AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #41 Skrevet 23. mai 2021 Den eneste forskjellen på Halal-slakt og "vanlig" slakt er at noen sier et par setninger fra koranen før dyret dør. Har du problemer med det er du seriøst skada i hodet. Det har null og niks å si for verken dyret eller deg som forbruker. Anonymkode: d1a1f...040
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #42 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/norturas-slaktemetode-er-naa-godkjent-som-halal Anonymkode: d1a1f...040 Her står det jo at halalkjøttet fra Nortura selges under et eget merke «Alfathi», dermed er ikke den kjøttdeigen i disken i vanlig butikk halal. Anonymkode: 9ce49...477
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #43 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ser ikke at det er noen som nevner religion her. Sjekker du hvor kjøttet du handler kommer fra? Dette handler om dyrevelferd, blir kvalm av slike som deg som er villig til å la dyr lide fordi du vil at naboen skal like deg. https://www.bondebladet.no/landbruk/nar-religion-trumfer-dyrevelferd/ Anonymkode: 78baf...7b9 https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/norturas-slaktemetode-er-naa-godkjent-som-halal Jeg handler norsk kjøtt 😘 Så dyrevelferd følger norsk lov. Anonymkode: 36a08...f94 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #44 Skrevet 23. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det nevnes at alt kjøttdeig fra Gilde er halal, det klarer ikke jeg å finne noen kilder på, heller det motsatte. https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-er-forskjellen-mellom-halal-og-annet-kjott/s/12-95-3423149200 https://www.bondebladet.no/article/ikke-halal-i-prior-og-gilde/ https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/norturas-slaktemetode-er-naa-godkjent-som-halal Gi meg kilder som sier at alt kjøtt fra Nortura er halal, og jeg tror på det, men påstander tror jeg ikke på når jeg finner informasjon om det motsatte. Anonymkode: 9ce49...477 Du har rett. Viser seg at Islamsk Råd Norge ombestemte seg i 2019, og ville ikke lenger godkjenne absolutt alt av kjøtt fra Nortura som Halal. Nå er det kun visse typer kjøtt det gjelder. Beklager at jeg sa feil. Dette har gjeldt siden 2006, så trudde det gjaldt fremdeles, men de har visst sluttet med det på grunn av at folk ikke ville spise kjøtt fra Nortura når de fant ut at det var Halal. Helt sykt at Nortura måtte slutte å si et par setninger fra koranen før dyret døde, bare fordi noen nisser av noen nordmenn ikke vil spise "muslimkjøtt". Er det mulig å være mer ignorante? Jeg må le av nordmenn, noen ganger. Anonymkode: d1a1f...040 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #45 Skrevet 23. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har rett. Viser seg at Islamsk Råd Norge ombestemte seg i 2019, og ville ikke lenger godkjenne absolutt alt av kjøtt fra Nortura som Halal. Nå er det kun visse typer kjøtt det gjelder. Beklager at jeg sa feil. Dette har gjeldt siden 2006, så trudde det gjaldt fremdeles, men de har visst sluttet med det på grunn av at folk ikke ville spise kjøtt fra Nortura når de fant ut at det var Halal. Helt sykt at Nortura måtte slutte å si et par setninger fra koranen før dyret døde, bare fordi noen nisser av noen nordmenn ikke vil spise "muslimkjøtt". Er det mulig å være mer ignorante? Jeg må le av nordmenn, noen ganger. Anonymkode: d1a1f...040 Det er da minst like latterlig å ikke kunne spise kjøtt medmindre det er lest en bønn før eller under slaktingen. Jeg må le av muslimer noen ganger. Er visst like ignorante de. Anonymkode: 9ee90...ea2 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #46 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har rett. Viser seg at Islamsk Råd Norge ombestemte seg i 2019, og ville ikke lenger godkjenne absolutt alt av kjøtt fra Nortura som Halal. Nå er det kun visse typer kjøtt det gjelder. Beklager at jeg sa feil. Dette har gjeldt siden 2006, så trudde det gjaldt fremdeles, men de har visst sluttet med det på grunn av at folk ikke ville spise kjøtt fra Nortura når de fant ut at det var Halal. Helt sykt at Nortura måtte slutte å si et par setninger fra koranen før dyret døde, bare fordi noen nisser av noen nordmenn ikke vil spise "muslimkjøtt". Er det mulig å være mer ignorante? Jeg må le av nordmenn, noen ganger. Anonymkode: d1a1f...040 Tja....noen nisser av noen nordmenn vil ikke si noen ord fra Koranen..... og noen nisser av muslimer vil ikke spise kjøttet fordi desse ordene ikke er blitt sagt.... Anonymkode: 78baf...7b9 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #47 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har rett. Viser seg at Islamsk Råd Norge ombestemte seg i 2019, og ville ikke lenger godkjenne absolutt alt av kjøtt fra Nortura som Halal. Nå er det kun visse typer kjøtt det gjelder. Beklager at jeg sa feil. Dette har gjeldt siden 2006, så trudde det gjaldt fremdeles, men de har visst sluttet med det på grunn av at folk ikke ville spise kjøtt fra Nortura når de fant ut at det var Halal. Helt sykt at Nortura måtte slutte å si et par setninger fra koranen før dyret døde, bare fordi noen nisser av noen nordmenn ikke vil spise "muslimkjøtt". Er det mulig å være mer ignorante? Jeg må le av nordmenn, noen ganger. Anonymkode: d1a1f...040 Jeg vet at halalkjøtt i Norge skal slaktes på en human måte, men det gjelder ikke for resten av verden. Og jeg ønsker faktisk ikke selv å kjøpe halalkjøtt, bare som prinsipp. Er det ikke like latterlig å ikke kunne spise kjøtt uten at en bønn er sagt for dyret? Anonymkode: 9ce49...477 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #48 Skrevet 23. mai 2021 Ja, det er jeg selvsagt helt enig i. Begge deler er like tåpelig. Det har jo absolutt ingenting å si! Anonymkode: d1a1f...040 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #49 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at halalkjøtt i Norge skal slaktes på en human måte, men det gjelder ikke for resten av verden. Og jeg ønsker faktisk ikke selv å kjøpe halalkjøtt, bare som prinsipp. Er det ikke like latterlig å ikke kunne spise kjøtt uten at en bønn er sagt for dyret? Anonymkode: 9ce49...477 Fornuftige ord!!🙌🏻 Det er tilfeller hvor muslimer prøver å kjøpe livdyr fra bønder for å (ulovlig) avlive de på en ikke-human måte. Opplysning og i formasjon er viktig, bare så trasig at noen ikke klarer å ta vise hensyn til dyr. Anonymkode: 78baf...7b9
Kjetil E Skrevet 23. mai 2021 #50 Skrevet 23. mai 2021 Tanuki skrev (3 timer siden): Det er ikke haram å spise hest, bare å se til Stan-landene i Sentral-Asia:) Muligens ikke haram, men det er åpenbart misslikt i en del muslimske miljøer. Mens andre miljøer ikke har problemer med å spise hestekjøtt. Legger ved en lenke til World Islamic mission hvor de svarer på netopp dette spørsmålet. https://wim.no/det-lovlige-og-det-ulovlige/339-er-hestekjott-halal
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #51 Skrevet 23. mai 2021 Veldig vanlig i kristne land også. Prøv å si til en Amerikaner at i Norge får man kjøpt hestekjøtt på butikken, og de blir helt sjokkert. Anonymkode: d1a1f...040 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå