Gå til innhold

Sparing til barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sparekonto i mitt navn og en i ungen navn. Sparer 1000,-i måneden på min konto og 200,- på ungen sin konto. Pengegaver går på ungen sin konto. Sparer også 1000,- i fond. Tanken er at kontoen i ungen navn og fondet skal stå til han blir voksen. De i mitt navn skal gå til store ting som bilstol, ski, sykkel, konfirmasjon osv. 

Er dette en grei måte å gjøre det på? Noe jeg burde endre? 

Anonymkode: b45fb...306

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har en sparekonto i mitt navn og en i ungen navn. Sparer 1000,-i måneden på min konto og 200,- på ungen sin konto. Pengegaver går på ungen sin konto. Sparer også 1000,- i fond. Tanken er at kontoen i ungen navn og fondet skal stå til han blir voksen. De i mitt navn skal gå til store ting som bilstol, ski, sykkel, konfirmasjon osv. 

Er dette en grei måte å gjøre det på? Noe jeg burde endre? 

Pengene på konto vil bare tape seg i verdi. Ville satt alle i fond hvis formålet er som du beskriver. 

AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (1 minutt siden):

Pengene på konto vil bare tape seg i verdi. Ville satt alle i fond hvis formålet er som du beskriver. 

Bør ikke han få ha en konto i sitt navn? 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bør ikke han få ha en konto i sitt navn? 

Hvorfor skulle det være et behov? 

Endret av Blått
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle det være et behov? 

Vet ikke, tenkte det var noe "alle" har 🤷‍♀️😅 Så bør kun spare i fond, tenker du? Sette pengegaver inn der også? 

AnonymBruker
Skrevet

Denne podcasten svarer på mye :)

Screenshot_20210520-131834.png

Anonymkode: 93a07...3b0

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke, tenkte det var noe "alle" har 🤷‍♀️😅 Så bør kun spare i fond, tenker du? Sette pengegaver inn der også? 

Det er jo ikke noe poeng dersom du ikke har noe behov for det. 

Jeg tenker at det er ikke noe poeng med å sette inn 2400 kr på sparekonto i året, når de vil bare tape seg i verdi. Med fond så har du mulighet til å få litt avkastning på pengene.

Hva man tenker å gjøre med pengegavene? Spørs jo litt hvor mye det er snakk om. Min er 11 år og styrer de selv nå, men det er snakk om 1.500 kr i året så det er ikke noen store summer. :sjenert:

Edit: Støtter for såvidt over om at det er en god ide med podcasten :) 

Endret av Blått

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...