AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Hva synes du som dame hvis en mannlig kollega stryker deg på ryggen? Jeg reagerer ikke mye hvis en av de jeg har jobbet med i 20 år gjør det. Vi er som familie. Men 2 ganger nå har en nyansatt gjort det. Kanskje det er vanskelig i det landet han kommer fra. Men jeg synes det er ubehagelig. Hvordan si det til han? Anonymkode: bdc05...6af
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva synes du som dame hvis en mannlig kollega stryker deg på ryggen? Jeg reagerer ikke mye hvis en av de jeg har jobbet med i 20 år gjør det. Vi er som familie. Men 2 ganger nå har en nyansatt gjort det. Kanskje det er vanskelig i det landet han kommer fra. Men jeg synes det er ubehagelig. Hvordan si det til han? Anonymkode: bdc05...6af Si det på en høflig måte at du syns at det er ubehagelig Har gitt beskjed til en kollega da jeg syns at det var ubehagelig at han var sur Anonymkode: 41aa6...2de 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Hadde synes det var skikkelig ubehagelig, men også vanskelig å si ifra om Anonymkode: 513df...271 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Ville først vist ved kroppsspråk at jeg syntes det var ubehagelig. Trukket meg unna, og sett rart på armen hans. Om det fortsatte ville jeg bare sagt det. Anonymkode: 27a56...749 9
Snurrepurre Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Ville «ristet» på ryggen. Det er et godt tegn på at det ikke er noe særlig 🙈. 8
Sensi Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Snurrepurre skrev (9 minutter siden): Ville «ristet» på ryggen. Det er et godt tegn på at det ikke er noe særlig 🙈. Lurt. Hadde ikke likt det om en kollega hadde strøket meg på ryggen. Altså 😖 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Nei, det hadde blitt for nært for meg. Å ta meg på ryggen kan gå greit om det er en naturlig setting- men å stryke meg på ryggen blir for intimt (med mindre jeg hadde opplevd noe traumatisk og stod og gråt). Hadde nok også vist det med å «riste på ryggen» eller gjøre andre ryggbevegelser som viste at jeg ikke likte det. Anonymkode: 49c50...60a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det hadde blitt for nært for meg. Å ta meg på ryggen kan gå greit om det er en naturlig setting- men å stryke meg på ryggen blir for intimt (med mindre jeg hadde opplevd noe traumatisk og stod og gråt). Hadde nok også vist det med å «riste på ryggen» eller gjøre andre ryggbevegelser som viste at jeg ikke likte det. Anonymkode: 49c50...60a Hvorfor gjør folk sånt? Jeg gjorde det vel en gang - på barneskolen ... Anonymkode: ca531...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 Jeg bøyer meg vekk og sier "slutt!" Klar tale er viktig. Anonymkode: 71047...f56 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 Jeg har en sånn på jobb og han er en godt likt og populær leder. Han kommer plutselig og stryker/masserer meg på rygg og skuldrene. Da hadde jeg knapt snakket med han fra før. Vanskelig å si fra, siden jeg er ny. Anonymkode: c6261...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bøyer meg vekk og sier "slutt!" Klar tale er viktig. Anonymkode: 71047...f56 Beskjed mottatt! Har opplevd dette en del ganger, og det personene har til felles er at de er nederst på skalaen hva angår attraktivitet. Spurt hvordan jeg skulle takle det og fikk beskjed om å si ‘pent i fra, si det på en hyggelig måte’. Litt urettferdig når jeg ser her at ingen egentlig gidder å si pent i fra her. 