AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Solgte en bil for 4 dager siden, i dag kontaktet kjøper meg om at motorlampen har slått seg på og at han har hatt bilen til mekaniker i dag og at girkassen snart må skiftes ut. Bilen er en 2006 model og solgt for 30 000kr. Hva gjør jeg? Anonymkode: df80e...292
solmåneogstjerner Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Du sier bare at det er hans bil og hans problem. Du har solgt den som den er, uten noen garantier (håper jeg). 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Girkasse må nok kjøper fikse selv, siden bilen er såpass gammel. Men at motorlampa lyser faller nok på deg. Anonymkode: 5ce66...a97
solmåneogstjerner Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Girkasse må nok kjøper fikse selv, siden bilen er såpass gammel. Men at motorlampa lyser faller nok på deg. Anonymkode: 5ce66...a97 Nei. Ikke så lenge bilen er solgt på vanlig måte 'som den er'. Og at ts ikke har gjort noe for å skjule kjente feil. Endret 19. mai 2021 av solmåneogstjerner 2
Seny Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Ja bilen ble solgt som den er. Prøvekjørt ble den og. Dei hadde og en 3 timers kjøretur hjem. Endret 19. mai 2021 av Seny 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Seny skrev (1 minutt siden): Ja bilen ble solgt som den er. Prøvekjørt ble den og. Dei hadde og en 3 timers kjøretur hjem. Da er det jævlig uflaks da.. for de. Anonymkode: 8f18f...24a
solmåneogstjerner Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Seny skrev (1 minutt siden): Ja bilen ble solgt som den er. Prøvekjørt ble den og. Dei hadde og en 3 timers kjøretur hjem. Bare slapp av, du er ikke ansvarlig for noe her nå. Så lenge du ikke har visst noe og skjult det selvsagt. 1
Seny Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Nei vi har ikke hatt problemer med det. Har hatt bilen i 8 år. Alle feil er blitt opplyst om og skrevet i kjøpekontrakten.
tdm900 Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 Få sendt over rapporten på hva verkstedet har funnet ut. Da tror jeg det blir stille. 3
Mannisinbestealder Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 Seny skrev (12 timer siden): Nei vi har ikke hatt problemer med det. Har hatt bilen i 8 år. Alle feil er blitt opplyst om og skrevet i kjøpekontrakten. Da tror jeg at du er trygg juridisk. Kjøper har noen rettigheter dersom bilen er vesentlig dårligere enn det man kunne forvente utifra pris og opplysninger som er gitt av selger. Hvis det stod "nyoverhalt girkasse" eller lignende formuleringer så har kjøperen en god sak. Hvis du ikke har forsøkt å skjule mangler eller skapt forventninger til en spesielt driftssikker eller påkostet bil så må kjøper bære en risiko for at slikt kan skje med en gammel bil.
nomore82 Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Dette er en 15 år gammel bil. Som kjøper må en forvente at det kommer en del vedlikehold. Dette forutsetter at du ikke har gitt løfter eller opplysninger som gir kjøper et bedre inntrykk av bilen enn det en hadde grunn til å forvente. Har du for eks skrevet "Nyoverhalt bil i eksepsjonelt god stand!" vil skape forventninger hvor du kanskje kan bli ansvarlig for enkelte feil du normalt sett ikke ville vært ansvarlig for. Samtidig er du ansvarlig for feil du visste om eller burde visst om, og unnlot å fortelle om.
Fjompen Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 Hvis kjøper vil ha garanti på kjøpet sitt så må vedkommende kjøpe en nyere bil, evt fra forhandler. At girkassen "snart må byttes" på en så gammel bil er som alle andre sier, helt normalt. Hvis motorlampen har en sammenheng med dette så er den også kjøpers nye problem.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 er det reklamasjonsrett man må stille i 2 år når man selger privat? tror jeg kommer til å bruke nettbil, evt innbytte til ny bil hos forhandler den dagen jeg skal ha ny bil. det er jo skrekken å bli oppringt hver gang en lampe lyser etc etc😬 Anonymkode: 50ebd...4c1
Seny Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Vi ba de om å levere bilen tilbake, Var ingen lamper som lyste. Kjørte bilen til Oslo i går fra vestlandet (7timer), og ingen problem. Fekk byttet den inn hos bilforhandler fekk bare 15000 for den men slipper vertfall mer oppringinger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå