Inemarit Skrevet 20. mai 2021 #1 Del Skrevet 20. mai 2021 Hvor ofte spiser dere noe som har sukker i seg? Og hvor ofte gir dere barna deres det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 20. mai 2021 #2 Del Skrevet 20. mai 2021 Bortimot daglig, tenker jeg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Del Skrevet 20. mai 2021 Alle karbohydrater er sukker. Definisjonen er bare hvor mange enkle sukkermolekyler de inneholder. Monosakkarider er enkle sukkerarter (altså ett sukkermolekyl), disakkarider har to enkle sukkerarter koblet sammen, mens polysakkarider har fra 3 til opptil flere tusen enkle sukkerarter koblet sammen. Alle karbohydrater som blir brutt ned i kroppen blir altså brutt ned til sukker. Det spiller liten rolle om det er fra potet eller fra marshmallows. Det blir brutt ned til enkle sukkerarter i kroppen, øker blodsukkeret og gir insulinutskillelse for å få sukkeret ut fra blodet der høyt blodsukker er giftig og inn i cellene i kroppen. For eksempel fettceller. Jeg har spist lavkarbo i mange år og har gått over til et carnivore-kosthold. Som altså er tilnærmet null-karbo. Så jeg spiser altså tilnærmet null karbohydrater. Og har aldri hatt så bra helse. Vi trenger ikke å spise karbohydrater. Kroppen lager lett de grammene med sukker som hjernen trenger gjennom glukoneogenese. Anonymkode: 0b799...b46 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inemarit Skrevet 20. mai 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 20. mai 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Alle karbohydrater er sukker. Definisjonen er bare hvor mange enkle sukkermolekyler de inneholder. Monosakkarider er enkle sukkerarter (altså ett sukkermolekyl), disakkarider har to enkle sukkerarter koblet sammen, mens polysakkarider har fra 3 til opptil flere tusen enkle sukkerarter koblet sammen. Alle karbohydrater som blir brutt ned i kroppen blir altså brutt ned til sukker. Det spiller liten rolle om det er fra potet eller fra marshmallows. Det blir brutt ned til enkle sukkerarter i kroppen, øker blodsukkeret og gir insulinutskillelse for å få sukkeret ut fra blodet der høyt blodsukker er giftig og inn i cellene i kroppen. For eksempel fettceller. Jeg har spist lavkarbo i mange år og har gått over til et carnivore-kosthold. Som altså er tilnærmet null-karbo. Så jeg spiser altså tilnærmet null karbohydrater. Og har aldri hatt så bra helse. Vi trenger ikke å spise karbohydrater. Kroppen lager lett de grammene med sukker som hjernen trenger gjennom glukoneogenese. Anonymkode: 0b799...b46 Det er stor forskjell på Marshmellows og potet da, ekte hvit sukker er mye verre. Men jeg skjønner hva du mener, tenker å ikke spise sukker i det hele tatt, det er ikke noe kroppen min trenger og jeg kan fint leve uten. Det er ikke rart du føler bedre nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Del Skrevet 20. mai 2021 Inemarit skrev (2 minutter siden): Det er stor forskjell på Marshmellows og potet da, ekte hvit sukker er mye verre. Men jeg skjønner hva du mener, tenker å ikke spise sukker i det hele tatt, det er ikke noe kroppen min trenger og jeg kan fint leve uten. Det er ikke rart du føler bedre nå. Varm potet påvirker blodsukkeret enda fortere enn "ekte hvitt sukker"... Altså, spiser du lik mengde karbohydrater fra rørsukker og varm potet, så stiger blodsukkeret fortere av varm potet. Anonymkode: 0b799...b46 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Del Skrevet 20. mai 2021 Sukker som i godteri og sjokolade - kanskje 2-3 biter, 1-2 ganger i året. Sukker som i kake eller dessert - kun om jeg får det servert på besøk eller som en del av set menu, slik at jeg må spise det for å være høflig. Anonymkode: ec4b6...7f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Del Skrevet 20. mai 2021 3-4 ganger i uken. Jeg trener styrke 5 ganger i uken da. Anonymkode: c83df...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sukker som i godteri og sjokolade - kanskje 2-3 biter, 1-2 ganger i året. Sukker som i kake eller dessert - kun om jeg får det servert på besøk eller som en del av set menu, slik at jeg må spise det for å være høflig. Anonymkode: ec4b6...7f3 Uff så trist. Her spiser jeg sukker så og si hver dag. Anonymkode: d69f5...e96 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 20. mai 2021 #9 Del Skrevet 20. mai 2021 Aldri en dag uten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 20. mai 2021 #10 Del Skrevet 20. mai 2021 Sukker fra matvarer får jeg nok i meg daglig, men det tenker jeg lite på. Sukker fra godteri, brus, kaker osv spiser jeg kanskje en gang i uka, men akkurat nå sjeldnere. Prøver å bli kvitt de siste to kiloene og de sitter hard, så da må jeg kutte der jeg kan Men ja, normalt når jeg ikke slanker meg så har jeg litt godteri i helgene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uff så trist. Her spiser jeg sukker så og si hver dag. Anonymkode: d69f5...e96 Hvorfor er det trist å ikke like noe? Slikt smaker bare alt for søtt, og jeg får skjelvinger. Er det ingenting du ikke liker, og helst unngår? Anonymkode: ec4b6...7f3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Del Skrevet 20. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har spist lavkarbo i mange år og har gått over til et carnivore-kosthold. Som altså er tilnærmet null-karbo. Så jeg spiser altså tilnærmet null karbohydrater. Og har aldri hatt så bra helse. Vi trenger ikke å spise karbohydrater. Kroppen lager lett de grammene med sukker som hjernen trenger gjennom glukoneogenese. Anonymkode: 0b799...b46 Min erfaring er også at jeg fungerer utrolig mye bedre uten karbohydrater. Det gikk overraskende fort å venne seg av med å stadig hive innpå en sjokoladebit osv. Vi er en småbarnsfamilie som setter pris på å dele mat, så jeg i praksis kan jeg ikke spise helt fritt for karbohydrater, men jeg dropper som regel poteter og slikt og spiser egg når de andre spiser brød. Når jeg er i sosiale situasjoner hvor det blir kleint eller uhøflig å spise helt annerledes enn de andre, spiser jeg mindre og/eller kombinerer det med periodisk faste. Spiser mest mulig mettet fett. Anonymkode: 3ee23...247 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Del Skrevet 20. mai 2021 Nesten aldri. Spiser heller kokossukker. Er gravid og har funnet ut at sukker gjør meg kvalm. Kommer nok ikke til å begynne å spise det igjen. Anonymkode: e2ed4...11a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Del Skrevet 20. mai 2021 Veldig sjelden siden jeg ikke liker sukker. Anonymkode: ec050...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Del Skrevet 20. mai 2021 Klarer meg ikke uten syltetøy på rundstykket ( proteinrundstk) hver morgen....Men godteri og potetgull og kaker kun hvis jeg er på besøk. Anonymkode: e9bb8...abd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Del Skrevet 20. mai 2021 Hver dag. Er jo ikke bare det som smaker søtt som blir til sukker. Karbohydrater er sukker. Men jeg begrenser dem, og spiser mer av den typen som ikke skyter blodsukkeret i været. Spiser heller ikke masse proteiner, fordi leveren kan gjøre om overskudd til sukker, og dermed øke blodsukkeret. Spiser masse fett. Men ikke den ekle typen som bacon og margarin. Spiser olivenolje, kokosolje, egg, fisk, nøtter, etc. også tar jeg tran som ikke er harsk. Møllers tran er motbydelig 🤮 Anonymkode: 06539...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor er det trist å ikke like noe? Slikt smaker bare alt for søtt, og jeg får skjelvinger. Er det ingenting du ikke liker, og helst unngår? Anonymkode: ec4b6...7f3 Skjelvinger faktisk. Det er psykisk. Synes alltid slike fanatiske diettregimer er trist. Anonymkode: d69f5...e96 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjelvinger faktisk. Det er psykisk. Synes alltid slike fanatiske diettregimer er trist. Anonymkode: d69f5...e96 Fanatisk drittregime, faktisk.... Jeg liker det rett og slett ikke. Jeg er slank og aktiv, har aldri slitt med vekt, og har aldri fulgt en diett. Drikker vin, tar en hamburger, til og med en skål chips i helgene. Men godteri og kaker, det gir meg null-niks-nada. Og når det gjelder ubehag og skjelvinger. Du kan sammenligne det med hva en som ikke drikker kaffe vil oppleve om de plutselig tar 1-2 kopper. Det handler faktisk om avhengighet. Anonymkode: ec4b6...7f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Del Skrevet 20. mai 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Skjelvinger faktisk. Det er psykisk. Synes alltid slike fanatiske diettregimer er trist. Anonymkode: d69f5...e96 Å droppe sukker er vel heller mer i tråd med en naturlig livsstil enn et "fanatisk diettrgime." Etter at jeg kuttet ut 99% av sukkeret blir jeg skikkelig uggen dagen derpå hvis jeg spiser mye av det, nesten som en hangover. Anonymkode: 3ee23...247 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mai 2021 #20 Del Skrevet 20. mai 2021 Sukker i form av karbohydrater i vanlig mat? Daglig. Sukker gjennom godteri og lignende? Ca en gang i uka. Spiser primært søtsaker på lørdager. Men, har jeg lyst på sjokolade kan det være rom for det, er ikke fanatisk, men det styrer seg litt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå