste delene av året. Anonymkode: 8ec8e...9b5 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når man får et års betalt fri fra staten jobber man ikke "mer" enn andre yrkesgrupper. Dermed er det ikke noen grunn til at denne personen skal få noe mere "fri med barnet sitt" enn andre, bare fordi personen tilfeldigvis er lærer og kan nyte familievennlig fri de aller beste delene av året. Anonymkode: 8ec8e...9b5 Får jo ikke et års fri, får vel litt over et halvt år. Resten får far. Anonymkode: 419c0...f0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå