Gå til innhold

Mistanke om overgrep - ønsker innspill

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper det er ok at jeg skriver dette.

Jeg har en datter på så vidt to år med godt språk. Den siste uka har hun av og på klaget over smerter i tissen og vært rød og sår. I dag fortalte hun igjen at hun hadde vondt i tissen. Hun fortalte også at noe hadde skjedd som hadde vært vondt. Hun fortalte at det var en navngitt ansatt i barnehagen som hadde gjort henne vondt. Når jeg spurte hvor, satte hun seg ned, spredte bena og åpnet kjønnsleppene (beklager grafisk beskrivelse). Hun fortalte at det hadde skjedd på lekeplassen ute. Jeg prøvde å spør mer, men fikk ikke tak i noe mer. Språket er godt, men likevel ikke godt nok til at det er helt enkelt å få tak i hva som har skjedd. Hun har vært skeptisk til denne ansatte lenge og liker ikke å bli levert til ham, men er generelt skeptisk til menn.

Hun har også plutselig hatt mareritt på natta siste uka  (som vi ikke egentlig har sett i sammenheng med dette - det kan jo også bare være en fase med dårlig søvn).

I tillegg har hun tisset på seg mange ganger i dag, også mens hun satt på fanget mitt. Hun har vært tørr i flere måneder uten særlig uhell i det hele tatt, så det er veldig spesielt at hun tisser på seg flere ganger.

Det virker ikke som hun har blærebetennelse, og vi finner ikke noen forklaring på at hun er så rød og sår. Hva kan dette komme av? 

På ett vis føles det for lite håndfast til å gjøre noe med alt dette, men samtidig blir vi veldig bekymret og usikre. 

Noen tanker? Andre med lignende erfaringer?

Anonymkode: 5df9e...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med styreren i barnehagen? Håper virkelig ikke det har skjedd noe🥺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med styrer og bestill time hos lege i morgen.

Anonymkode: d5115...6ed

• Liker 6
Skrevet

Første bud er å få en fysisk sjekk, med urinprøve, hos fastlegen i morgen siden hun tisser på seg slik hun gjør. Så vil forhåpentligvis fastlegen guide dere videre med hensiktsmessige råd.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Tuttifrutt skrev (1 minutt siden):

Snakk med styreren i barnehagen? Håper virkelig ikke det har skjedd noe🥺

Enig med denne.

Snakk med styrer i bhg, ts. Presenter det barnet har sagt og vist. Hold deg nøytral. Det er ungens uttalelser som bekymrer deg og ikke ditt syn på den ansatte generelt. Eller? 

Ta også en tur til legen - helst da en kvinnelig for å unngå traume, siden barnet ditt er skeptisk til menn. 

Hadde ikke menn jobbet i bhg hadde vi sluppet disse bekymringene... Sorrryyyy 🤐

Anonymkode: 49c62...ff3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring mtp overgrep mot barn er at vi "tror det ikke før vi vet det". Det er jo helt horribelt, men samtidig er det viktig å følge opp slike situasjoner og ta det seriøst.

Jeg vet ikke konkret hva som er riktig fremgangsmåte her, så håper noen kan bistå med veiledning. 

Anonymkode: 64760...624

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med denne.

Snakk med styrer i bhg, ts. Presenter det barnet har sagt og vist. Hold deg nøytral. Det er ungens uttalelser som bekymrer deg og ikke ditt syn på den ansatte generelt. Eller? 

Ta også en tur til legen - helst da en kvinnelig for å unngå traume, siden barnet ditt er skeptisk til menn. 

Hadde ikke menn jobbet i bhg hadde vi sluppet disse bekymringene... Sorrryyyy 🤐

Får du faen meg gi deg, kvinner gjør også sånt. Selvom det er mindre, betyr det ikke at det ikke skjer. Og håper inderlig du hadde bekymret deg på samme måte om barnet hadde kommet hjem og satt det om en kvinne. Jeeeez

Anonymkode: e3d13...cc5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt det til legen så raskt som mulig, ev. henvendt meg til helsesykepleier for vurdering om framgangsmåte, før jeg hadde kontaktet styrer. Viktig å ta det på alvor, men tenker det er greit å få det vurdert først.

Anonymkode: 78330...ead

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ring staten barnehus asap. De veileder deg videre. 

Anonymkode: b27be...bd4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring staten barnehus asap. De veileder deg videre. 

Anonymkode: b27be...bd4

Kjente ikke til Statens barnehus, men virker som de er riktig instans. Ville ringt dem allerede i dag hvis de har åpent, mtp. å sikre ev. spor. Krysser fingrene for at det ikke er noe 🤞

Anonymkode: 78330...ead

• Liker 8
Gjest Chroma
Skrevet

Hold barnet hjemme fra barnehagen i morgen og kontakt statens barnehus. 

www.statensbarnehus.no 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kontakt styreren!! Kontakt statens barnehus i morgen tidlig. Dette har vi vært gjennom en gang også. De hjelper deg videre. 

Anonymkode: d6800...e40

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Dette var en god lenke. Her står det at barnet umiddelbart bør til legesjekk? Da er det stedet å starte. 

Anonymkode: d6800...e40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da ringer vi statens barnehus i morgen. Håper virkelig at det ikke er noe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Da ringer vi statens barnehus i morgen. Håper virkelig at det ikke er noe.

👏👏

Og IKKE kontakt styrer i bhg, dere får veiledning fra barnehuset om hva dere skal gjøre videre. 

Lykke til, håper det ikke er noe, men hvis det er noe i det - du er ikke alene, ei heller barnet ditt og det er masse hjelp å få ❤️ 

Anonymkode: 33ace...7ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper det er ok at jeg skriver dette.

Jeg har en datter på så vidt to år med godt språk. Den siste uka har hun av og på klaget over smerter i tissen og vært rød og sår. I dag fortalte hun igjen at hun hadde vondt i tissen. Hun fortalte også at noe hadde skjedd som hadde vært vondt. Hun fortalte at det var en navngitt ansatt i barnehagen som hadde gjort henne vondt. Når jeg spurte hvor, satte hun seg ned, spredte bena og åpnet kjønnsleppene (beklager grafisk beskrivelse). Hun fortalte at det hadde skjedd på lekeplassen ute. Jeg prøvde å spør mer, men fikk ikke tak i noe mer. Språket er godt, men likevel ikke godt nok til at det er helt enkelt å få tak i hva som har skjedd. Hun har vært skeptisk til denne ansatte lenge og liker ikke å bli levert til ham, men er generelt skeptisk til menn.

Hun har også plutselig hatt mareritt på natta siste uka  (som vi ikke egentlig har sett i sammenheng med dette - det kan jo også bare være en fase med dårlig søvn).

I tillegg har hun tisset på seg mange ganger i dag, også mens hun satt på fanget mitt. Hun har vært tørr i flere måneder uten særlig uhell i det hele tatt, så det er veldig spesielt at hun tisser på seg flere ganger.

Det virker ikke som hun har blærebetennelse, og vi finner ikke noen forklaring på at hun er så rød og sår. Hva kan dette komme av? 

På ett vis føles det for lite håndfast til å gjøre noe med alt dette, men samtidig blir vi veldig bekymret og usikre. 

Noen tanker? Andre med lignende erfaringer?

Dette tar du ikke på KG. 
du kontakter politi og ber om hjelp til å få rett oppfølging i din kommune. Barn som utsettes for overgrep skal i avhør/legeu.s. 

evt må du ringe lokal barneverntjeneste og be om råd for hvor du kan få hjelp. 

Anonymkode: 4a1d5...02e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Får du faen meg gi deg, kvinner gjør også sånt. Selvom det er mindre, betyr det ikke at det ikke skjer. Og håper inderlig du hadde bekymret deg på samme måte om barnet hadde kommet hjem og satt det om en kvinne. Jeeeez

Anonymkode: e3d13...cc5

Ja... For det skjer kjempe ofte... 

Hadde vært bekymret og HAR VÆRT bekymret for dette selv. Da ante jeg ikke hvem jeg skulle mistenke. Men kunne da vært hvem som helst. Ingen gikk fri fra mistanke... Statistisknsett var det mer sannsynlig at d hadde vært en mann selvsagt. 

Fokus nå må være at ts kommer til bunns i dette. Driter i hvem som fornærmes på veien. Hovedsaken er at det kommer svar på bordet. Forhåpentligvis er ungen bare sår og "liker ikke" den nevnte ansatte. I verste fall har det skjedd noe :( Og ja - da er gjerningsperson trolig mannlig... 

AnonymBruker
Skrevet

Ring Statens Barnehus imorgen tidlig. De er enormt flinke med barn. Begge mine døtre har vært med ditt for medisinske undersøkelser og tilrettelagte avhør. Jeg fikk følge 2-åringen min selv siden hun var såpass liten mens eldstejenta hadde med seg en annen tillitsperson. 
Jeg tenker at du ikke skal verken vaske eller stelle datteren din mer enn du absolutt må. For det kan være at bevis på den måten blir borte. Klær hun har hatt på seg i barnehagen bør du legge i en pose og knyte igjen så lufttett du klarer, inkludert undertøyet. Om det blir aktuelt får du beskjed om å ta det med så de kan undersøke det også. 

Håper virkelig ikke datteren din har blitt utsatt for noe slikt! Man tenker gjerne at "så forferdelige ting skjer ikke". Men det gjør det dessverre. Husk å gi skryt og ros når hun forteller.

Og ta vare på deg selv!

Det er så vondt og brutalt som mamma å stå i en situasjon der man skal være barnets klippe, samtidig som man skal avdekke om det har foregått vold/overgrep mot den kjæreste man har.. 

Anonymkode: 4f155...f37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig har hun blitt sår, det blir 2 åringer som bruker bleie, kanskje en uvi. Har falt og slått tissen sin på noe hardt. 
dette er mest sannsynlig. 
men en skal ikke lukke øynene og ørene for andre ting. Viktig at du tar kontakt med helse / barnas hus for å få veiledning på det hun har fortalt. Så vil de vite veien videre. 
vil til si at kvinner kan også være overgripere, ikke vare menn. Ta jenta på alvor og Skjekk dette ut.

ikke lenge siden (forrige uke) at en barnehage ansatt ble tatt for overgrep mot både barnehage barn og andre barn. 
dette er ekstremt sjelden, men syke folk finnes i alle yrker 

Anonymkode: 80cd6...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...