Gå til innhold

Hva tror dere blir pris på eggdonasjon i Norge ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere prisen på eggdonasjon i Norge blir ? Har også hørt at man må betale for medisinene som donor trenger. Noen som vet om det stemmer ?

Anonymkode: 00154...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medicus har estimert mellom 70 og 100.000 pr forsøk, da får man vel eggene som blir på frys dersom det blir noe å fryse. Det har kommet en høringsplan fra helsedir om hvordan de foreslår å praktisk gjennomføre eggdonasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (2 timer siden):

Medicus har estimert mellom 70 og 100.000 pr forsøk, da får man vel eggene som blir på frys dersom det blir noe å fryse. Det har kommet en høringsplan fra helsedir om hvordan de foreslår å praktisk gjennomføre eggdonasjon. 

Det er jo helt sykt. Eggdonoren får vel ikke en krone, så klinikkene som tjener rått på dette. 

Anonymkode: 6e4f2...ca1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt sykt. Eggdonoren får vel ikke en krone, så klinikkene som tjener rått på dette. 

Var vel snakk om å få 10 K for å donere egg

Anonymkode: 2a396...562

AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (8 timer siden):

Trodde det skulle bli lik pris som i Danmark jeg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde det skulle bli lik pris som i Danmark jeg 

Hva er prisen der?

Anonymkode: cdc5d...112

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo ikke så høy pris ifht arbeidstimene det krever. Og tjene på det må de jo, det er jo ikke veldedighet de driver med 😉

Anonymkode: 4164c...b3a

AnonymBruker
Skrevet

Det skal jo bli en del av det offentlige og, så da er det bare egenandel på rundt 1500, så refunderer Helfo medisiner til tre forsjøk. Privat vil det nok koste betraktelig mer ja.

Anonymkode: 77714...efc

AnonymBruker
Skrevet
On 5/20/2021 at 10:26 AM, AnonymBruker said:

Donor får 5000.

Anonymkode: 1afef...b2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 10.26):

Nei, det koster. Akkurat som prøverør. Arbeidstimer, utstyr, spesialkompetanse, fasiliteter. 

Derfor ordningen, slik den er i dag, også er omdiskutert. Fordi det offentlige bruker hundretusener på noe som egentlig ikke er et medisinsk problem. 

Jeg har benyttet meg av tilbudet selv, så ikke misforstå meg. Men jeg tror mange har vanskelig for å se hvor mye slikt egentlig koster. 

Anonymkode: 8aa16...94b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Donor får 5000.

Anonymkode: 1afef...b2f

Såpass, da skal jeg ikke donere egg i alle fall. 

Anonymkode: fe643...098

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mening at donor skal gi av altruistiske grunner og ikke av økonomisk motivasjon. Så det er bra.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Prisen burde vært 0. Det å tilby penger for dette kan påvirke folk til å gjøre ting med egen kropp (og genmateriale) som de ellers ikke ville gjort, og det er dype moralske og etiske aspekter ved det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prisen burde vært 0. Det å tilby penger for dette kan påvirke folk til å gjøre ting med egen kropp (og genmateriale) som de ellers ikke ville gjort, og det er dype moralske og etiske aspekter ved det. 

Tja, belønningen bør være mest symbolsk og skal dekke mulig tapt arbeidstid, transport til klinikk osv. Man får jo en liten kompensasjon for å gi blod og, men det er vel ingen som gir blod kun for å få et håndkle eller en mummikopp.

Og tror de som velger å donere er veldig klar over det etiske aspektet. Jeg har selv benyttet meg av eggdonasjon og er evig takknemlig for donor. Jeg valgte selv en klinikk fra et land der det er påbudt med åpen donasjon og donor kun får symbolsk kompensasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, belønningen bør være mest symbolsk og skal dekke mulig tapt arbeidstid, transport til klinikk osv. Man får jo en liten kompensasjon for å gi blod og, men det er vel ingen som gir blod kun for å få et håndkle eller en mummikopp.

Og tror de som velger å donere er veldig klar over det etiske aspektet. Jeg har selv benyttet meg av eggdonasjon og er evig takknemlig for donor. Jeg valgte selv en klinikk fra et land der det er påbudt med åpen donasjon og donor kun får symbolsk kompensasjon.

Ja, det er selvfølgelig sant. Viktig å bli kompensert for utlegg og tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...