Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er jeg "bare" 5 dager på overtid. Var på overtidskontroll i går, og skal på ny kontroll i morgen. Hvis ingenting skjer i løpet av helgen, får jeg ikke ny kontroll før på tirsdag, da mandag er helligdag. Da vil jeg jo være 10(!!!) dager på overtid! Har forstått det slik at selv om jeg blir igangsatt, så kan det ta noen dager før det skjer noe likevel. Jeg synes det er galskap å vente så lenge. Jeg uttrykte bekymring i går da jeg var på kontroll, men ingen tok meg seriøst. Er 100% sikker på at dette kommer til å gå galt. Ja jeg vet at disse folkene jobber med dette hver dag og "vet hva de gjør" men det har gått galt for mange andre mødre på overtid som sikkert har prøvd å si ifra de også om at de var bekymret uten å bli hørt. Er kjempefortvilet kjenner jeg 😞

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på bevegelsene til babyen de neste dagene. Så går det helt sikkert bra.

Slapp av, hvis du klarer så ha sex med mannen din, mulig hans sperm gjør sånn at du settes i gang "naturlig". 

Anonymkode: e9dae...dbd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel neppe 5 dager på overtid, men 5 dager over termin?

Overtid begynner ikke før du er to uker over termin.

Anonymkode: 7867e...ed1

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Be om å bli "strippet" (tror det var det de kalte det). Satte igang fødselen for meg...

Anonymkode: 50310...116

• Liker 4
Skrevet

Har sexet som bare det i dagevis, ingenting skjer 😑

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er vel neppe 5 dager på overtid, men 5 dager over termin?

Overtid begynner ikke før du er to uker over termin.

Anonymkode: 7867e...ed1

To uker over = død. De kan si hva de vil på sykehuset. Jeg er på overtid

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at helsepersonell går inn for å gamble med babyen din sitt liv. Hvis alt ser bra ut på ultralyd i morgen kan du trygt vente til tirsdag. Det er imidlertid viktig å følge med på at du kjenner bra med bevegelser. Ha lav terskel for å kontakte føden hvis dette endrer seg. Lykke til med fødselen!

Anonymkode: 3b6cd...c7c

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sånn at helsepersonell går inn for å gamble med babyen din sitt liv. Hvis alt ser bra ut på ultralyd i morgen kan du trygt vente til tirsdag. Det er imidlertid viktig å følge med på at du kjenner bra med bevegelser. Ha lav terskel for å kontakte føden hvis dette endrer seg. Lykke til med fødselen!

Anonymkode: 3b6cd...c7c

Jeg forstår at de ikke gambler med vilje, men det er jo gambling likevel. Jeg tenker at det må jo være bedre å sette igang, og få en vanskelig fødsel enn å vente lengst mulig for så at babyen ikke skal overleve. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å modne deg selv ved å kjenne på mormunnen. Prøv å tøye den litt. 

Anonymkode: aefdf...e8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å utrykke din bekymring til din fastlege?!

Anonymkode: 20e8a...9d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonymgrytevott skrev (11 minutter siden):

To uker over = død. De kan si hva de vil på sykehuset. Jeg er på overtid

Krev en sjekk.

Anonymkode: b504a...3f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Be om å bli "strippet" (tror det var det de kalte det). Satte igang fødselen for meg...

Anonymkode: 50310...116

Var snakk om det i går, men jeg var ikke moden for stripping tror jeg de sa.

Skrevet

Jeg skjønner du er nervøs og synes absolutt du skal kunne ta opp frykten din med helsepersonell. Jeg kjenner meg igjen. Jeg gikk også over termindato, og det kan føles skummelt. Jeg vil tro at det er universelt at kvinner som har forholdt seg til denne spesifikke datoen blir nervøse når det går lang tid etter. Så det at du har hørt om redde damer med en dårlig opplevelse betyr nok ikke at frykten er bevis på at ting kommer til å gå galt. Selv ble jeg satt i gang med ballong 11 dager etter termindato. Babyen kom 13 dager over termindato og var frisk og rask. Følg godt med på barnet og bevegelsene, hvis du kan så kan du prøve å gå turer slik at tyngdekraften hjelper på prosessen. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med å utrykke din bekymring til din fastlege?!

Anonymkode: 20e8a...9d4

Bare å få snakke med fastlege på tlf har ventetid på en uke. Er ikke mange leger her i kommunen.

• Liker 1
Skrevet

Selv om det mest sannsynlig kommer til å gå helt fint, så skjønner jeg godt din bekymring. Jeg er også redd for å gå over tiden, spesielt siden de noen ganger setter termindato litt feil også. Er den da satt for sein, så er man jo i praksis lenger over termin også. 

Jeg regner med de ser en baby som trives og at alt er bra, at det er derfor de vil vente med kontroll til 10 dager over. De vet nok hva de driver med.

Likevel så forstår jeg deg så godt, TS. Jeg tenker at du kan følge godt med på livstegn og alt, og ikke nøle med å kontakte føden direkte om du føler at noe er galt. Bedre å dra inn en gang for mye enn en gang for lite. 

Masse lykke til, håper det starter av seg selv så fort som mulig! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge alt ser bra ut så setter de ikke igang før dag 12, men vær som sagt obs på bevegelse fremover. 

Min første fødsel startet av seg selv 11 dager etter termin, og med min andre ble jeg satt igang 3 uker før termin og det var en kjip opplevelse i forhold til første. Vannet gikk rett etter igangsetting, og babyen var ute et kvarter senere. Jeg revnet noe enormt og babyen var plaget med låsninger hele første året som kom av at det gikk så fort. Hadde valgt naturlig igangsatt over igangsatt, det var en mye bedre opplevelse. 

Anonymkode: 8eefb...c5b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Anonymgrytevott skrev (5 minutter siden):

Bare å få snakke med fastlege på tlf har ventetid på en uke. Er ikke mange leger her i kommunen.

Du, de bruker å prioritere gravide. I alle fall gjør de det ved mitt fastlegekontor. Dette er jo ikke noe som kan vente lenge. Så ring og hør :)

Anonymkode: 6da93...07b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min første fødsel startet av seg selv 11 dager etter termin, og med min andre ble jeg satt igang 3 uker før termin og det var en kjip opplevelse i forhold til første. Vannet gikk rett etter igangsetting, og babyen var ute et kvarter senere. Jeg revnet noe enormt og babyen var plaget med låsninger hele første året som kom av at det gikk så fort. Hadde valgt naturlig igangsatt over igangsatt, det var en mye bedre opplevelse. 

Anonymkode: 8eefb...c5b

Høres grusomt ut. Godt at det gikk bra med både deg og babyen. Ønsker ikke en slik fødsel, men jeg tror ikke min kropp er smart nok til å sette igang av seg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du 5 dager etter termin eller 5 dager etter overtid? Det var litt uklart.

Overtid regnes fra dag 294 (uke 42, 11 dager etter termindato). Så om du er 5 dager over termin er du 42+5 i dag? 

Det vanlige er å ha en terminkontroll 7-9 dager etter termindato og deretter en overtidskontroll når det har gått mer enn 11 dager uten at noe skjer. 

https://www.helsenorge.no/fodsel/igangsetting-av-fodsel/#terminkontroll-veke-41-kontroll

Anonymkode: 820d2...d72

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er du 5 dager etter termin eller 5 dager etter overtid? Det var litt uklart.

Overtid regnes fra dag 294 (uke 42, 11 dager etter termindato). Så om du er 5 dager over termin er du 42+5 i dag? 

Det vanlige er å ha en terminkontroll 7-9 dager etter termindato og deretter en overtidskontroll når det har gått mer enn 11 dager uten at noe skjer. 

https://www.helsenorge.no/fodsel/igangsetting-av-fodsel/#terminkontroll-veke-41-kontroll

Litt krøll: 5 dager overtid - 42+5.

5 dager etter termindato er 41+1, altså ikke overtid.  :)

her er en kilde til: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsplager/overtidig-svangerskap/

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...