AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Del Skrevet 19. mai 2021 Jeg holder på å gå ned i vekt, logger all maten i vektklubb. Jeg ser at jeg ligger høyt på proteiner og karbohydrater, men lite på fett. Det er ikke bevisst, har jo lenge hørt at fett er bra for vektnedgang med tanke på metthetsfølelse osv. Hvor mye har fordelingen å si så lenge man ligger i kaloriunderskudd? Kostholdet mitt består mye av knekkebrød (er ikke glad i brødskiver + det er veldig lettvint og gjør det lett å ligge i kaloriunderskudd. Spiser som regel magerost på), skyr, vanlige middager (alt fra fullkornspasta med karbonadedeig, ulike fiskeretter med poteter, taco, kylling.. egentlig helt vanlige middager), spiser også en del egg i ulike former. Bør jeg prøve å få inn mer fett, eller er det ok? I dag feks har jeg spist 36 g fett i følge vektklubb. Anonymkode: 03fe0...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Del Skrevet 20. mai 2021 Myndighetene anbefaler et totalt fettinntaket på 25-40 prosent av vårt daglige energiinntak. https://nhi.no/kosthold/ernaring/fett/ Når du spiser for lite fett, tar kroppen opp for lite fettløselige vitaminer. Da vil den også ta opp for lite mineraler. Så du vil muligens få mangelsykdom på sikt. 1 gram fett har 9 kcal. Om du spiser 1500 kcal dagen bør du spise ca 50-60 gram fett daglig. Så du kan kutte ut disse magre produktene dine og spise vanlige produkter, og så kutte litt på karbohydratene dine. Anonymkode: 12d89...a10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Del Skrevet 20. mai 2021 for vektnedgang har det ingenting å si. kun bare være i underskudd Anonymkode: fac26...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Del Skrevet 20. mai 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: for vektnedgang har det ingenting å si. kun bare være i underskudd Anonymkode: fac26...ce8 Det stemmer ikke. Karbohydrater, proteiner, fett og alkohol påvirker kroppen på helt forskjellige måter selv om du matcher kalorimengden. For eksempel har man begynt å finne ut at mettet fett (som er den typen vi naturlig har spist mest av historisk sett) har en mer gunstig effekt på fettforbrenning enn umettet (som finnes i morderne margarin, planteoljer osv). Overskudd av protein blir i praksis ikke omgjort til fett, så det trenger man egentlig ikke regne med når man teller kalorier. Blodsukkeret påvirkes forskjellig av om du spiser fett samtidig med karbohydrater, osv. Du kan si at rent matematisk sett så koker det ned til kalorier inn og kalorier ut, men hva du spiser har stor innvirkning på hvor mye du forbrenner og hvor det "blir av" maten i kroppen din. Det er ikke alle måter å spise på som passer like godt for alle, men det er mange som opplever at det er lettere å slanke seg med mer fett+protein og mindre karbs. Anonymkode: 158ac...72b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Del Skrevet 20. mai 2021 Jo, hva man spiser har noe å si. Proteiner blir ikke til fett i like stor grad som fett og karbs. Proteiner holder deg også mett lenger. Det er for øvrig nærmest umulig å få i seg for lite fett i det moderne kosthold, så det hadde jeg ikke bekymret meg for Men spis "normalt" fett, ikke magre produkter. Vær heller obs på hvor mye og ofte du spiser fett og reduser mengden dersom du spiser mye av det gjennom hele dagen Anonymkode: 75f78...31b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Del Skrevet 20. mai 2021 Jeg vet ikke, men knekkebrød dietten er jo anbefalt av leger. Jeg tenker at sammensetningen har mindre å si enn vi frykter. Proteiner og fett metter bedre hos meg. Vi er forskjellige så kanskje det er greit å lytte til kroppen. Trives du og har resultater så er det ingen grunn til å endre, er min tanke om saken. Anonymkode: cc268...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Del Skrevet 20. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke, men knekkebrød dietten er jo anbefalt av leger. Jeg tenker at sammensetningen har mindre å si enn vi frykter. Proteiner og fett metter bedre hos meg. Vi er forskjellige så kanskje det er greit å lytte til kroppen. Trives du og har resultater så er det ingen grunn til å endre, er min tanke om saken. Anonymkode: cc268...d29 Man vil alltid gå ned i kaloriunderskudd. Men om du spiser høyprotein kan du spise mer kalorier og du holder deg mett lenger, uten å legge på deg. Anonymkode: 75f78...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man vil alltid gå ned i kaloriunderskudd. Men om du spiser høyprotein kan du spise mer kalorier og du holder deg mett lenger, uten å legge på deg. Anonymkode: 75f78...31b Jeg blir mett av egg med fett, men vet at enkelte fungerer godt på f.eks havregryn istedenfor. Jeg tenker at å lytte på kroppen er et godt utgangspunkt. Er man sulten etter en time når man har spist et kaloririkt måltid, er kanskje det måltidet feil. Man bør holde seg mett noen timer, uten å måtte gå over kalorigrensen eller ty til mellommåltid. Hørte også at mellommåltid er et oppkonstruert problem for å få oss til å bruke mer penger på mat. 🤔 Anonymkode: cc268...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå