Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tillatelse fra Kvinneguiden til å poste denne tråden:
Vi er to forfattere som skriver bok om abort. Vi ønsker at boken skal fylle et tomrom i den offentlige diskusjonen, og i den forbindelse søker vi etter personer som kan fortelle sin historie. Du kan være helt anonym og historiene trenger ikke å være lange, men vi ønsker å snakke med noen som blant annet:
har tatt abort og er glad for valget
har tatt abort og angrer
vurderer abort, eller noen ganger har vurdert abort
har fått beskjed om at barnet de bærer er alvorlig sykt
føler, eller har følt seg presset til å ta abort
er helsearbeider og jobber med abort
er pårørende til noen i en vanskelig situasjon knyttet til graviditet/mulig abort
er partner til noen i en vanskelig situasjon knyttet til graviditet/mulig abort
eller har andre historier knyttet til temaet.
Kunne du tenke deg å delta, send en mail til oss på [email protected], så kan vi fortelle mer om prosjektet. På forhånd takk og med vennlig hilsen Kjersti Sandvik og Grethe Fatima Syéd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Vik21 said:

Jeg har tillatelse fra Kvinneguiden til å poste denne tråden:

Fint om admin kan bekrefte dette 

Anonymkode: 02c4d...a4a

Gjest Forumassistent
Skrevet

Jeg kan bekrefte at denne er godkjent av Kvinneguiden. Derfor er brukeren merket "firmabruker", men dessverre viser ikke forumets nåværende versjon medlemsgrupper på mobil.

Forumansvarlig

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser mailadressen deres, tenker jeg at deres bok er tenkt å være argument for  selvbestemt abort fram til 18 uker. Stemmer det?

I så fall må dere være helt klare på det, slik at evt. respondenter er klar over dette. Hvis det faktisk er slik at boken skal være "pro-18 uker" får dere ikke min historie i hvert fall. Jeg støtter 12 ukers grense for selvbestemt abort.

Anonymkode: 2a908...c20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg ser mailadressen deres, tenker jeg at deres bok er tenkt å være argument for  selvbestemt abort fram til 18 uker. Stemmer det?

I så fall må dere være helt klare på det, slik at evt. respondenter er klar over dette. Hvis det faktisk er slik at boken skal være "pro-18 uker" får dere ikke min historie i hvert fall. Jeg støtter 12 ukers grense for selvbestemt abort.

Anonymkode: 2a908...c20

Godt poeng. Jeg støtter 18-ukers grensen, men forfatternes bias og motivasjon må være tydelig for de som evt. deltar.

Kan man være anonym? 

Anonymkode: d9de1...d86

• Liker 4
Skrevet

Hei

Dette er ikke en bok hvor vi vil argumentere for den ene eller andre uken for selvbestemmelse. Noe av problemet i abortdebatten er at det er så lett å bli tatt til inntekt for meninger man ikke har. Hensikten vår med boken er å ta opp tema som ikke kommer fram i den offentlige debatten som i stor grad handler om i  hvilken uke grensen for selvbestemmelse skal gå. Vi argumenterer ikke for det ene eller andre, men ønsker å formidle hvordan samfunnet ser på abort. Hvilke er faringer de som har vært gjennom det har gjort seg, derfor annonserer vi etter folk som vil dele sin historie her, og å belyse abort fra mange ulike sider. Vi tenker at hver tid trenger sin bok om temaet, og dette er vårt bidrag.  Det slår meg er at hver eneste aborthistorie er forskjellig og jeg synes det er viktig at så mange ulike stemmer som mulig får komme til orde.  Håper dette var oppklarende.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for info.

Jeg har savnet noen perspektiver i den abortdebatten jeg har sett i avisene.

Det er kvinner som havner i vanskelige situasjoner og ønsker senabort av andre årsaker enn de rent medisinske. Jeg skulle ønske at noen løftet problemstillinger knyttet til partnervold og graviditet. Det er en del interessante og viktige problemstillinger der som sjelden blir synliggjort i den offentlige abort-debatten.

Jeg vet at dere ba om historier og ikke innspill, men dersom dere løfter dette temaet tror jeg at dere bidrar til å nyansere dette temaet på en god måte. Disse kvinnene ønsker sjelden eksponering, og problemstillingen er derfor ikke synlig i den offentlige debatten. 

Anonymkode: 63871...74a

• Liker 2
Skrevet

Takk for innspill.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne som ble presset til å ta abort i uke 8 av min kjæreste. Jeg bebreider meg selv fordi jeg ikke var sterkere og beholdt barnet. Det går ikke en dag uten at jeg føler stor sorg over hva som kunne ha vært. Synes det er altfor, altfor lett å få tatt abort i Norge. Skulle ønske kvinner som meg hadde et slags vern mot press, at fosteret hadde høyere verdi samfunnet slik at det ikke var så lett for partnere å presse gravide til abort. "Det er jo bare en celleklump!" Nei, det er noe mer, og jeg kjenner på sorg og selvforakt for at jeg lot meg presse.

Anonymkode: f48a4...08d

• Liker 1
Skrevet

Ønsker du å fortelle mer om din historie, må du gjerne kontakte meg på [email protected]. Hilsen Kjersti

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...