AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 eller er det forbudt grunnet pandemien? Anonymkode: d7a16...5f5
Blått Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Noen steder godtar, noen steder nekter. Det spørs hvor du skal handle hend, rett og slett. Kaffebrenneriet er f.eks en av de som nekter.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Alle er pliktig til å ta i mot kontanter i Norge. Så, ja. Anonymkode: 79b04...790 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Hvorfor på død og liv betale med kontant da? Er jo en grunn til at mange butikker/restauranter vil slippe. Anonymkode: 85cbc...713
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Kontanter er pliktig betalingsmiddel, så det er ikke lov å nekte. Ingenting i smittevernlovgivningen har endret på dette. I praksis nekter en del butikker likevel. Anonymkode: 7fc23...b49 1
The Kitten Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Det har du kunnet hele tiden. Som AB over meg sier, så er alle pliktig til å ta i mot kontanter. Disse koronareglene er forvirrende nok om ikke alle skal begynne å lage sine egne regler i tillegg. 1
The Kitten Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor på død og liv betale med kontant da? Er jo en grunn til at mange butikker/restauranter vil slippe. Anonymkode: 85cbc...713 Kanskje TS har mistet kortet? Kanskje TS har et problem med økonomien og bruker kontanter for å ha oversikt over forbruket sitt? Kanskje TS har tjent pengene på sexsalg og ikke kan sette dem i banken? Grunnen til at noen velger å betale kontant er irrelevant. 5
Blått Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Alle er pliktig til å ta i mot kontanter i Norge. Så, ja. Anonymkode: 79b04...790 Ja, det sies det, men det er fortsatt mange som nekter som blant annet Kaffebrenneriet.
Gjest Rocka69 Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 En kan henvise til §3-5 i Sentralbanksloven (https://lovdata.no/lov/2019-06-21-31/§3-5) . Kontanter er tvungent betalingsmiddel. Rapporterer du stedet som nekter, så vil de få bøter av Norges Bank. Ved gjentagende hendelser, så kan faktisk Norges Bank stenge for muligheter for bruk av kort, Vipps eller Apple Pay - da må de ta kontanter. Steder som sier at du kan få en faktura istedet for å betale kontant, har heller ikke lov til å legge på fakturagebyr i sånne situasjoner. Og de kan faktisk bøtelegges av Norges Bank for dette. Det har også vært tidligere steder som tar i bruk utenlandske terminaler leid fra utlandet, da har faktisk Norges Bank, Skatteetaten og FinDep truet med tvangsoppløsning av selskapet. Insisterer du på betale kontant, så skal dette være mulig - og henvis til §3-5 og send en henvendelse til Norges Bank. Vedrørende smittevern, mange butikker sier at kontanter er mer smittsomme - det er tilbakevist av WHO og FHI.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 The Kitten skrev (14 minutter siden): Kanskje TS har mistet kortet? Kanskje TS har et problem med økonomien og bruker kontanter for å ha oversikt over forbruket sitt? Kanskje TS har tjent pengene på sexsalg og ikke kan sette dem i banken? Grunnen til at noen velger å betale kontant er irrelevant. Den ser jeg, men jeg jobber i butikk, og for oss er det slitsomt i disse tider hvor mange skal betale med kontant. Om det er slik som en nevner lenger opp her, at kontanter ikke er noe mer smittefarlige, så endrer ikke det det faktum at vi har mye strengere rutiner nå enn før med tanke på kontanter. Det er vasking/spriting av hender etter hver eneste gang vi berører kontanter. Så som kunde hadde jeg personlig valgt å betale med kort dersom jeg hadde hatt muligheten - men det er bare meg. Jeg var bare nysgjerrig på hvorfor folk absolutt vil bruke kontanter. Vi er tross alt langt på vei mot et kontantfritt samfunn. Anonymkode: 85cbc...713 2
Blått Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den ser jeg, men jeg jobber i butikk, og for oss er det slitsomt i disse tider hvor mange skal betale med kontant. Om det er slik som en nevner lenger opp her, at kontanter ikke er noe mer smittefarlige, så endrer ikke det det faktum at vi har mye strengere rutiner nå enn før med tanke på kontanter. Det er vasking/spriting av hender etter hver eneste gang vi berører kontanter. Så som kunde hadde jeg personlig valgt å betale med kort dersom jeg hadde hatt muligheten - men det er bare meg. Jeg var bare nysgjerrig på hvorfor folk absolutt vil bruke kontanter. Vi er tross alt langt på vei mot et kontantfritt samfunn. Anonymkode: 85cbc...713 Mange psykisk syke og eldre bruker kontakter.
The Kitten Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den ser jeg, men jeg jobber i butikk, og for oss er det slitsomt i disse tider hvor mange skal betale med kontant. Om det er slik som en nevner lenger opp her, at kontanter ikke er noe mer smittefarlige, så endrer ikke det det faktum at vi har mye strengere rutiner nå enn før med tanke på kontanter. Det er vasking/spriting av hender etter hver eneste gang vi berører kontanter. Så som kunde hadde jeg personlig valgt å betale med kort dersom jeg hadde hatt muligheten - men det er bare meg. Jeg var bare nysgjerrig på hvorfor folk absolutt vil bruke kontanter. Vi er tross alt langt på vei mot et kontantfritt samfunn. Anonymkode: 85cbc...713 Jeg jobber i butikk selv, og har ingen problemer med at folk betaler kontant. 2
Miss-Grey Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 Blått skrev (5 minutter siden): Mange psykisk syke og eldre bruker kontakter. Hæ?! Psykisk syke? 3
Blått Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 Just now, Miss-Grey said: Hæ?! Psykisk syke? Ja, I den kategorien at de bor på sykehjem.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 Ingen bedrifter i Norge har lov til å nekte å ta i mot kontanter da det er et lovlig betalingsmiddel. De kan oppfordre til å betale med kort, men ikke nekte. Jeg har hatt et par diskusjoner med ansatte i butikker angående dette, og jeg har vunnet hver gang. Jobber selv i butikk, og har tatt i mot kontanter hele veien. Jeg vasker bare hendene etter hver gang, verre er det ikke Anonymkode: 98262...25c 1
Gjest Rocka69 Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den ser jeg, men jeg jobber i butikk, og for oss er det slitsomt i disse tider hvor mange skal betale med kontant. Om det er slik som en nevner lenger opp her, at kontanter ikke er noe mer smittefarlige, så endrer ikke det det faktum at vi har mye strengere rutiner nå enn før med tanke på kontanter. Det er vasking/spriting av hender etter hver eneste gang vi berører kontanter. Så som kunde hadde jeg personlig valgt å betale med kort dersom jeg hadde hatt muligheten - men det er bare meg. Jeg var bare nysgjerrig på hvorfor folk absolutt vil bruke kontanter. Vi er tross alt langt på vei mot et kontantfritt samfunn. Anonymkode: 85cbc...713 Vel, det er faktisk en politisk avgjørelse som Stortinget må ta. Og det er faktisk ikke sikkert de kan ta den, grunnet signaler fra EU. Alle valutaer i EØS kan bli sidestilte fra 2030, det betyr at du faktisk vil kreve å kunne få utbetalt lønn i euro f.eks. Arbeidsgivere vil ikke kunne nekte. Dermed ville butikker i Norge måtte ta i mot både polske zloty, euro, tsjekkiske koruna o.a. i kontanter og faktisk også oppgi priser i disse valutaene. Eurosonen har sagt euroen vil utstedes som fysiske penger ut dette århundret. Så om Stortinget bestemmer seg for å kutte ut norske kroner som fysiske penger nå, så kan det altså komme tilbake i 2030. Og da er både Norges Bank, FinDep og Stortinget at norske kroner vil forsvinne hvis man dropper fysiske penger. Derfor så ser du nok ikke en endring av Sentralbankslovens §3-5 før tidligst på 2030-tallet. Og blir valutaene sidestilt, så glem det før etter 2100 - i hvertfall hvis vi fremdeles medlemmer av EØS. Og skulle vi bli medlemmer av EU, så blir det euro som blir valutaen vi kommer til å bruke(faktisk et krav for å bli medlem - land som var medlemmer når dette vedtaket ble gjort har en overgangsordning - men målet til EU er at det skal være en valuta og bare en valuta i hele EU (og vil presse på de tre små EØS-landene til å gjøre det samme eller forlate EØS). Dette var en av årsakene til at mange konservative politikere frontet BREXIT - kravet om å droppe pundet innen 2040. Så enten blir det euro i kontanter de nærmest 80-100 årene, eller vi må ut av EØS for å unngå at norske kroner forsvinner som gangbar valuta.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Den ser jeg, men jeg jobber i butikk, og for oss er det slitsomt i disse tider hvor mange skal betale med kontant. Om det er slik som en nevner lenger opp her, at kontanter ikke er noe mer smittefarlige, så endrer ikke det det faktum at vi har mye strengere rutiner nå enn før med tanke på kontanter. Det er vasking/spriting av hender etter hver eneste gang vi berører kontanter. Så som kunde hadde jeg personlig valgt å betale med kort dersom jeg hadde hatt muligheten - men det er bare meg. Jeg var bare nysgjerrig på hvorfor folk absolutt vil bruke kontanter. Vi er tross alt langt på vei mot et kontantfritt samfunn. Anonymkode: 85cbc...713 Jobber også i butikk. Nei, det er ikke slitsomt, ærlig talt. Anonymkode: d8e67...e12
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 1 hour ago, Miss-Grey said: Hæ?! Psykisk syke? F.eks. om du tror staten overvåker kortbruken din Anonymkode: d8e67...e12
Miss-Grey Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): F.eks. om du tror staten overvåker kortbruken din Anonymkode: d8e67...e12 Ja, jeg skjønner at enkelte som har paranoid schizofreni kan tenke slik. Men de kan da ikke utgjøre mange prosent av de som betaler kontant? 😅 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Dere som påstår at kontanter er et tvungent betalingsmiddel uansett, tar feil. Det kan stemme i noen tilfeller, men gjør det ikke i alle. Dersom man inngår en avtale uten at oppgjørsmåte er spesifisert, kan man gjøre opp vederlaget i kontanter etterpå. Men dersom selger på forhånd spesifiserer at de kun aksepterer kort (eller Vipps, faktura osv.), står de fritt til det. Det er avtalefrihet i Norge, og om du ikke vil inngå en avtale med vilkår om å betale med annet enn kontanter, så kan selger/butikken nekte å inngå avtalen med deg i utgangspunktet. En restaurant, blomsterbutikk, bar eller lignende har ingen kontraheringsplikt med allmennheten. Så så lenge disse spesifiserer før avtaleinngåelsen at kun kort godtas, godtar man også det når man velger å kjøpe varen eller tjenesten - på samme måte som jeg står i min fulle rett til å kun kreve oppgjør via Vipps når jeg selger ting på Finn.no. Anonymkode: 06dac...968
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå