AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #21 Skrevet 23. mai 2021 Da hadde jeg servert pannekaker. Halal slipper ikke inn i mitt kjøkken. Alternativt taco som jo er enkelt å spise vegetar for den som ønsker. Anonymkode: 149e8...663 6
Tanuki Skrevet 23. mai 2021 #22 Skrevet 23. mai 2021 3 hours ago, Kjetil E said: Altså haram å spise hest. Ikke å ha hest. Er ganske sikker på at jeg har lest at muslimer ikke har lov til å spise hestekjøtt. Beklager ser det kunne missforståes det jeg skrev. Vet godt at muslimer ikke har forbud mot å ha hest. Men det var det å spise hest jeg mener de har forbud mot. Det er ikke haram å spise hest, bare å se til Stan-landene i Sentral-Asia:) 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #23 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 9.40): Hva betyr egentlig at kjøttet er halal? At dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam, elg og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr. At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret. Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter. Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises. Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod. Fant dette. Herregud for noe vaas. Jeg tenker det letteste blir da fisk,men hvordan vite at den er "drept på riktig måte " ?? Anonymkode: 6863e...ca7 Den eneste forskjellen på halal og gammel tradisjonsslakt i Norge er bønnen. De kuttet halsen over på dyrene her også tidligere. Anonymkode: 83b36...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #24 Skrevet 23. mai 2021 I Norge hender det at man selger Halal-produkter som inneholder svin: https://www.nationen.no/naering/sjokkerte-halal-kunder-det-er-svin-i-polsene/ Anonymkode: f87f8...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #25 Skrevet 23. mai 2021 Tanuki skrev (9 minutter siden): Det er ikke haram å spise hest, bare å se til Stan-landene i Sentral-Asia:) Tenker du på Pakistan? Anonymkode: f87f8...fe8
Tanuki Skrevet 23. mai 2021 #26 Skrevet 23. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker du på Pakistan? Anonymkode: f87f8...fe8 Nei, pakistan ligger i sør-asia. Jeg siktet til Kasakhstan, Uzbekistan, Kirgistan etc. Spesielt i Kasakhstan er hestekjøtt vanlig kost. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #27 Skrevet 23. mai 2021 Kjære vene.... har barnet noen form for allergi? Hvis ikke, spis det som blir servert, det er vanlig folkeskikk når en er på besøk. Vis respekt og takknemlighet for at en får mat, uavhengig av hva som blir servert. Anonymkode: 78baf...7b9 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #28 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kjære vene.... har barnet noen form for allergi? Hvis ikke, spis det som blir servert, det er vanlig folkeskikk når en er på besøk. Vis respekt og takknemlighet for at en får mat, uavhengig av hva som blir servert. Anonymkode: 78baf...7b9 Heelt riktig👍, la oss servere vegetarianere kjøtt, og de må spise for å vise respekt og takknemlighet. Anonymkode: 4c8b0...d3f 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #29 Skrevet 23. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Hva blir det neste? Alle kvinnene i familien må ha hijab på når denne vennen er på besøk? Anonymkode: a2cb5...c76 Hadde du sagt noe tilsvarende om det var en jøde som skulle tas hensyn til? Anonymkode: 790a2...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #30 Skrevet 23. mai 2021 Da kunne hun spist hjemme og kommet etterpå. Jeg spiser ikke halalslaktet mat samme f…. Og ikke etterkommer jeg religiøse diller heller. Anonymkode: e281b...6d4 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #31 Skrevet 23. mai 2021 Selv om man drar på besøk til noen som barn, så spiser man ikke alltid hos de, man går kanskje hjem til middag. I verste fall gi den en skive hver med noe syltetøy så er det løst. Anonymkode: 9ce49...477 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #32 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heelt riktig👍, la oss servere vegetarianere kjøtt, og de må spise for å vise respekt og takknemlighet. Anonymkode: 4c8b0...d3f Det er ikke en selvfølge for alle å ha mat på bordet i dag, så med mindre enn har allergi - spis og vær takknemlig. Anonymkode: 78baf...7b9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #33 Skrevet 23. mai 2021 Noen muslimer praktiserer haram andre ikke. Barnet mitt har ei bestevenninne som spiser her flere ganger i uka. Vi handler kjøtt på utenlandske butikker. Meny har også et merke som kommer fra Gilde og Prior. Eneste forskjell er at de setter på en spiller der det blir sakt en bønn og dyrene blir slaktet etter Norske krav! Andre som mener noe annet burde sette seg inn i dette her. Jeg er selv 100 % norsk og syns dette ikke er noe stress. Passer alltid på å ha noe mat i fryseren som passer henne 🙂 At flere voksne her inne som selv er foreldre sitter og sprer ut eder og galle bare fordi de har en annen religion er kvalmt. Alt er ikke fryd og gammen i denne religionen, men det er det ikke hos dere som er så negative heller. Alle har svin på skogen enten man trur på en gud eller ikke. Like mange ikke troende som er i stand til å drepe, voldta og misbruke. Men tydeligvis enklest å skrike høyest om en religion. Dere burde skjerpe Dere! Anonymkode: 36a08...f94 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #34 Skrevet 23. mai 2021 On 5/20/2021 at 3:10 AM, AnonymBruker said: Hei Min største begynte i 1klasse for noen mnd siden og har i det siste blitt veldig god venn men en utenlandsk. De har mast om at hun kan komme på besøk hos oss, og hun fikk lov. Jeg var i sms med moren, og hun sa at de ikke spiser svin. Ok det er greit,lett å lage noe uten svin. Mem hun sa at de bare spiser halal. Betyr det at selve kjøttet må være halalslaltet? Og hvor får jeg tak i det? Også ble jeg veldig usikker, mtp peppersaus osv, er det innefor? Anonymkode: 6863e...ca7 Absolutt alt kjøtt du får i butikken er Halal. (Bortsett fra svin, selvsagt.) Nortura (aka Gilde, Prior, Eidhus, Thulefjord, m.m.) slakter alle sine dyr på Halal-vis. Anonymkode: d1a1f...040 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #35 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da hadde jeg servert pannekaker. Halal slipper ikke inn i mitt kjøkken. Alternativt taco som jo er enkelt å spise vegetar for den som ønsker. Anonymkode: 149e8...663 Hva spiser du da?? Taco er halal hvis du bruker kjøttdeig uten svin. Anonymkode: 1e839...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #36 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen muslimer praktiserer haram andre ikke. Barnet mitt har ei bestevenninne som spiser her flere ganger i uka. Vi handler kjøtt på utenlandske butikker. Meny har også et merke som kommer fra Gilde og Prior. Eneste forskjell er at de setter på en spiller der det blir sakt en bønn og dyrene blir slaktet etter Norske krav! Andre som mener noe annet burde sette seg inn i dette her. Jeg er selv 100 % norsk og syns dette ikke er noe stress. Passer alltid på å ha noe mat i fryseren som passer henne 🙂 At flere voksne her inne som selv er foreldre sitter og sprer ut eder og galle bare fordi de har en annen religion er kvalmt. Alt er ikke fryd og gammen i denne religionen, men det er det ikke hos dere som er så negative heller. Alle har svin på skogen enten man trur på en gud eller ikke. Like mange ikke troende som er i stand til å drepe, voldta og misbruke. Men tydeligvis enklest å skrike høyest om en religion. Dere burde skjerpe Dere! Anonymkode: 36a08...f94 Ser ikke at det er noen som nevner religion her. Sjekker du hvor kjøttet du handler kommer fra? Dette handler om dyrevelferd, blir kvalm av slike som deg som er villig til å la dyr lide fordi du vil at naboen skal like deg. https://www.bondebladet.no/landbruk/nar-religion-trumfer-dyrevelferd/ Anonymkode: 78baf...7b9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #37 Skrevet 23. mai 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Da hadde jeg servert pannekaker. Halal slipper ikke inn i mitt kjøkken. Alternativt taco som jo er enkelt å spise vegetar for den som ønsker. Anonymkode: 149e8...663 Så du spiser ikke kjøtt fra norske slakterier, med andre ord. Alt i Norge er halal. Slakteriene gjør det slik for å spare penger. Lettere for dem å bare gjøre alt halal når de først er i gang. Kjøttdeigen til GIlde? Halal. Kjøttdeigen til Prior? Halal. Kjøttdeigen til Nordfjord? Halal. Kjøttdeigen til Thulefjord? Halal. Anonymkode: d1a1f...040 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #38 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Absolutt alt kjøtt du får i butikken er Halal. (Bortsett fra svin, selvsagt.) Nortura (aka Gilde, Prior, Eidhus, Thulefjord, m.m.) slakter alle sine dyr på Halal-vis. Anonymkode: d1a1f...040 Har du kilder på dette? For jeg finner ikke noe om dette. Anonymkode: 9ce49...477
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #39 Skrevet 23. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har du kilder på dette? For jeg finner ikke noe om dette. Anonymkode: 9ce49...477 https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/norturas-slaktemetode-er-naa-godkjent-som-halal Anonymkode: d1a1f...040 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #40 Skrevet 23. mai 2021 Det nevnes at alt kjøttdeig fra Gilde er halal, det klarer ikke jeg å finne noen kilder på, heller det motsatte. https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-er-forskjellen-mellom-halal-og-annet-kjott/s/12-95-3423149200 https://www.bondebladet.no/article/ikke-halal-i-prior-og-gilde/ https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/norturas-slaktemetode-er-naa-godkjent-som-halal Gi meg kilder som sier at alt kjøtt fra Nortura er halal, og jeg tror på det, men påstander tror jeg ikke på når jeg finner informasjon om det motsatte. Anonymkode: 9ce49...477 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå