Gå til innhold

Kan jeg kjøpe en hytte og bo i den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier ikke noe fra før av. Vil helst bo i fred uten naboer, i en hytte i skogen et sted

har man lov til å bo på hytte? Hva er reglene her? Må det være tilkoblet avløp osv?

Anonymkode: 26e02...ad2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg eier ikke noe fra før av. Vil helst bo i fred uten naboer, i en hytte i skogen et sted

har man lov til å bo på hytte? Hva er reglene her? Må det være tilkoblet avløp osv?

Anonymkode: 26e02...ad2

Det kommer an på. Du får ikke meldt flytting til en fritidseiendom eller fritidsbolig, dvs. hytte. Dersom eiendommen er regulert til boligbebyggelse, men det står en fritidsbolig der fra før, kan du søke omregulering av selve hytta til bolig. Hvis området er regulert til fritidsbebyggelse, så skal det voldsomt mye til for å få den regulert til bolig. I vår kommune går det ikke overhodet. Mange kommuner krever nå at fritidseiendommer kobler seg til offentlig vann- og avløp, men langt fra alle. 

Anonymkode: 36d15...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Du kan registrere deg som ‘uten fast bopel’ og skaffe deg postadresse i postboks. Det gjorde jeg da jeg for en tid tilbake bodde på hytta 

Anonymkode: 5d172...f05

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bare bo i den og ha folkeadresse et annet sted? Og så satse på at ingen tyster? 

Anonymkode: 91401...93f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde en periode på hytta.  Hadde postboks og var folkeregistret på foreldrene mine sin adresse. 

Anonymkode: a1752...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan man ikke bare bo i den og ha folkeadresse et annet sted? Og så satse på at ingen tyster? 

Anonymkode: 91401...93f

Joda, klart det :) de kan jo ikke nekte noen å være ofte på hytta heller. 

Foreldrene mine er pensjonert og tilbringer mesteparten av tiden på hytta i en annen landsdel, i stedet for i sitt eget hus. Nå i koronatider kjenner jeg mange som har bodd på hytta i månedsvis. 

Anonymkode: 8d4ee...064

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan registrere deg som ‘uten fast bopel’ og skaffe deg postadresse i postboks. Det gjorde jeg da jeg for en tid tilbake bodde på hytta 

Anonymkode: 5d172...f05

Bare vær obs på at å være såkalt UFB medfører endel ulemper. Man får ikke lån i banken, kredittkort eller nytt mobilabonnement, bla. Og så tror jeg ikke man får stemme i kommunevalg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en fritidseiendom. Omregulerte den til privat bolig. Bare sørg for å skaffe en hytte som er mest mulig sentral. Med vanlige boliger rundt. Og at du har innlagt vann. Her er det brønn. Pluss godkjent soverom. For soverom på hytter er gjerne litt små. 

Her tok jeg bare og hektet av døren til soverommet. For sikkerhetsskyld. For da blir det godkjent som sovealkove. Istedenfor å ikke komme igjennom som et soverom. 

De fra kommunen gadd ikke å komme inn for å se. De sjekket bare kloakk og vann ute (kloakk er i lukket tank) Og det tok bare to uker å få det godkjent. Fra da jeg sendte søknad. Den gang jeg søkte kostet det mindre enn 400 kr å få det godkjent. 

Voila, så ble hytta en privat bolig. 

Anonymkode: aa563...b6b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...