Gå til innhold

Kan de med aspergers ha kjæreste, barn, eget hjem og utdannelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har aspergers, men jeg er så oppegående at jeg klarer meg selv på mange måter. 

Dessuten er jeg ofte forelska og ønsker å ha en kjæreste. Er vel litt dårlig på det sosiale, men prøver så godt jeg kan. 

Kan man leve et godt liv selv med aspergers når man får den støtten og hjelpen man trenger? 

Anonymkode: c2116...8cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt. Mange med Asperger er i forhold og har barn. De lever gode liv. Forfatter Gro Dahle er gift og har barn. 

Anonymkode: dbeb8...70b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt! Kjenner flere som har det og har alt du sier nevner :) 

Anonymkode: 884f5...f51

• Liker 3
Skrevet

Ja, vet om flere som får det til å fungere😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! Visste du at Elon Musk har aspergers? 

Anonymkode: 74fba...5b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lykkelig gift og har barn😊👍

Anonymkode: 36f87...c63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Broren min er gift med en med asperger. 

Anonymkode: 4c660...f17

AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel mye om graden, samt om man finner en partner med forståelse 

Anonymkode: 12d9a...81b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant min mann i IT-bransjen😉👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg datet en gang en som hadde Asperger, men han var både psykopat og rasist. Drev med mye komplisert ulovlige greier også. Så jeg tror de med Asperger kan få til ganske mye jeg altså 😳 Men jeg tror de fleste ikke er slemme som han jeg datet, tror han var noe for seg selv

Anonymkode: 1a0a1...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Har aspergers, mann, to barn, doktorgrad, full vanlig jobb, enebolig og stasjonsvogn.

Anonymkode: d3c35...ca5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om jeg har aspergers, men jeg er så oppegående at jeg klarer meg selv på mange måter. 

Dessuten er jeg ofte forelska og ønsker å ha en kjæreste. Er vel litt dårlig på det sosiale, men prøver så godt jeg kan. 

Kan man leve et godt liv selv med aspergers når man får den støtten og hjelpen man trenger? 

Det er lettere om du er kvinne, for menn er mere åpen for å inngå forhold med slike som oss, enn det kvinner er.

Anonymkode: 68be2...7ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et par der far har Aspergers. Doktorgrad, jobb som forsker, to barn og et «normalt» liv.

Anonymkode: 89c67...a6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kvinne med aspergers her. Jeg er ufør fordi jeg ikke takler arbeidslivet. For mye menneskelig kontakt, forventninger og forpliktelser gjør meg syk. Men jeg er lykkelig. Jeg har venner og hobbyer og trives godt med hverdagen. Kanskje er det mulig for meg å ha en kjæreste- jeg har aldri hatt problemer med å tiltrekke meg menn. Men jeg trives godt alene med dyra mine, og foretrekker å bo alene så jeg har kontroll på hjemmet og min egen tid. En særboer er mulig, eller et forhold som er enkelt og veldig konfliktfri. Men ikke barn.

Om du fungerer godt i arbeidslivet og i tillegg har energi til venner, familie, barn etc, så ser jeg ikke noe som helst grunn til at du ikke skulle klare å finne deg en mann. 

Anonymkode: 42107...3e5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Ja det kan man godt ha ei venninne av meg har hatt samme kjærsten i 9 år og vært gift i 1 år og har rekkehus og hund, har sosialt liv og jobber i dagligvare butikk hun har til og med PT utdannelse og trener ofte. Bare for man har en diagnose så betyr ikke det at man ikke kan ha hva som er sett som vanlig liv. Handler jo om hvordan du er som person man har ofte ikke alt så sterkt å det man har mye jobber man jo med. Man kan fint leve et A4 liv selv om man har en diagnose.

Anonymkode: 65d66...c15

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Ja, aspergere er vel like forskjellige som ikke-aspergere. At det finnes aspergere som er som psykopater tror jeg på. Også at det finnes aspergere som er veldig empatiske.

Syns det er vanskelig å få riktig hjelp. De behandlerne på dps jeg har pratet med til nå sier at aspergere ikke ønsker kjæreste og ikke er empatiske og ikke klarer å ta høyere utdannelse og liker ikke å reise eller å ha venner... 

Blir så forvirra. Er behandlere i Norge virkelig så lite oppdatert? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

De behandlerne på dps jeg har pratet med til nå sier at aspergere ikke ønsker kjæreste og ikke er empatiske og ikke klarer å ta høyere utdannelse og liker ikke å reise eller å ha venner... 

Ser du blir forvirret! Veldig rart av dem å si, høres ut som de blander det med en annen diagnose? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser du blir forvirret! Veldig rart av dem å si, høres ut som de blander det med en annen diagnose? 

Hvilken da? 

Vet du hvor man kan få god hjelp til å finne ut av aspergers? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på YouTube?

YoSamdySam

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en datter med aspergers. Hun er i slutten av barneskolen nå, og klassens ener faglig sett, men hun henger ikke med sosialt, har null interesse for andre mennesker (virker det som), eller vet ikke hvordan hun skal nå ut til dem. Det er så synd hvis de sosiale vanskene vil hindre henne fra å få jobb.

Det er faktisk en stor påkjenning for alle, diagnose eller ikke, å få seg en jobb. Intervjuprosessen, ikke minst. Det er en veldig høy terskel å komme igjennom, selge seg selv på intervju. MEN når man først har fått en jobb og blitt trygg i den, er det mange ulike roller man kan ha, som burde passe fint for folk med aspergers. For eksempel, blant mine kolleger er det noen som alltid er med i sosialkomiteer, stiller med innlegg osv når vi har seminar. Og andre igjen som ikke spiser lunsj i kantina, men sitter på kontoret sitt, og ikke bidrar til det sosiale, aldri har innlegg på seminar, men bidrar med knakende god saksbehandling, og det er også helt greit. Folk er forskjellige.

Anonymkode: b43cd...df4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...