Gå til innhold

Ta sertifikat i en alder av 37 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alltid hatt skrekk for å kjøte bil, men har nå bosatt meg på et sted der jeg trenger å kunne kjøre. Noen andre her med erfaringer ved å ta "lappen" senere i livet?   Peace

Anonymkode: c8704...e91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen når jeg nærmet meg 30 av samme grunn. Før det syntes jeg det var skummelt å kjøre, unngikk det helst fordi jeg ikke likte at det kunne oppstå situasjoner jeg ikke kunne planlegge, fikk hjertebank hver gang jeg kom til område med omkjøring, eller hvis jeg følte at ting rundt meg gikk for fort. Nå har jeg kjørt i noen år å det er ikke noe stress mer, jeg flyter med resten av trafikken og liker faktisk å kjøre. Det blir en vanesak for de fleste, det er mengdetrening (alene) som er tingen. 

Anonymkode: e1e2f...81c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tok lappen nettopp og er 41! Kjørte leeeenge over år, brukte minst 100 000! og bare med skole. Merker at et helt liv hvor man er vant til å kun forflytte seg til fots/ sykkel/ off transport gjør at det tok lenger tid å lære å lese trafikkbildet. Anbefaler deg å kjøre automat så du kan fokusere på å lese trafikkbildet. 

Men jeg anbefaler det virkelig, det er et helt annet liv! Og artig å endelig mestre den kunsten som "alle" kan. Lykke til!

Anonymkode: c0ad7...d5f

• Liker 6
Skrevet

Tanta mi tok lappen etter hun var fylt 60. Hun ble en habil sjåfør, litt forsiktig kanskje. Hun fikk mye glede og nytte av det. Som pensjonist var det lite som hindret henne å reise rundt. Hun kunne plutselig dukke opp i Stavanger en dag, Trondheim en annen og i Oslo en tredje. Hun hadde en fin bil hun kunne sove i, og kjente folk omkring i hele landet. 

Ta lappen du. Det vil gi deg mange muligheter og gleder. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 og har fortsatt ikkke lappen!! Snart starter eldste på skole så jeg må få ut fingern nå slik at ikke bare pappan kan kjøre der det trengs. Liker ikke kjøre bil og er livredd trafikken så vil egentlig ikke.

Anonymkode: cd008...d0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år og skal snart kjøre opp. Det er ingen ulemper ved å begynne i voksen alder. Jeg hadde gjerne begynt tidligere men har ikke hatt råd. Det koster ganske mye og det er ikke alle som får lappen i gave av foreldrene sine. 

Jeg syns det var veldig skummelt da jeg begynte og det har tatt god tid for meg å bli selvsikker bak rattet. Men øvelse gjør mester og nå er jeg ganske trygg bak rattet. Fremdeles ingen verdensmester og det blir jeg nok aldri, men jeg kommer meg dit jeg skal. 

Hvis du har bestemt deg for å ta lappen og for å kjøpe bil, så kjøp heller bilen med en gang (hvis du har råd) og bruk den til øvelseskjøring. Jeg gjorde det og fikk et annet utgangspunkt for å bli sikker bak rattet enn da jeg "gjestet" andres biler. 

Anonymkode: 97945...b09

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Var 36 da jeg tok lappen. Elsker å kjøre bil i dag!  

Anonymkode: 2cc7a...e2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er 40 år og skal snart kjøre opp. Det er ingen ulemper ved å begynne i voksen alder. Jeg hadde gjerne begynt tidligere men har ikke hatt råd. Det koster ganske mye og det er ikke alle som får lappen i gave av foreldrene sine. 

Jeg syns det var veldig skummelt da jeg begynte og det har tatt god tid for meg å bli selvsikker bak rattet. Men øvelse gjør mester og nå er jeg ganske trygg bak rattet. Fremdeles ingen verdensmester og det blir jeg nok aldri, men jeg kommer meg dit jeg skal. 

Hvis du har bestemt deg for å ta lappen og for å kjøpe bil, så kjøp heller bilen med en gang (hvis du har råd) og bruk den til øvelseskjøring. Jeg gjorde det og fikk et annet utgangspunkt for å bli sikker bak rattet enn da jeg "gjestet" andres biler. 

Er det noe vits i å ta lappen hvis man ikke planlegger å kjøpe bil? 

Anonymkode: 2dbde...574

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, selvfølgelig.

Anonymkode: 7a679...315

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste venter til de har lappen og det ser jeg ikke helt poenget med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Førekortet kommer til å bli utilgjengeliggjort som gyldig legitimasjon. Da vi har nasjonalt-id kort.

Anonymkode: 30e0c...d71

Skrevet

Åh, dette var en god tråd for meg å lese, jeg som er over 30 og fortsatt ikke har påbegynt lappen pga skrekk for å kjøre. Jeg har altså ingen tips til deg, ts, men takk for at du laget tråden så jeg føler meg litt mindre alene med denne frykten :sjenert:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjørte opp da jeg var 18, har ennå ikke hatt egen bil.

I begynnelsen kjørte jeg mine foreldres bil, senere har jeg kjørt bil i forbindelse med jobb. Kjørt samboerens bil, kjørt leiebil. Men altså aldri hatt egen. 

Vil ikke si det var bortkastet å kjøre opp selv om jeg ikke planla å kjøpe egen bil.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Førekortet kommer til å bli utilgjengeliggjort som gyldig legitimasjon. Da vi har nasjonalt-id kort.

Anonymkode: 30e0c...d71

Hva har det med trådens tema å gjøre?

Anonymkode: e82b1...17a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Og ts, om du vil så er det bare å hoppe i det! Jeg startet i fjor i en alder av 32.

Anonymkode: e82b1...17a

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min tok lappen som 35-åring, og for han var det fordi han har jobbet på akutten og vet hva biler kan gjøre rett og slett.

Men han forstod meg når jeg sa, i starten av forholdet, at jeg syns han skulle ta lappen før vi eventuelt fikk barn en gang. Det var en kombinasjon av redsel, og at han ikke hadde behov for lappen der han bodde sentralt i en by. Men han tok den, og det gjorde at vi kunne flytte lengre ut av byen, og det er veldig fint at vi begge har den så vi kan dele på kjøringen :)

Bare hopp i det, så går det fint. 

Anonymkode: 87410...61d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har ikke lyst på bil, men har lyst på lappen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg kjørte opp da jeg var 18, har ennå ikke hatt egen bil.

I begynnelsen kjørte jeg mine foreldres bil, senere har jeg kjørt bil i forbindelse med jobb. Kjørt samboerens bil, kjørt leiebil. Men altså aldri hatt egen. 

Vil ikke si det var bortkastet å kjøre opp selv om jeg ikke planla å kjøpe egen bil.

Hvordan får du nok praksis hvis du ikke har bil? 🙂

Skrevet

Tok lappen da jeg var 30. Hadde ingen å øvelseskjøre med, men det gikk veldig fint. Brukte noen få ekstra timer.   Kjører mye bil nå. Elsker å kjøre bil. 

Moren min var 50. Brukte mer tid og er ikke så glad i å kjøre bil, men gjør det når hun må. 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
stan skrev (55 minutter siden):

Tanta mi tok lappen etter hun var fylt 60. Hun ble en habil sjåfør, litt forsiktig kanskje. Hun fikk mye glede og nytte av det. Som pensjonist var det lite som hindret henne å reise rundt. Hun kunne plutselig dukke opp i Stavanger en dag, Trondheim en annen og i Oslo en tredje. Hun hadde en fin bil hun kunne sove i, og kjente folk omkring i hele landet. 

Ta lappen du. Det vil gi deg mange muligheter og gleder. 

Har også en eldre dame i familien min som tok lappen etter fylte 60. Hun gjorde akkurat som din tante, "bodde" på veien og i bilen, reiste Norge rundt hvert år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...