AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Jeg er nylig begynt i en jobb med mange tunge løft og bæring, 10-15 kg, og noen løft på rundt 25kg, flere ganger og fordelt ut over dagen. Sterkt kjemikalievaskemiddel brukes ved renhold, men det er ikke hver dag jeg er utsatt for det så vet ikke om det er noe skadelig i den mengden jeg blir utsatt for det totalt. Påbudt med hørselsvern hele dagen utenom pauser på grunn av støynivå. Jeg er som nevnt nylig begynt her, på 4. mnd min, og er ikke komfortabel med å dele nyheten om svangerskapet riktig enda, også siden det er så tidlig enda. Jeg har ikke hatt lignende jobb tidligere og vet ærlig talt ikke hva anbefalingene er rundt dette. Tunge løft er vel ikke farlig tidlig i svangerskapet, og jeg er ikke mye utsatt for det sterke vaskemidelet, og støy er visstnok ikke farlig for fosteret før uke 24. Eller tar jeg voldsomt feil? Jeg skal naturligvis bestille legetime og forhøre meg, men inntil da ønsker jeg gjerne erfaring fra andre, siden jeg ikke tør ta dette opp med leder riktig enda 😊 Jeg har for øvrig vært gravid før og vet om de generelle svangerskapsplagene, så det er ikke vesentlig. Jeg var i jobb til 3 uker før permisjonsstart sist og inntil noe tilsier annet håper jeg jo jeg er i like god form denne gangen ✌️ Anonymkode: 50fe7...eac
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Kontakt bedriftshelsetjenesten? Evt. så kan du selv se i stoffkartoteket om disse kjemikaliene er teratogene (fosterskadelige). Anonymkode: 4f38d...ccb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kontakt bedriftshelsetjenesten? Evt. så kan du selv se i stoffkartoteket om disse kjemikaliene er teratogene (fosterskadelige). Anonymkode: 4f38d...ccb Godt tips! Er all kommunikasjon med bedriftshelsetjenesten 100% konfidensiell? Anonymkode: 50fe7...eac
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Prat med jordmor på helsestasjonen Jordmor har ganske god kontroll på aktuelle tilrettelegginger og kan også hjelpe deg å søke om svangerskapspenger Anonymkode: 83925...d8e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Prat med jordmor på helsestasjonen Jordmor har ganske god kontroll på aktuelle tilrettelegginger og kan også hjelpe deg å søke om svangerskapspenger Anonymkode: 83925...d8e Takk for tips, det kan jeg gjøre! Det er en relativt liten plass, så hun vet sikkert også hvilke løsninger andre med samme arbeidsplass har gått for. Håper jeg 😊 Anonymkode: 50fe7...eac 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Godt tips! Er all kommunikasjon med bedriftshelsetjenesten 100% konfidensiell? Anonymkode: 50fe7...eac De har taushetsplikt, ja https://sml.snl.no/bedriftshelsetjeneste Anonymkode: 4f38d...ccb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Jeg har personalansvar på en arbeidsplass der det er mye støy, kjemikaliebruk og tunge løft. Hadde ikke stusset et sekund for å få tilrettelagt arbeidsdagen for en gravid ansatt uavhengig om de hadde arbeidet 1 mnd eller 10 år. Om det er vanskelig med tilrettelegging kan jordmor eller lege hjelpe deg å søke svangerskapspenger. Nå vet ikke jeg hvilke vaskemidler du utsettes for, men enkelte typer kan gi avgassing som bør unngås av gravide. Mener på det er lut eller klor, men her har jeg kanskje feil. Står i produktdatabladet. Anonymkode: 2bd4f...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå