Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg sliter med svimmelhet rett fødselen altså 1 dag etter jeg fødte. Nå er det 3måneder, 1uke og 2 dager siden jeg fødte og fortsatt plages av svimmelhet nesten hverdag. Jeg kan ikke gå mer en 10 minutter for da blir jeg helt kaputt og så svimmel. Har hatt forskjellige blodprøve og alt er i orden. Blodtrykket er normalt og  hormonbalanse er i orden siden jeg ikke ammer. Mensen har begynt 1måned etter fødselen. Jeg er så deprimert og frustrert at jeg orke ikke mer. Svimmelheten forverre når jeg er deppa og da kom angst og panikkanfall. 
Jeg er så desperat for hjelp.

Mvh Chon

Anonymkode: 55f0a...a19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket jernverdiene da?

Anonymkode: b0b1f...a26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja og det er i orden. Har hatt krystallsyken for 2 år siden og tenkte at dette kan være krystallsyke derfor har jeg gjort brandt daroff hjemmebehandling og det skulle hjelpe. Jeg har gjort hjemmebehandling 3 ganger om dagen for snart 2 uker nå og jeg føler så håpløst når jeg kjenner ingen bedring☹️
Jeg er så frustrert og deprimert

AnonymBruker
Skrevet

Lavt blodtrykk, eller lett dehydrert?

Jeg sliter veldig med svimmelhet for jeg drikker for lite.

Anonymkode: ac8e6...10c

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja og det er i orden. Har hatt krystallsyken for 2 år siden og tenkte at dette kan være krystallsyke derfor har jeg gjort brandt daroff hjemmebehandling og det skulle hjelpe. Jeg har gjort hjemmebehandling 3 ganger om dagen for snart 2 uker nå og jeg føler så håpløst når jeg kjenner ingen bedring☹️
Jeg er så frustrert og deprimert

Brandt Daroff er ikke lengre anbefalt, fordi man blir mye verre.

Du må til behandler med videobriller for å sjekke hvilken buegang du eventuelt har krystaller i.

3 ganger om dagen er veldig mye.

Du kan ha i 3 ulike bueganger (bakre, midtre, fremre), og det er helt ulike øvelser for hver. Men den øvelsen du har gjort er altså frarådet. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har normalt blodtrykk og drikker nesten 2 liter hverdag. Spiser små men ofte. Jeg følt at jeg har gjort alt jeg kunne.

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 minutter siden):

Brandt Daroff er ikke lengre anbefalt, fordi man blir mye verre.

Du må til behandler med videobriller for å sjekke hvilken buegang du eventuelt har krystaller i.

3 ganger om dagen er veldig mye.

Du kan ha i 3 ulike bueganger (bakre, midtre, fremre), og det er helt ulike øvelser for hver. Men den øvelsen du har gjort er altså frarådet. 

Hei, takk for ditt svar. Hvor kan jeg få videobriller behandling? Må jeg ringe fast lege?  

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, takk for ditt svar. Hvor kan jeg få videobriller behandling? Må jeg ringe fast lege?  

De fleste som har riktig utstyr og kompetanse er dessverre i det private, fastlegen kan ikke sjekke krystaller.

Du kan spørre på Facebook i gruppen «kronisk krystallsyke» om behandler nær deg. Endel må reise et stykke for å få ordentlig sjekk.

Når det er sagt kan fastlegen sykemelde deg i permisjonen slik at far kan overta. Om du føler du ikke klarer ta ordentlig vare på babyen. 

Er ganske vanlig å få krystallsyke etter større hormonelle endringer - feirer snart 2 år selv 🙈 «Feilen» jeg gjorde var å stå lenge i offentlig kø. Da ble det langvarig og veldig vanskelig/komplekst å behandle. 

Så mitt tips er: reis til en dyktig behandler. 

Det er forøvrig vanlig å få både nedstemthet og angst med langvarig BPPV, og symptomøkning under stress. 

Hvor bor du?

Du kan være heldig å ha ensidig i bakre, det er ofte lettest å behandle. Da gjerne med epley eller semont. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet (endret)

Videobriller behandling

Endret av Chona
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er frustrerende å vente lenge. Legen har henvis meg til ØNH pga jeg nevnte at jeg hadde krystallsyken før og pga han finner ingen feil med det prøvene. Det tok snart 2 måneder før jeg fikk time hos ØNH. Jeg skal dit neste måned. Jeg har google videobriller behandling isted og vurderer å ta den men jeg må gjennomgå den ØNH først siden jeg har allerede fått timen. Jeg bor i Uvdal

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 15.25):

Ja, det er frustrerende å vente lenge. Legen har henvis meg til ØNH pga jeg nevnte at jeg hadde krystallsyken før og pga han finner ingen feil med det prøvene. Det tok snart 2 måneder før jeg fikk time hos ØNH. Jeg skal dit neste måned. Jeg har google videobriller behandling isted og vurderer å ta den men jeg må gjennomgå den ØNH først siden jeg har allerede fått timen. Jeg bor i Uvdal

Om du bor i Uvdal skal det godt gjøres å komme til en ØNH som har riktig utstyr og kompetanse på svimmelhet og særlig krystallsyke.

Jeg anbefaler deg å søke henvisning til Nordfalk ØNH i Oslo, og i ventetiden oppsøke Anna Lejerstedt som jobber privat på samme klinikk.

Karl Nordfalk og Anna Lejerstedt er de beste i landet på svimmelhet, og du får full utredning der. De har oppdatert utstyr.

I Bergen er de ikke like dyktige. 

Anna Lejerstedt kan nok også anbefale deg en behandler som er nærmere om det er kvalifiserte i fylket ditt - men oftest må folk reise for behandling om man bor i distrikt. 

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (På 21.5.2021 den 16.01):

Om du bor i Uvdal skal det godt gjøres å komme til en ØNH som har riktig utstyr og kompetanse på svimmelhet og særlig krystallsyke.

Jeg anbefaler deg å søke henvisning til Nordfalk ØNH i Oslo, og i ventetiden oppsøke Anna Lejerstedt som jobber privat på samme klinikk.

Karl Nordfalk og Anna Lejerstedt er de beste i landet på svimmelhet, og du får full utredning der. De har oppdatert utstyr.

I Bergen er de ikke like dyktige. 

Anna Lejerstedt kan nok også anbefale deg en behandler som er nærmere om det er kvalifiserte i fylket ditt - men oftest må folk reise for behandling om man bor i distrikt. 

Tusen hjertelig takk for anbefalingen og din tid til å svaret. Jeg har sendt melding til hu Anna Lejerstedt etter jeg har lest meldingen din. Tusen takk og god pinse til deg 🤗🤗

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tusen hjertelig takk for anbefalingen og din tid til å svaret. Jeg har sendt melding til hu Anna Lejerstedt etter jeg har lest meldingen din. Tusen takk og god pinse til deg 🤗🤗

Bare et tips, du må sende mail og ikke SMS :) 

Du kan også bestille time på nett, Google Nordfalk ØNH. Du må ta dobbelttime når du er ny pasient.

Om det er lang ventetid anbefaler jeg også Halvor. Han pleier ha kortere ventetid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...