Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber hver tredje helg. Gjort det i flere år. Byttet jobb for ett år siden og jobber fremdeles hver tredje. 

Problemet er at jeg føler min leder mener jeg bør trå til ekstra på helg ved behov. Mye mas om dette ved sykdom osv. Men det er jo støtt og stadig sykdom, sykemeldinger osv. Og det er noe rart ved det, for de fleste er syk på helg og ikke ukedager...

Da jeg begynte sa jeg heller ingenting om at jeg var interessert i å jobbe mer. Jobber jo allerede 100%. Jeg trenger å hente meg inn igjen. Når jeg har fri i ukedagene pga arbeidshelg, så får jeg ikke 2 dager fri på rad slik som i helgene. Så blir litt "amputert". I frihelgene liker vi å reise på hytten, dra på telttur eller gjøre andre kjekke ting hjemme. Min samboer har kun fri helgene og jobber ofte overtid så han kommer sent hjem i ukedagene. 

Kjenner jeg begynner å bli lei. Gruer meg når helgene nærmer seg for om min leder vil spørre meg. Føler hun virker sur og at jeg må komme med gode unnskyldninger for hvorfor jeg ikke kan jobbe. Slik jeg ser det burde hun heller forsøkt å få inn et par ekstra ringevikarer som er villig til å jobbe helg. Alle jobber jo hver tredje fra før. Synes allerede det er slitsomt med turnus og hjelper ikke på når jeg føler at leder forventer jeg skal jobbe mer. Er også redd for at det snart blir beordring fordi vi mangler så mange syke på helg. Men bør de ikke heller sette inn vikarer da? Om noen feks er sykemeldt en lengre periode.

Nå kommer sommeren også og av erfaring vet jeg flere er syk på helg da. I sommer har jeg en del planer. Jeg har motsatt ferie av resten av familie/venner og vil jo da treffe de når jeg har frihelger.

Anonymkode: 4e677...73e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syntes alle kan ta på seg et par ekstravakter her og der. Det betyr at du bør si ja iblant, men ikke hver gang. Dersom du sier dette til leder, at du kan ta på deg noen ekstravakter, men at du forventer at andre kolleger med samme arbeidsoppgaver som deg gjør det samme. Vær klar og tydelig og styr forventningene, det er det eneste språket som forstås. 

Anonymkode: 67758...9a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg egentlig godt. Jeg har en turnus hvor jeg jobber annenhver helg, får ingen ekstra kompensasjon for det, og er egentlig utrolig lei av å ikke kunne tilbringe helger sammen med kjæresten min som følge av det. Han jobber man-fre.

Ikke la deg presse eller få dårlig samvittighet for ikke å stille opp ekstra.

Anonymkode: 4e2ee...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syntes alle kan ta på seg et par ekstravakter her og der. Det betyr at du bør si ja iblant, men ikke hver gang. Dersom du sier dette til leder, at du kan ta på deg noen ekstravakter, men at du forventer at andre kolleger med samme arbeidsoppgaver som deg gjør det samme. Vær klar og tydelig og styr forventningene, det er det eneste språket som forstås. 

Hvis jeg tar på ekstra må jeg gjerne jobbe 6 dager, så har jeg fri en dag også flere dager på rad etterpå. Synes det er slitsomt når jeg jobber 100%. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg tar på ekstra må jeg gjerne jobbe 6 dager, så har jeg fri en dag også flere dager på rad etterpå. Synes det er slitsomt når jeg jobber 100%. 

Forståelig det, men hvis alle tar en tørn iblant, så blir det bare litt på hver. Derfor det er viktig at man kommuniserer dette klart og tydelig til leder, gjerne skriftlig. Da viser du at du kan ta i et tak ekstra, samtidig som at du ikke lar deg utnytte. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på deg selv. Dersom du tar på deg mange vakter utover dine 100%, så kan jo det igjen føre til at du blir syk/sykemeldt. Det er ingen som takker deg uansett.....

Anonymkode: b78f3...862

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke er beordret til å jobbe så må du jo ikke takke ja, selv om jeg godt forstår at du føler deg presset til det. Man føler jo at man må stille opp og det er vanskelig å stå i mot det presset. Jeg tenker det er noe som tillitsvalgt på avdelingen bør involveres i. Når det er høyt sykefravær og dere blir presset til å jobbe utover 100% så er ikke det holdbart over tid. Dere bør i det minste ha en ordning hvor alle forplikter seg til å dele på ekstravakter, slik at ulempen blir delt på alle er ansatte. 

Anonymkode: 95c6e...23d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forståelig det, men hvis alle tar en tørn iblant, så blir det bare litt på hver. Derfor det er viktig at man kommuniserer dette klart og tydelig til leder, gjerne skriftlig. Da viser du at du kan ta i et tak ekstra, samtidig som at du ikke lar deg utnytte. 

Er du vittig? Det er det mest idiotiske jeg har lest! Ts jobber 100 %, og skal ikke pålegges mer arbeid. Det er arbeidsgivers ansvar å ansette tilstrekkelig personell. Det koster mer å betale Ts 100% overtid, enn å hente inn personell fra vikarbyrå eller annen avdeling. 

Dette høres ut som oppskrift på smld og utbrenthet. Si nei, med GOD samvittighet. Tredjehver helg er ille nok. 

Anonymkode: e72a8...93b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du vittig? Det er det mest idiotiske jeg har lest! Ts jobber 100 %, og skal ikke pålegges mer arbeid. Det er arbeidsgivers ansvar å ansette tilstrekkelig personell. Det koster mer å betale Ts 100% overtid, enn å hente inn personell fra vikarbyrå eller annen avdeling. 

Dette høres ut som oppskrift på smld og utbrenthet. Si nei, med GOD samvittighet. Tredjehver helg er ille nok. 

Anonymkode: e72a8...93b

Nei, jeg er ikke vittig og jeg har heller ikke sagt at man skal la seg pålegge flere vakter. Det jeg sier er at noe overtid må kunne påregnes, men da formidler man at man forventer at alle bidrar, slik at det ikke bare blir en eller få som får all belastningen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg er ikke vittig og jeg har heller ikke sagt at man skal la seg pålegge flere vakter. Det jeg sier er at noe overtid må kunne påregnes, men da formidler man at man forventer at alle bidrar, slik at det ikke bare blir en eller få som får all belastningen. 

Nja, egentlig ikke. Om det alltid/jevnlig er behov for at noen jobber overtid er det for få ansatte. Overtid skal være akutt og kortsiktig løsning, ellers er det imot arbeidsmiljøloven. Sitat: "Overtid er berre tillate dersom det er eit særleg og tidsavgrensa behov for det. Med andre ord kan ikkje overtid brukast som ei fast ordning."

Arbeidsgiver har lov å pålegge overtid da, men da innenfor rammene av loven.

Jeg synes du skal si nei med god samvittighet TS, du jobber jo allerede hver 3. helg. Du kan jo vurdere om du kan være grei og ta vakt en helg det trengs mot at du får fri en annen hverdag da men synes ikke du skal jobbe ekstra om du ikke vil. Synes gjerne du kan ta opp med arbeidsgiver (gå sammen flere kanskje) at det er mye spm om ekstrajobbing og om de ikke bør få inn flere vikarer eller ansatte pga dette. 

Anonymkode: cafed...72e

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan bruke styringsretten til å endre turnus hvis det er behov for det. Turnus skal da utarbeides sammen med fagforening. Hvis jeg husker AML riktig, skal man ved arbeid der fridager ikke er helg, ha minst to sammenhengende, og helst i sammenheng med helg/søndag. Husker ikke helt hvordan dette er, og mulig det er i vår særavtale. Men sjekk det opp og snakk med fagforeningen. 

I turnus skjer det noen ganger at man har fast annenhver helg. Sånn kan turnusjobbing være. Men du har selvsagt vanlig arbeidstid (t/uke) som normalt. 

Anonymkode: a7488...cb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...