🙈🙈🙈 Anonymkode: ca531...5eb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 Jeg ville sagt i fra eller ristet på ryggen som noen sier her, eller sagt i fra til sjef om det var for ubehagelig. Men, det skal sies, jeg stryker også folk over ryggen uten å tenke meg om noen ganger. Jeg er kvinne. Og jeg merker at noen reagerer negativt på det noen ganger, men da trekker jeg meg tilbake. Jeg ble veldig engasjert med en annen kvinne for litt siden, og vi satt så tett at jeg plutselig "slo" henne på låret i entusiasme istedet for å bryke mitt eget lpr, da sa hun fra med en gang -"bra du er entusiatstik altså, men kan du slutte å slå meg på låret?" Jeg bare "oi, shit, jeg gjorde faktisk det, dasket deg på låret altså, shit, sorry!" Akkurat det skjer ikke så ofte altså, men jeg burde jo selvsagt ikke gjort det. Det med stryking på ryggen er noe jeg har med meg som en slags beroliggende "det går bra, det ordner seg". Jeg gjorde det mye med barn mår jeg satt barnevakt ol., jeg har trøstet voksne (kjærlighetssorg, mistet jobben osv.) og da stryker jeg typisk på ryggen. Og det har hendt at jeg har gjort det med venner og bekjente uten å tenke meg om, vet en mannlig venn som reagerer på det, men han fortalte at det bare var så uvant, han var ikke vant til at kvinner tok på ham uten at det var noe sekuselt bak, han er singel og litt oppi årene. Om kollegaen din har barn kan det godt hende at han er vant med å stryke barna sine på ryggen, eller kanskje han gjorde med mye i hjemmet med gamle bestemor osv. Ikke alt skjer med en baktanke av noe slag. Tenker at føles på energien om dette er en automatisk reaksjon ut av omsorg, eller om det ligger noe seksuelt eller manipulerende bak jeg. Seksuell trakassering er IKKE greit, men platonisk og ren omsorg er noe helt annet. Men, det er fortsatt ok å si at man ikke liker det altså! Vil bare at Meetoo skal være en greie for de som faktisk opplever trakassering (som det finnes mer enn nok av!), -mens uskyldige menn med uskyldige tanker bør også slippe å bli anklaget for ingenting. Kjenn på energien! Rist det av deg, men ta det gjerne opp med vedkommende. Kommunikasjon er ofte nøkkelen. Og føles det som trakassering og noe som virkelig er ekkelt , ja da går du til sjefen om han ikke slutter. Anonymkode: a1145...c0f 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 Noen skriveleifer der, ikke fått i meg nok kaffe enda... 😆 Anonymkode: a1145...c0f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 Jeg hadde instinktivt trukket meg unna. Om det kom uventet hadde jeg nok blitt så overrasket at det ble en veldig tydelig bevegelse, nesten som om han hadde stykket meg med noe. Å ta på folk på den måten er ugreit. Jeg liker ikke noen form for kroppskontakt jeg ikke har valgt selv. Har ingen problemer med å si ifra om det hvis noen tråkker over grensene mine. Anonymkode: 530e1...e1f 3
Gjest Middelmådig Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 Det hadde jeg ikke brydd meg noe særlig om. Så skarpe kroppsgrenser har jeg ikke. Godt med litt nærkontakt. Men om det kommer selvsagt an på. Øverste deler av ryggen er ok, skuldrene eller armen. Hadde noen tatt meg på låret, korsryggen, ansiktet eller oppå hodet hadde jeg sagt at vedkommende skulle ta bort hånden.
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva synes du som dame hvis en mannlig kollega stryker deg på ryggen? Jeg reagerer ikke mye hvis en av de jeg har jobbet med i 20 år gjør det. Vi er som familie. Men 2 ganger nå har en nyansatt gjort det. Kanskje det er vanskelig i det landet han kommer fra. Men jeg synes det er ubehagelig. Hvordan si det til han? Anonymkode: bdc05...6af Vel, det er utrolig dårlig stil å ta på noen nå under pandemien hvor vi alle skal holde avstand til hverandre, si det til ham.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har opplevd dette en del ganger, og det personene har til felles er at de er nederst på skalaen hva angår attraktivitet. Anonymkode: ca531...5eb Vil det si at det er bedre å bli strøket på ryggen av en attraktiv person...? Eller hvorfor er attraktivitet et poeng for deg? Anonymkode: f0c02...421 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 10.42): Jeg ville sagt i fra eller ristet på ryggen som noen sier her, eller sagt i fra til sjef om det var for ubehagelig. Men, det skal sies, jeg stryker også folk over ryggen uten å tenke meg om noen ganger. Jeg er kvinne. Og jeg merker at noen reagerer negativt på det noen ganger, men da trekker jeg meg tilbake. Jeg ble veldig engasjert med en annen kvinne for litt siden, og vi satt så tett at jeg plutselig "slo" henne på låret i entusiasme istedet for å bryke mitt eget lpr, da sa hun fra med en gang -"bra du er entusiatstik altså, men kan du slutte å slå meg på låret?" Jeg bare "oi, shit, jeg gjorde faktisk det, dasket deg på låret altså, shit, sorry!" Akkurat det skjer ikke så ofte altså, men jeg burde jo selvsagt ikke gjort det. Det med stryking på ryggen er noe jeg har med meg som en slags beroliggende "det går bra, det ordner seg". Jeg gjorde det mye med barn mår jeg satt barnevakt ol., jeg har trøstet voksne (kjærlighetssorg, mistet jobben osv.) og da stryker jeg typisk på ryggen. Og det har hendt at jeg har gjort det med venner og bekjente uten å tenke meg om, vet en mannlig venn som reagerer på det, men han fortalte at det bare var så uvant, han var ikke vant til at kvinner tok på ham uten at det var noe sekuselt bak, han er singel og litt oppi årene. Om kollegaen din har barn kan det godt hende at han er vant med å stryke barna sine på ryggen, eller kanskje han gjorde med mye i hjemmet med gamle bestemor osv. Ikke alt skjer med en baktanke av noe slag. Tenker at føles på energien om dette er en automatisk reaksjon ut av omsorg, eller om det ligger noe seksuelt eller manipulerende bak jeg. Seksuell trakassering er IKKE greit, men platonisk og ren omsorg er noe helt annet. Men, det er fortsatt ok å si at man ikke liker det altså! Vil bare at Meetoo skal være en greie for de som faktisk opplever trakassering (som det finnes mer enn nok av!), -mens uskyldige menn med uskyldige tanker bør også slippe å bli anklaget for ingenting. Kjenn på energien! Rist det av deg, men ta det gjerne opp med vedkommende. Kommunikasjon er ofte nøkkelen. Og føles det som trakassering og noe som virkelig er ekkelt , ja da går du til sjefen om han ikke slutter. Anonymkode: a1145...c0f Jeg hadde bare ledd om en annen hadde klasket meg på låret av entusiasme. Men stryking på ryggen blir for nært! Helt uavhengig av metoo, og også selv om jeg overhodet ikke føler det ligger noe seksuelt bak så blir det for intimt for meg. Men personlige sfære er større enn det så lenge det ikke gjelder veldig nær familie eller kanskje noen venner. Så jeg tror egentlig du kanskje bør begrense den strykingen. Synes egentlig ikke du kan si at du gjør det uten å tenke deg om- fordi det er egentlig ikke noen unnskyldning. Og som sagt- dette mener jeg også selv om jeg ikke hadde oppfattet strykingen din som noe annet enn omsorg. I ditt tilfelle hadde jeg ikke sagt noe og kanskje bare bitt det i meg nettopp fordi jeg hadde oppfattet det som omsorg. Men det er likevel for nært! Anonymkode: 49c50...60a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #19 Skrevet 21. mai 2021 Er det så ille, da? I min bedrift er det ganske så vanlig. Menn tar på kvinner, og kvinner tar på menn. En liten uskyldig klask på rompa er ikke så farlig. Anonymkode: 4165f...8cf
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2021 #20 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er det så ille, da? I min bedrift er det ganske så vanlig. Menn tar på kvinner, og kvinner tar på menn. En liten uskyldig klask på rompa er ikke så farlig. Anonymkode: 4165f...8cf Du synes det er greit at folk klasker deg på rompa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå