Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var fødsel nr 2 sammenlignet med førsel nr 1? Hvilken dag ift termin fødte du, hvor lenge varte den og hvordan var helhetsinntrykket? Andre forskjeller/likheter?

Venter nr 2 i oktober og er så spent! 

Anonymkode: 25a36...852

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Andre fødsel gikk dobbelt så fort, ends drt var åtte år imellom. 

Anonymkode: 9e333...15f

AnonymBruker
Skrevet

Andre kom en uke tidligere enn nr én. Første fødsel tok omtrent seks timer, andre under to timer. Var en mye bedre fødselsopplevelse med nr én (styrtfødsel er stort sett ikke en god opplevelse), men var mindre sliten etter fødsel nr to. Trengte heller ikke sy etter andre fødsel. 

Anonymkode: 12169...7ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 var det 3 timer aktiv fødsel, kom 4 dager over termin. Rift grad 4 og mistet mye blod, dårlig form etterpå. 

Nr 2 var det 20 min aktiv fødsel, 7 dager over termin, 1 lite pyntesting og null ekstra blodtap. Stelte og kledde på ungen etter fødsel selv, og gikk trappene fra føden til barsel selv, mens resten tok heisen. 

Venter nr 3 nå og er veldig spent, var en liten trussen om innleggelse så de fikk fulgt med, da jeg har 3 timer til sykehus. 

Anonymkode: 2eb76...2a4

AnonymBruker
Skrevet

Er også veldig spent på fødsel nr 2! Det gikk så sykt treigt med førstemann, og jeg gruer meg om det skulle ende likt. Hadde en venninne som hadde en skikkelig seig førstefødsel, typ 4 dager med heftige rier uten mulighet til annen hjelp enn drypp og stillingsbytte (fordi vi bor i gokk, og hver gang de rekvirerte ambulanseflyet for å dra til nærmeste fødeavdeling så måtte det ta noe som var mer akutt - for en drit redd førstegangsfødende med heftige rier uten effekt er ikke viktig nok) hvor andremann kom på under 4 timer. 

Anonymkode: 39ae1...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 4 timer aktiv fødsel med første og revnet litt, med nr to hadde jeg kanskje 30-40 minutter fra første rie til barnet kom men revnet ikke. Fødsel nr 2 var veldig grei, og lett overkommelig- det var første og, men nr 2 var en enda finere opplevelse fordi jeg allerede var forberedt og kjente til forløpet og var overhodet ikke nervøs. Barnet var også mye sprekere enn nr 1 som hadde litt gulsot. Nr 1 ble født i uke 37, mens nr 2 kom 5 dager over termin

Anonymkode: 5cd68...dca

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1: vannavgang 3 dager før termin. Ble satt i gang med tabletter etter 1 døgn pga manglende rier. Over på riestimulerende drypp og hele pakken. Ca 1 døgn etter det igjen ble babyen tatt med sugekopp. Men opplevdes i grunn som en veldig fin fødsel. 

nr 2: styrtfødsel på 1 time fra start til slutt. 1 uke over termin. Oppfattet ikke at jeg var i fødsel før baby var der😅 

Vet ikke hvilke av de jeg syntes var best fordi de var så ulike. Fødsel nr 1 var jeg med hele veien, mange inntrykk og var ganske lei på slutten. Fødsel nr 2 gikk så fort at jeg av og til føler at jeg ikke hadde en fødsel. Var så intenst. 

men i forhold til ventetiden så føler jeg at jeg var mer tålmodig med nr 2 selv om jeg gikk over. Hadde så mye annet å henge fingrene i at dagene bare gikk. 

lykke til med fødsel og resten av graviditeten!

Anonymkode: 157ab...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Tja, med nr en var jeg i aktiv fødsel i 38 timer, var så sliten etterpå at jeg egentlig ville rømme fra hele greia. Indusert fødsel, etter langvarig vannavgang. Tok 3 døgn fra de startet dryppet til ungen endelig kom. 8 dager på overtid. Ble sydd herifra til evigheten...

Med nr 2 tok det 25 minutter fra første rie til han var født. Indusert fødsel, pga langvarig vannavgang. Der fikk anestesi legen være med på fødselen😅. Han skulle sette epidural, men ungen ble født før han rakk å sette nålen. 21 dager over UL termin. Ikke så mye som en liten rift, kunne ha løpt maraton! Så full av adrenalin etter fødselen at jeg ristet. Var jo innstilt på sånn et par døgn i helvete..

Anonymkode: 1a50b...bcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel startet med rier, andre fødsel med at vannet gikk. Den første tok ca. 6 timer fra første rie, den andre ca. 1,5 timer fra vannavgang. Første fødsel opplevde jeg litt overveldende, jeg var veldig redd mot slutten fordi riene kom uten pause og babyen ble stresset og fikk dårlig hjertelyd. Andre fødsel var en en veldig vond, men veldig fin opplevelse. Jeg fikk ta imot, og ta babyen opp på brystet selv. Jeg rakk ikke smertelindring fordi det gikk fort, men opplevde heller ikke behov for det fordi det gikk så fort (særlig ikke andre gang, siden jeg skjønte at jeg snart var ferdig). Jeg revnet litt begge ganger, men kjente det ikke. 

Anonymkode: fdc18...abb

AnonymBruker
Skrevet

1. fødsel: Uke 39. «Rolige» rier fra tidlig kveld, bare litt åpning da jeg ankom sykehuset senere den kvelden, men baby var ute 2t etterpå. Rask aktiv fødsel.

2. fødsel: Uke 39. 2 timer fra første rie til baby var ute. «Uutholdelig» fra første rie... Ble komplikasjoner under trykkefasen. Jeg hørte i svangerskapet mye podcast om fødsel, også hva som kunne gå galt, og det er jeg glad for i dag. For selv om jeg ikke skjønte det der og da og rett etterpå, så hjalp det nok meg likevel i situasjonen på fødestua og nyfødtintensiven. Kunnskap er makt!

Med nummer to er man mer forberedt på hva man har i vente, men jeg ble likevel overraska over intensiteten denne gangen også. Hadde null kontroll, men var forberedt på det, så ble heldigvis ikke redd. Rakk ikke smertelindring med noen av dem. 

Så for min del var de ganske like. Helt ufattelig vondt. Klarte lenge ikke snakke om andre fødsel, men det stopper meg ikke for å ha lyst på en 3.mann.

Anonymkode: 10b73...812

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel var styrtfødsel, uke 38. Ventet hjemme til det var uutholdelig. Kom inn på sykehuset med 5cm åpning. Ti min etter var det full åpning. Ville pressrier, men de gjorde ikke vondt. Ungen ute på 30 min. Han klorte meg veldig opp innvendig, ingen utvendige rifter, men de brukte over to timer på å sy inni. Rakk alrdi å bli sliten. 

Andre fødsel var indusert grunner langvarig vannavgang, også uke 38. Riene begynte 1 time etter stikkpille, og hadde full åpning etter 1 time. Men fikk ikke pressrier, måtte trykke ut ungen på ren vilje. Gjorde sjokkerende vondt, og var fryktelig slitsomt. Presset i nesten en halvtime. En bitteliten rift. Mye smerter pga han presset mot noen nerver, hadde sykt vondt i rumpen.. 

Første fødsel var klart best. Mye takket være at jeg fikk være hjemme, med mannen, og kunne bevege meg fritt første fasen. Med andremann lå jeg med sånn bånd på magen hele fødselen. Og ikke minst var det en jævlig utviklingsfase. Hadde som mål å komme meg til presserunden, for det gjorde jo ikke vondt sist.. 

Anonymkode: 5977d...345

AnonymBruker
Skrevet

Den var annerledes enn nummer 1 på alle måter, med unntak av at hun kom 4 dager før termin (storebror 5 dager før). Fødsel nummer 2 var helt klart den tøffeste og var også lenger enn fødsel nummer 1. 

Anonymkode: cc17d...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel startet spontant rett før termin og gikk raskt og ganske smertefritt. Trengte ingen form for smertelindring. Var i topp form nesten umiddelbart etterpå. Slapp unna med to pyntesting. 

Andre fødsel ble igangsatt like etter termindato. Tok endel lenger tid siden det ble igangsettelse, og riene var sykt mye vondere. Hadde ikke taklet det uten epidural. Pga epiduralen klarte jeg nesten ikke å presse ut babyen for egen maskin, men fikk det til minutter før legen kom med saks og sugekopp 😅 Måtte sy et par pyntesting denne gangen også. Var i toppform like etter den fødselen også. Men totalt sett var fødsel nr 2 mye vondere og mer slitsom, men det er sikkert fordi jeg ble igangsatt. Har hørt at det gjør rierne mer skarpe og intense, og det stemte iallefall for meg :) 

Men veldig fornøyd med begge fødslene :) 

Anonymkode: ac943...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel startet 2 uker før termin, varte ca 15 timer

Andre fødsel startet 2 dager før termin, varte i knappe 2 timer. Styrtfødsel. 

Tredje fødsel, 1 dag over termin, varte i ca 4,5 time

Fjerde fødsel, 10 dager før termin, varte i ca 5 timer. 

Anonymkode: 57f10...d54

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt styrtfødsler, rekker dere i det hele tatt å komme til sykehuset? Er gravid med nr 2 og på nr 1 brukte jeg 9 timer men bare 3 fra det startet til aktiv fødsel. Er så redd for at det går mye fortere denne gangen. 

Anonymkode: e5ddd...587

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som har hatt styrtfødsler, rekker dere i det hele tatt å komme til sykehuset? Er gravid med nr 2 og på nr 1 brukte jeg 9 timer men bare 3 fra det startet til aktiv fødsel. Er så redd for at det går mye fortere denne gangen. 

Anonymkode: e5ddd...587

Jeg rakk frem ihvertfall, fint med kort vei. Jeg ringte først sykehuset fordi jeg trodde kanskje det var noe på gang da jeg hadde vært litt rastløs og uggen siste timen og slimproppen var gått. De sa at at de var travle, at det tok lang tid å føde og jeg skulle bare ta en paracet og prøve å sove. Fem minutter senere var det plutselig skikkelig fødende-kvinne-på-film- rier og ingen tvil, og vi dro på sykehuset som tok ca 20 min. Til jeg hadde kommet meg opp til fødestua hadde jeg full åpning og måtte bare begynne å presse ut. Nå nærmer det seg termin med andre og jeg får litt håp av de som forteller at fødsel nr 2 tok lenger tid, for har jo inntrykk av at det er mest vanligst at det går litt fortere, og da blir det plutselig litt dårlig med tid! Jordmor sa jeg bare måtte dra rett på sykehus ved første tegn på at noe skjer. 

Anonymkode: e3fbf...639

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det kan sammenlignes da det også er forskjellig pappa, men skriver erfaringen min likevel.

Første: veide 2780g, 47cm lang og ho på32cm. Født uke 37+1. Måtte ikke sy.

Startet med vannavgang på natta, var på kontroll på morgenen, men ingen rier så ble sendt hjem. Fikk beskjed om å komme tilbake 48 timer etterpå for ny kontroll. Gikk hele dagen og ventet, men ingenting skjedde. Kl 01 på natta våknet jeg av rier og det føltes som om jeg måtte tisse hele tiden så gikk ofte på do. Jeg ringte føden og fikk beskjed om å komme inn. Da hadde jeg 10cm åpning, og nå ventet vi bare på pressriene. Det tok lang tid mellom riene så jeg fikk drypp. Hun var ute rett før kl6. En helt fantastisk fødsel, og ikke syns jeg den var vond heller!

Andremann kom 7 år etterpå: veide 3345g, 52cm lang og ho på 35,5cm. Født uke 39+1.

Startet med vannavgang på morgenen, dro inn på sjekk. Alt så bra ut på ctg, men ingen rier. Fikk beskjed om å komme tilbake kl9 dagen etter for å bli satt igang om noe ikke skjedde av seg selv. Dagen og natta gikk og jeg dro til føden igjen. Det var mange fødende den dagen så ble sittende ei stund å vente, men fikk tilslutt rom og de satte på ctg, alt så fint ut. Jeg fikk akupunktur, men det fungerte ikke på meg. Fikk første modningspille(?) kl 18. skulle da få pille 2 kl 22, men det var så mange fødende at det måtte vente til dagen etter. Jeg våknet kl 5 av rier og ringte på jordmor kl6, da hadde jeg hatt 10 rier den siste timen. Ble undersøkt og hadde 4cm åpning så da fikk jeg fødestue. Riene var regelmessige, men åpning gikk veldig treigt. Når kl var 10 så hadde jeg konstante rier, og fikk aldri pause til å hvile så da ba jeg om epidural. Fikk det og ikke lenge etterpå var det full åpning. Babyen hadde veldig lav puls under hver rie og det kom etterhvert brunt fostervann. Lege ble da tilkalt og babyen måtte tas med vakum, og var ute 12.20. Pressriene kom aldri. Måtte sy noen pyntesting. Det var en intens og vond fødsel, men alt gikk heldigvis veldig bra.

Anonymkode: c37db...f3a

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel startet 10 dager på overtid, varte i 17 timer, og riene var grusomme og kom uten pause. De vurderte keisersnitt, da jeg var borte flere ganger grunnet smertene. Fra 4 cm åpning, så tok det bare 30 min så var babyen ute. Så jeg fikk beskjed om at neste fødsel ville gå raskt. Så jeg måtte dra på sykehuset med en gang jeg fikk rier.

Andre fødsel startet 5 dager før termin, startet med vannavgang, så kom rier med pause mellom. Babeyen var ute 1,5 time etter vannavgang. 

Anonymkode: 51a17...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...