Gå til innhold

Legge fireåring klokka ni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har en fireåring som ikke er spesielt trøtt klokken 19,1930 eller 2000. Hun står opp ca 0730 og jeg er hjemme i perm og barnehagen vil gjerne at hun skal komme i 9 tiden for at det er lettere å komme inn i lek osv.. 

Noen ganger sovner hun ikke før 2130. Selvom det er en aktiv dag fra hun står opp til hun legger seg. Hun virker uthvilt. Vi har rullegardin på rommet hennes, så hun skal få sove. 

Jeg har selv lakenskrekk. Kanskje det går i arv.. Er det liksom greit å la henne legge seg senere selvom man egentlig skal legge de 1900? Leste her for lenge sida at selv 1930 er ALT for sent. 

Hva hadde du gjort i tilfellet her? Bør jeg enten stå opp klokka seks og vekke henne så hun skal sove til 1930 eller er det egentlig greit sånn nå på sommeren og legge seg litt senere som klokka 21,2030..? Er hun trøtt, får hun jo sove.. 

Anonymkode: a7556...73c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri fått krapyla her i seng Kl syv!! 

Noen unger trenger mer søvn enn andre. Mine har stort sett aldri sovet mer enn max 11 timer.. 

Anonymkode: 2437f...90d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde fulgt ungene behov :) legg henne 21 hvis du tror det passer henne bedre. 

Anonymkode: d9c9d...b38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde aldri fått krapyla her i seng Kl syv!! 

Noen unger trenger mer søvn enn andre. Mine har stort sett aldri sovet mer enn max 11 timer.. 

Anonymkode: 2437f...90d

😂 Hun her kan fint sove i 12,13 timer, men nå som det er lyst og varmt, sover hun 10 timer. Vekker henne sjeldent så regner jo med at hun får den søvnen hun trenger.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde fulgt ungene behov :) legg henne 21 hvis du tror det passer henne bedre. 

Anonymkode: d9c9d...b38

Får nesten gjøre det 😊 blir morgenen forskjøvet, får jeg bare justere det 😊

AnonymBruker
Skrevet

22 her ofte. Aldri tidligere enn 20.30. Sønn på 4.5. Ikke bare bare, men helt det samme her. Rett og slett ikke trøtt før og nok energi utover dagen🤷‍♂️

Anonymkode: 3677f...d1d

Skrevet

Min eldste har alltid hatt lite behov for søvn. Han sovnet gjerne 21-21.30 i den alderen og våknet 7. Lillebror sovner en time tidligere og sover gjerne en time lenger. Barn er forskjellige og har ulike behov. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig deilig å vite at det er flere enn bare oss. Har følt at jeg faila når ungen ikke sovna innen et kvarter 1830. For det er det man får inntrykk av. Deilig å bare ta det med ro og vite at ikke alle trenger 16 timer søvn 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine tre barn har aldri noen gang sovnet før kl 20 (9, 5 og 2). De har stort sett sovet 11 timer på natta fra de sluttet å sove på dagtid. Ikke vits å legge barn som ikke er trøtte - da blir lakenskrekken bare desto større og barnet bruker enda lengre tid på å sovne.

Drit i KG- mafiaen og bruk barnet ditt som målestokk for hva som fungerer for dere! Barn er ulike, og så lenge barnet er fornøyd tenker jeg du gjør det helt riktig 😊 Det er jo også stor forskjell på barn som våkner 5-6 og barn som sover til 8.

Anonymkode: 50832...1b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 1,5 har aldri lagt seg så tidlig som 19😅 han legger seg mellom 21/22 hver kveld, men sover til alt mellom 8-10 om morgenen. Blir sikkert litt annerledes når vi begynner i bhg osv, men foreløpig har vi det fint sånn. 

Og hvis du er hjemme i perm, og det ikke gjør dere noe, hadde jeg ikke brukt så mye energi på det. 

Anonymkode: 1b2cc...0fd

Gjest Albbas
Skrevet

Min fireåring sovner mellom kl 20 og 20.30. Han står opp mellom 6 og 7, og har rett og slett ikke behov for mer søvn. Får han sove til 8 legger han seg ikke før tidligst 2130, så i helgene vekker vi han for å sikre oss litt alenetid på kvelden. 😂 Han våkner av seg selv i ukedagene fordi vi lager lyd. 

Ville ikke stresset med dette, det beste er å følge barnets rytme hvis man har mulighet til det. Bedre å ha en god leggestund klokka 21 enn en masete leggestund klokka 20. 

Kultur spiller også veldig inn. Unger MÅ ikke legge seg kl 19, det er et ganske typisk nordisk (eller bare norsk?) fenomen. Jeg er samisk, og bare der er det forskjell - absolutt ikke noe forventing om at små barn skal legge seg kl 19. Spesielt ikke blant de involvert i reindrift, da følger man ikke klokka slavisk. Mamma, som er norsk, har alltid vært frustrert over dette, for hun ville legge sine unger tidlig, og så sprang alle andre unger rundt veggene til sent på kveld. 😂 

I noen land lar man jo barn frem til 5-6 år sove på dagen, og legge seg sent. Finnes ingen fasit her, selv om Sovekarin gjerne mener noe annet. 🤭

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Albbas said:

Min fireåring sovner mellom kl 20 og 20.30. Han står opp mellom 6 og 7, og har rett og slett ikke behov for mer søvn. Får han sove til 8 legger han seg ikke før tidligst 2130, så i helgene vekker vi han for å sikre oss litt alenetid på kvelden. 😂 Han våkner av seg selv i ukedagene fordi vi lager lyd. 

Ville ikke stresset med dette, det beste er å følge barnets rytme hvis man har mulighet til det. Bedre å ha en god leggestund klokka 21 enn en masete leggestund klokka 20. 

Kultur spiller også veldig inn. Unger MÅ ikke legge seg kl 19, det er et ganske typisk nordisk (eller bare norsk?) fenomen. Jeg er samisk, og bare der er det forskjell - absolutt ikke noe forventing om at små barn skal legge seg kl 19. Spesielt ikke blant de involvert i reindrift, da følger man ikke klokka slavisk. Mamma, som er norsk, har alltid vært frustrert over dette, for hun ville legge sine unger tidlig, og så sprang alle andre unger rundt veggene til sent på kveld. 😂 

I noen land lar man jo barn frem til 5-6 år sove på dagen, og legge seg sent. Finnes ingen fasit her, selv om Sovekarin gjerne mener noe annet. 🤭

Det finnes masse forskning på søvnbehov i ulike aldersgrupper, samt på konsekvensene av å ikke få dekket dette behovet på en måte som gir optimale muligheter til å lykkes i de rammene samfunnet legger opp til for døgnrytme. 

Noen barn har stort søvnbehov, og noen barn har mindre søvnbehov, men det er absolutt ikke sånn at det ikke «fins noen fasit». Fasiten er at barn som sover for lite og/eller til feil tidspunkt på døgnet blir dårligere i stand til å benytte de mulighetene til læring, refleksjon og selvutvikling som naturlig byr seg i løpet av dagen, både i organisert tid (skole osv) og på fritiden. De blir uoppmerksomme, ufokuserte, og får ikke hverken det utbyttet eller den innfallsvinkelen de ville ha fått dersom de hadde et søvnmønster som bedre korresponderte med samfunnets timeplan for resten av døgnet. Kort sagt er det slik at dersom du skal kjøre eget løp på leggetider, så må du kjøre et tilsvarende eget løp på skoletider også, ellers blir barnet skadelidende. 

Og ja, samfunnets timeplan ER kulturelt betinget, og varierer geografisk, men det er likevel problematisk å kjøre flerkulturell timeplan når det går ut over søvnen. 

Anonymkode: fdbd9...636

Skrevet

Jeg er litt delt. Tenker på en måte at det viktigste er nok søvn, uansett når på døgnet det er. Men personlig hadde jeg nok ønsket å heller legge litt tidligere, samt stå opp litt tidligere. Ha god tid og litt kvalitetstid på morgenen uten å måtte stresse til barnehagen er kjempedeilig. Litt alenetid på kvelden også. 

Og jeg hadde i hvert fall ønsket et typisk "A-menneske-mønster" godt innarbeidet innen skolestart. For noen går det ikke/passer det ikke for dem uansett hvor mye man prøver, men hverdagen de fleste lever i er helt klart lagt opp for A-mennesker, så det beste og enkleste er å følge (og forhåpentligvis trives med) dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sigyn skrev (2 timer siden):

Jeg er litt delt. Tenker på en måte at det viktigste er nok søvn, uansett når på døgnet det er. Men personlig hadde jeg nok ønsket å heller legge litt tidligere, samt stå opp litt tidligere. Ha god tid og litt kvalitetstid på morgenen uten å måtte stresse til barnehagen er kjempedeilig. Litt alenetid på kvelden også. 

Og jeg hadde i hvert fall ønsket et typisk "A-menneske-mønster" godt innarbeidet innen skolestart. For noen går det ikke/passer det ikke for dem uansett hvor mye man prøver, men hverdagen de fleste lever i er helt klart lagt opp for A-mennesker, så det beste og enkleste er å følge (og forhåpentligvis trives med) dette. 

Jeg er helt enig med deg! 

Jeg er verken a eller b, jeg liker å sove sent og stå opp tidlig. Så alenetid får jeg jo uansett. Jeg står ofte opp før barnet mitt, og vil ikke vekke henne med mindre det er viktig. For jeg er jo redd hun ikke skal få nok søvn. 

Har selv vurdert å stå opp tidligere med henne en dag for at hun kanskje skal få inn en litt tidligere rutine, men jeg har nettopp født, og får lite hjelp så tidlig på morgenen av pappaen. Blir kanskje bedre til sommeren, høsten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...