AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Hei Min største begynte i 1klasse for noen mnd siden og har i det siste blitt veldig god venn men en utenlandsk. De har mast om at hun kan komme på besøk hos oss, og hun fikk lov. Jeg var i sms med moren, og hun sa at de ikke spiser svin. Ok det er greit,lett å lage noe uten svin. Mem hun sa at de bare spiser halal. Betyr det at selve kjøttet må være halalslaltet? Og hvor får jeg tak i det? Også ble jeg veldig usikker, mtp peppersaus osv, er det innefor? Anonymkode: 6863e...ca7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 De selger vel halal på vanlige butikker? Kyllingpølser, kylling, kjøttdeig osv. det står halal på pakkene, mener jeg. Jeg har kjøpt halalslaktet kylling selv om jeg ikke er muslim. Anonymkode: 83b36...7d2 2
Lafamiglia Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Men hvorfor ikke bare spørre henne direkte? Det ville hun helt sikkert satt pris på om du gjorde. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Server fisk så er problemet løst 👍 Anonymkode: bcb70...530 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Må ikke fisken også være halal slaktet eller? Anonymkode: 6863e...ca7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Må ikke fisken også være halal slaktet eller? Anonymkode: 6863e...ca7 Kanskje det kan hjelpe deg å gjøre et kjapt søk på "halal" på google, i alle fall lese wikipediaartikkelen om halal, så får du i det minste en litt grunnleggende idé om hva halal er Anonymkode: 817e3...c6c 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: De selger vel halal på vanlige butikker? Kyllingpølser, kylling, kjøttdeig osv. det står halal på pakkene, mener jeg. Jeg har kjøpt halalslaktet kylling selv om jeg ikke er muslim. Anonymkode: 83b36...7d2 Kyllingpølser hadde jeg ikke spist om det stod om livet. Anonymkode: d8c3a...882
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Server vegetar mat, 👍 Anonymkode: f2640...edf 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Server vegetar mat, 👍 Anonymkode: f2640...edf Enig. Umulig å gjøre feil da. 🙂 Så slipper du å tenke på teit religion, mens du lager mat. Anonymkode: 76e50...834 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 Hva betyr egentlig at kjøttet er halal? At dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam, elg og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr. At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret. Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter. Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises. Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod. Fant dette. Herregud for noe vaas. Jeg tenker det letteste blir da fisk,men hvordan vite at den er "drept på riktig måte " ?? Anonymkode: 6863e...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Grøt? Tomatsuppe? Pastasalat uten kjøtt? Anonymkode: a17c8...287 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kyllingpølser hadde jeg ikke spist om det stod om livet. Anonymkode: d8c3a...882 Men nå var du vel heller ikke invitert. Anonymkode: 83b36...7d2 3
Tanuki Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Hva betyr egentlig at kjøttet er halal? At dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam, elg og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr. At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret. Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter. Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises. Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod. Fant dette. Herregud for noe vaas. Jeg tenker det letteste blir da fisk,men hvordan vite at den er "drept på riktig måte " ?? Anonymkode: 6863e...ca7 Slapp av, halalslakt i Norge skiller seg ikke fra "vanlig" slakt, det spilles en kasett med en islamsk bønn eller noe og det er det. Poenget med å foreslå fisk er at det ikke spiller noen rolle hvordan den er "slaktet", fisk er tillatt uansett. 2
ToveM Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 Handle i en innvandrer butikk. Så skulle du være ganske trygg.
Kjetil E Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 9.40): Hva betyr egentlig at kjøttet er halal? At dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam, elg og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr. At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret. Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter. Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises. Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod. Fant dette. Herregud for noe vaas. Jeg tenker det letteste blir da fisk,men hvordan vite at den er "drept på riktig måte " ?? Anonymkode: 6863e...ca7 Er ikke hest også haram? Altså forbudt for muslimer.
Tanuki Skrevet 23. mai 2021 #17 Skrevet 23. mai 2021 5 hours ago, Kjetil E said: Er ikke hest også haram? Altså forbudt for muslimer. nei. hvorfor tror du det? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #18 Skrevet 23. mai 2021 Hva blir det neste? Alle kvinnene i familien må ha hijab på når denne vennen er på besøk? Anonymkode: a2cb5...c76 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #19 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva blir det neste? Alle kvinnene i familien må ha hijab på når denne vennen er på besøk? Anonymkode: a2cb5...c76 HA-HA, morsomt Anonymkode: 4c8b0...d3f 1
Kjetil E Skrevet 23. mai 2021 #20 Skrevet 23. mai 2021 Tanuki skrev (6 timer siden): nei. hvorfor tror du det? Altså haram å spise hest. Ikke å ha hest. Er ganske sikker på at jeg har lest at muslimer ikke har lov til å spise hestekjøtt. Beklager ser det kunne missforståes det jeg skrev. Vet godt at muslimer ikke har forbud mot å ha hest. Men det var det å spise hest jeg mener de har forbud mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå