Gå til innhold

Ekstremt dårlig råd og svigermor på besøk, hvordan gjøre det billigst mulig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor dukket opp i går. Hun skal være her ut uka, og det kunne ikke ha passet dårligere.  Vi hadde noen ordentlig store utgifter denne måneden,  minsten måtte til privat øyelege, jeg ødela brillene mine og vi måtte bytte ut en kran på badet :( Nå har vi en ekstra person som krever oppvartning.  

Tips til super billige, men litt fine middager? 

Vi hadde chilli con carne med ris i går. I dag ble det hjemmelaget lapskaus. Og nå er jeg litt tom for ideer. Har dere tips? Det kan godt ta lang tid å lage,  men må være billig og smake godt.

Anonymkode: d082a...bd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min svigermor dukket opp i går. Hun skal være her ut uka, og det kunne ikke ha passet dårligere.  Vi hadde noen ordentlig store utgifter denne måneden,  minsten måtte til privat øyelege, jeg ødela brillene mine og vi måtte bytte ut en kran på badet :( Nå har vi en ekstra person som krever oppvartning.  

Vi hadde chilli con carne med ris i går. I dag ble det hjemmelaget lapskaus. Og nå er jeg litt tom for ideer. Har dere tips? Det kan godt ta lang tid å lage,  men må være billig og smake godt.

Vel, du har en person i familien i huset. Be henne lage middag i morgen og send henne på butikken for å handle til den - på egen regning. Familie som dukker opp på døra må du sette i arbeid. Gi henne også et sett andre oppgaver - passe unger, følge på trening, gå tur med hunden, vaske vinduer. 

Opphold på hotel ville kostet 1000 kr/døgnet pluss lunsj og middag. Dere tar henne inn gratis uten å ha invitert. Da forventer man innsats verdt 1000 kr + kost.

Anonymkode: 231d7...868

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, du har en person i familien i huset. Be henne lage middag i morgen og send henne på butikken for å handle til den - på egen regning. Familie som dukker opp på døra må du sette i arbeid. Gi henne også et sett andre oppgaver - passe unger, følge på trening, gå tur med hunden, vaske vinduer. 

Opphold på hotel ville kostet 1000 kr/døgnet pluss lunsj og middag. Dere tar henne inn gratis uten å ha invitert. Da forventer man innsats verdt 1000 kr + kost.

Hun er ufør og sa at hun såvidt hadde råd til togbilletten hit. Hun har en tendens til å dukke opp på denne måten.  Passe unger orker hun ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper du ikke har familie når du tenker slik.

TS: Hva slags forhold har du til svigermor? Jeg har god kjemi med min og om vi hadde dårlig råd når hun dukker opp hadde hun med glede betalt mathandel, forutsatt vi forteller om det.

Anonymkode: 317c2...0ed

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ok, svigermor skal være i ei uke, og to dager er allerede unnagjort:

Sjekk frysedisken for høne, slik at du kan lage hønsefrikassee - eller coq au vin. Du finner masse oppskrifter hvis du googler "høns retter". Og det går helt greit å servere høns i ulike variasjoner på dag 1 og dag 4. 

Frossen fisk er også relativt gunstig, og her er det også masse du kan lage - f.eks. fiskegrateng, fiskegryte, fiskeburger, fiskepinner.

8o-talls pizza er helt kurant mat i blant, og trenger ikke koste allverden.

Pannekaker (og ertesuppe/tomatsuppe) er også godt og ganske gunstig (ha litt ekstra grønnsaker og noen pølser i ertesuppa, så blir det mer "hjemmelaget").

Hvis du finner oksehale, har du et nydelig utgangspunkt.

Sjekk ellers hva som er i frysedisken av kjøttvarer og husk at lav varme og lang steketid kan gjøre underverker.

Anonymkode: a60c2...5b6

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun er ufør og sa at hun såvidt hadde råd til togbilletten hit. Hun har en tendens til å dukke opp på denne måten.  Passe unger orker hun ikke.

Da må dere være ærlige tilbake og si at at dere har det trangt til neste lønning pga uforutsette kostnader. Man kan ikke bare dukke opp slik og forvente oppvartning og god mat!

Men det du egentlig spurte om:

Pasta med tomatsaus (kan lages som vegetar uten kjøtt).

Hjemmelaget suppe, feks av potet eller gulrot. Ha pannekaker etterpå.

Vil anta at en del indiske retter basert på linser eller bønner er billige (kjøp gjerne i innvandrerbutikker).

Har du en butikk i nærheten som legger ut datovarer til redusert pris? Der kan du ha flaks.

Rema har lakseburger denne uken, 2 pakker for 50 kr. En lakseburger til hver, så kan du lage en potetrett for å mette. F.eks potetstappe eller sånne kaker av raspet potet.

Anonymkode: eb242...6a7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er fersk makrell å få nå - vi hadde det i forrige uke, og det er utrolig rimelig. Stekt makrell, kokte poteter, agurksalat eller dampet nykål, og rømmeklatt.

Anonymkode: 7befd...8e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva menes med litt fine middager?  Jeg tenker det må være innafor å servere den hverdagsmaten dere vanligvis ville ha laget.

Anonymkode: 9e4e3...0b3

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Av og til lager jeg en omelett som jeg putter forskjellige ingredienser alt etter hva jeg finner i kjøleskapet . 

Skrell noen poteter og kutt dem i passelige tykke skiver . Brun de på steikepanna og krydre litt.
Legg de til siden . 
Kutt opp stekt skinke , og stek de på samme vis som potetene. Jeg bruker faktisk å steke litt mørsnacks og. 
Legg alt oppi panna igjen, blanda det litt sammen . 
Hell over omelettrøra ( antall egg som trengs pr person ) . 
Strø ost på toppen, små tomater oppå der igjen. Krydre litt, litt urtekrydder om en vil. 
Ruccolasalat på toppen litt før servering .

Stekes på svak- middels varme.  
Serveres med brød selvfølgelig .

En kan igrunn bruke andre ingredienser ved siden av potetene om en vil. 
Kreativitet og smak bestemmer 

Anonymkode: 119b2...028

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget løksuppe er både godt og billig! Om du ikke kan lage i porsjonsformer i ovnen, så lag i en gryte og stek baguetteskiver med ost på toppen i ovnen. 

Blåskjellsuppe (ca 50kr per kg). Brød til.

Spagetti boligene. Ser mer fancy ut med et basilikumblad på toppen. 

Grillspyd. Sopp og løk er billig. Bruk det du har av grønnsaker. Pølse og evt noe annet kjøtt du finner på tilbud. Billig potetsalat til.

Anonymkode: 6de7c...9f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

- Sjekk "billighylla" på butikken for nedsatte varer, altså de varene som snart går ut på dato og derfor selges 40 eller 50 prosent billigere.
- Bønner, kikerter og/eller linser er billig og mettende, og kan erstatte kjøtt i mange retter
- Pasta, poteter og ris fra f.eks. First Price er billig.
- Lager du store porsjoner kan du spare restene og spise til frokost dagen etter.
Her  og her er det noen tips til billige middager
- Planlegg slik at alt du kjøper også kan brukes til noe annet. F.eks. hvis du kjøper et nett med løk for å lage løksuppe sparer du én løk til middagen dagen etter når du skal ha f.eks. pasta. Bruker du en halv kartong melk til ett måltid kan du kanskje lage potetmos dagen etter. Tenk effektivt.

Anonymkode: a07c9...9c0

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.5.2021 den 23.26):

Kan dere ikke si at dere har dårlig råd, så kanskje hun kan være med og spleise litt? 

Ville bare legge til omelett eller Linsesuppe. 

Endret av Bølle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spagetti med tomatsaus, kjøp billig spagetti ala FirstPrice/billig merke. koster vel 10kr for en stor pakke, pasta saus first price under 10kr og så kylling eller svine kjøttdeig

yum yum nudler blir gode stekte nudler ved å koke dem (forsiktig så de ikke blir overkokt!!) å så steke de i panna få minutter med noe kjøtt og grønnsaker. 

fiskegrateng med poteter. Fiskegrateng får man til 10kr

omelett med poteter og grønnsaker dere har i frys/kjøl

first price burger i brød

first price pølse i first price brød

hjemmelaga pizza 

ikke så fancy men det er da mat

Anonymkode: a4c35...eb6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må middagene være så fine da? De færreste spiser fint hver dag. 

tomatsuppe og pannekaker 

kjøttkaker- potet er rimelig, lag saus selv, server med kokte grønnsaker og tyttebærsyltetøy 

fiskefilet- er vel rundt 50-60 kr for en frossen pakke med 4 stk fra first price, server med potet, rømme og agurksalat 

Fiskegrateng 

Anonymkode: 2c3df...ee9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du sier hun er ufør og har dårlig råd, da ser jeg for meg at hun ikke er vant til fancy, dyre middager, så ville ikke stresset med å skulle imponere svigermor. Lag hva enn dere har lyst på og råd til

Anonymkode: 7f668...29e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Start et spis-ut-av-fryseren prosjekt og om det blir noe spørsmål så sier du det bare som det er. Skjønner meg ikke på folk som dukker opp uanmelt, særlig om de da har forventninger. Gjør jeg ikke til bestevenninna mi en gang, enda hun har god råd og jeg er 101% sikker på ville latt meg bli uten å tenke over det. Men gjør jeg det? Nei.

Alt av supper er billig; løksuppe, linsesuppe, blomkålsuppe(ristede kikerter på toppen) osv., og brød.

Ellers er bønner, linser og kikerter billig mat som metter bra, spe ut kjøtt med dette. Sjekk kort-holdbarhet-disken om det finnes på butikken, samme med firstprice e.l. Ris og pasta er også rimelig.

Anonymkode: 7795a...9c1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2021 den 23.26):

Det grønne som er gratis akkurat nå er brennesle, kok det noen minutter, så blir brenninga borte, og det ligner veldig på spinat. Smaken kan justeres med sitron. Brenneslesuppe med noen egg oppi er ikke dyrt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 0.09):

Hva menes med litt fine middager?  Jeg tenker det må være innafor å servere den hverdagsmaten dere vanligvis ville ha laget.

Anonymkode: 9e4e3...0b3

enig. Kjør vanlig husmannskost. fiskeboller. fiskekaker. karbonader med brun saus og poteter og amerikansk blanding. litt poteter. 

Anonymkode: c590e...925

• Liker 5
Skrevet (endret)

Risotto er veldig mettende, virker som en "fin" middag om du serverer med et dryss med ost over. Lages enkelt og billig med vanlig grøtris. Den må lages med kjærlighet, altså det tar lang tid, men koster lite.

Oppi kan du "hive" det du har av tilgjengelige grønnsaker, feks frosne erter, biter av gulrøtter eller noe kjøttrester du har. Evt billig kyllingfilet.

Bruk feks denne oppskriften https://trinesmatblogg.no/recipe/parmakylling-med-spinatrisotto-og-tomater/, men erstatt risottoris med grøtris (jeg har prøvd, det virker) og erstatt dyre ingredienser som parmaskinke med kyllingfilet, hvitvin erstattes med billig eplenektar. Parmesan erstattes med vanlig hvitost. Du kan godt steke kyllingfilet ved siden av og ha den oppi på slutten så får du en alt-i-ett gryte.

Endret av Liljerød
Glemte link
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (1 time siden):

Det grønne som er gratis akkurat nå er brennesle, kok det noen minutter, så blir brenninga borte, og det ligner veldig på spinat. Smaken kan justeres med sitron. Brenneslesuppe med noen egg oppi er ikke dyrt.

Var mitt første forslag også :) brenneslesuppe er luksus nå, siden de færreste tar seg bryet med å plukke og tilberede. Nesten gratis mat blir det også, noen kokte egg til da.

Om en bor et sted geitramsen er begynt å vokse fram, så kan de unge toppene av den nå knekkes av og tilberedes som fersk asparges. 

Hjemmelaget tomatsuppe! Løk og hermetiske tomater stort sett, billig og litt luksus - siden de fleste tyr til Toro. Bruker ca denne oppskrifta:

www.matprat.no/oppskrifter/familien/tomatsuppe-med-kokt-egg/%3fgoogle=amp

Anonymkode: 83f36...6ed

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...