AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Hei. Fikk for en tid siden penger inn på kredittkortet ved en feil. Via en fyr på kundeservice fra det aktuelle firmaet som har betalt ut disse pengene har jeg blitt underrettet om feilen, og vil selvfølgelig betale tilbake. Jeg fikk et kontonummer og et referansenummer for tilbakebetaling. Jeg er likevel skeptisk og ber dem kontakte banken min, slik at de kan ordne opp idet (via bekreftelse av meg). Får da beskjed om at ja, det skal de gjøre, samt opprette sak hos politiet - fordi jeg sitter på penger som ikke er mine. Jeg har ingen problemer med å betale tilbake pengene, det var en relativt lav sum, et par tusen. Men hvordan kan jeg være sikker på at vedkommende ikke har oppgitt f.eks. sitt eget kontonummer og jeg blir lurt? Og kanskje opplever å få enda et krav på et senere tidspunkt? 🤷♀️ Anonymkode: 1ca26...443
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Fikk for en tid siden penger inn på kredittkortet ved en feil. Via en fyr på kundeservice fra det aktuelle firmaet som har betalt ut disse pengene har jeg blitt underrettet om feilen, og vil selvfølgelig betale tilbake. Jeg fikk et kontonummer og et referansenummer for tilbakebetaling. Jeg er likevel skeptisk og ber dem kontakte banken min, slik at de kan ordne opp idet (via bekreftelse av meg). Får da beskjed om at ja, det skal de gjøre, samt opprette sak hos politiet - fordi jeg sitter på penger som ikke er mine. Jeg har ingen problemer med å betale tilbake pengene, det var en relativt lav sum, et par tusen. Men hvordan kan jeg være sikker på at vedkommende ikke har oppgitt f.eks. sitt eget kontonummer og jeg blir lurt? Og kanskje opplever å få enda et krav på et senere tidspunkt? 🤷♀️ Anonymkode: 1ca26...443 Kan du ikke returnere pengene til kontoen de kom i fra? Spør du banken og sier at du skal betale den Bedriften XXX så mener jeg at banken kan bekrefte om kontonummeret tilhører den bedriften. Anonymkode: d2850...f6d 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 snakk med banken, der vil du få et skikkelig svar. Her er det bare synsing og ingen som vet. Anonymkode: b0317...938 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Fikk for en tid siden penger inn på kredittkortet ved en feil. Via en fyr på kundeservice fra det aktuelle firmaet som har betalt ut disse pengene har jeg blitt underrettet om feilen, og vil selvfølgelig betale tilbake. Jeg fikk et kontonummer og et referansenummer for tilbakebetaling. Jeg er likevel skeptisk og ber dem kontakte banken min, slik at de kan ordne opp idet (via bekreftelse av meg). Får da beskjed om at ja, det skal de gjøre, samt opprette sak hos politiet - fordi jeg sitter på penger som ikke er mine. Jeg har ingen problemer med å betale tilbake pengene, det var en relativt lav sum, et par tusen. Men hvordan kan jeg være sikker på at vedkommende ikke har oppgitt f.eks. sitt eget kontonummer og jeg blir lurt? Og kanskje opplever å få enda et krav på et senere tidspunkt? 🤷♀️ Anonymkode: 1ca26...443 Legg inn en betaling tilbake til kontonummeret du fikk dem fra, så ser du om kontoen tilhører en bedrift. Hvis du ikke får opp hvem kontoen tilhører, tilhører den mest sannsynlig en privatperson. Det som er positivt her, er at det er snakk om betaling fra kredittkortet ditt, og det er en tryggere transaksjon for deg enn om du hadde betalt fra debetkortet ditt. Pengene på kredittkortet er jo banken sine som du låner, så hvis det oppstår problemer er det lettere å få hjelp fra banken til å ordne opp. Men snakk gjerne med banken på forhånd, så de er informert om at du er redd for svindel og uhumskheter. Da har du dem i ryggen dersom det skulle bli noe trøbbel. Anonymkode: fd37c...fb7 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Hva får deg til å tro at noen gidder å miste jobben på grunn av noen få tusenlapper? Du kan jo bare sjekke opp hvem kontoen tilhører. Anonymkode: 88ca7...d8c 1
Taluno Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Du ber om å få kontonummer og all info rundt tilbakebetaling skriftlig om du ikke allerede har fått det. Så betaler du tilbake. Om han har oppgitt feil konto og de etterlyser, så viser du til skriftlig info pg bankutskrift, så er saken helt ute av din verden. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Er du usikker, ringer du til firma og sørger for at du snakker med en annen person enn den som har hatt kontakt med deg. Du ber om å få bekreftet det som har skjedd og betalingsinformasjonen du skal bruke. Regner med du ikke tror at samtlige forsøker å lure deg. Jeg har jobbet i bank og har mange ganger måtte kontakte kunder pga feilbetalinger på kredittkort eller lån. Som regel fra andre kunder som har tastet feil Kid. En del er skeptisk med en gang, det forstår man og er i grunn bra at folk er, men de fleste nøyer seg med å sjekke at det er kommer inn et beløp som de ikke har betalt selv og at det er fra et annet kontonummer enn sitt. Du har ikke rett på å beholde penger som ikke er dine. Politianmeldelse virker voldsomt. Det normale dersom en ikke betaler frivillig, er vanlig inndriving. Det vil si sende faktura, deretter inkassovarsel, betalingsoppfordring og ev. videre til forliksråd og namsmann (Er politi, kanskje det er det de mente) for rettslig inndriving. Anonymkode: 5f26f...109 1
Fjompen Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Den klassiske fellen er jo at noen sender deg penger helt uoppfordret, kontakter deg og påstår en feil. Du sender så tilbake pengene, men så viser det seg at de opprinnelige pengene kom fra et stjålet kort, og blir krevd tilbakebetalt. Du sitter da igjen med dobbel sum i manko. Dette løser du ved å kontakte banken, da overtar de risikoen for svindel. Om firmaet truer med å kontakte politiet så er jo det i seg selv ingen krise for deg, du har jo ingen intensjon om å sitte med pengene, og det firmaet som ikke anerkjenner ditt behov for å sikre deg selv kommer heller ikke spesielt langt med det hos politiet. Det er vel denne delen av saken som gjør at det skurrer litt i mine ører, ingen truer med politi for en enkel feil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå