Gå til innhold

Sykelig matavhengighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

I det siste har jeg begynt å spise mer og mer. Særlig på kveldene. Må ha søtt og salt om hverandre. Blir ikke fornøyd før jeg nærmest er kvalm og magen er stappfull. Jeg er overvektig. Vekta har variert en del opp gjennom årene. Men aldri hatt apetitt som nå (er ikke gravid). Ønsker å ta av ca 15kg. Men med dagens spisevaner er det mer sannsynlig at jeg går opp 15kg. Jeg trives godt på jobb og hjemme med mann og barn, men har en del stress. 

Jeg vet at jeg egentlig bare må ta meg sammen. Det finnes ingen mirakelkur. Men det er så fordømt vanskelig. Jeg føler at viljestyrken er helt på bånn og at jeg har null forsvar mot fristelsene. Er det noen som har en god strategi for å komme i gang? 

Takk for at du leste. 

Anonymkode: 7f0ca...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ser nå at det nylig er opprettet flere lignende tråder så da leser jeg litt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som har fungert for meg er rutine. Ha en plan for hva du skal spise dagen i forveien. Planlegg for alle måltider og snacks. Når viljestyrken svikter så hjelper det å ha litt vaner i bunn, så får du bare prøver å være disiplinert. Husk det er vanskeligst i starten når du skal komme ut av dine nåværende "vaner" og det blir lettere!

Anonymkode: 6d4ff...eb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir avhengig av usunn mat til slutt selv når det blir for mye eller for ofte og ja kjenner at spesielt sukker leder til overspising. 

Det som har funket best for meg er å ta det helt ekstremt i noen uker. Spise bare ren mat og kutte ut alt prosessert mat. Etter noen dager klarer du å tilfredstille søtsuget med frukt. Viktig også med god søvn, trening og avslapping samtidig. 

Lykke til! Dette klarer du :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ønske lykke til! Det jeg synes er fint, var at endringene jeg gjorde ble en del av meg, selv om de var tøffe på starten. 

Jeg droppet tanken på viljestyrke og motivasjon (sa jeg til meg selv iallfall) og endret spisevaner helt over natta. Halverte måltidene og kuttet all annen spising. Jeg ga ikke meg selv noe valg, satte inn en nådeløs sjef som kjørte løpet til behovet for mye mat og snacks ga seg. Det tok noen uker. 

Det høres kanskje ille og krevende ut, men det var altså ingen vei utenom når jeg ikke ga meg selv noe valg. Det var bestemt! Ikke noe å diskutere eller motivere meg for - jeg ville ikke at dette skulle være avhengig av noen viljestyrke. Og dermed kjentes det greit også, det var bare å gjøre det beste ut av det 😊

Etter hvert trengte jeg ikke være så streng, de nye vanene ble mer og mer en del av meg. Nå kan jeg spise hva jeg vil - for jeg har ikke lenger lyst på det jeg spiste mye av før. Og skulle jeg falle tilbake til gamle vaner (har hørt risikoen er stor for det), setter jeg inn Streng Sjef igjen. Veldig lettvint. 

Dette har forandret mye i livet mitt, overskuddet, helsa, selvtilliten, pågangsmotet, konsekvensene ble større enn jeg hadde forventet. Så livsstilsendring er flott  og anbefales! 

Det er mange måter å gjøre livstilsendring på, mange vil for eksempel trives med mer gradvise endringer og å beholde feks godteri av og til. Jeg likte godt en brå overgang, så fikk kroppen komme etter og venne seg til endringene etter hvert 😊 håper du finner måten som passer for deg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har blitt veldig inspirert av å lese her inne.

Jeg tror måten for meg nå er å innføre en ny god kostholdsvane hver uke. F eks drikke vann, mer søvn, mindre middagsporsjoner, ikke spise etter 20, gå turer, frukt hver dag osv. Har laget et opplegg på 10 uker. 

Jeg håper at jeg da sakte men sikkert kan få et bedre kosthold uten å være så fokusert på ja/nei mat, kalorier, vekt, kl.slett osv, ihvertfall i starten. Kanskje kan jeg klare å holde meg til de gode vanene mine selv når viljestyrken og motivasjonen svikter litt. 

Jeg har I hvertfall bestemt meg nå og det kjennes ut som et godt første steg 👍

Hilsen ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har blitt veldig inspirert av å lese her inne.

Jeg tror måten for meg nå er å innføre en ny god kostholdsvane hver uke. F eks drikke vann, mer søvn, mindre middagsporsjoner, ikke spise etter 20, gå turer, frukt hver dag osv. Har laget et opplegg på 10 uker. 

Jeg håper at jeg da sakte men sikkert kan få et bedre kosthold uten å være så fokusert på ja/nei mat, kalorier, vekt, kl.slett osv, ihvertfall i starten. Kanskje kan jeg klare å holde meg til de gode vanene mine selv når viljestyrken og motivasjonen svikter litt. 

Jeg har I hvertfall bestemt meg nå og det kjennes ut som et godt første steg 👍

Hilsen ts 

Hadde vært spennende å følge deg. Jeg sliter med akkurat det samme som deg og ønsker å gå ned 10-15 kg. Vil du dele 10 ukers planen din?:)

Anonymkode: 6e1ab...90f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde vært spennende å følge deg. Jeg sliter med akkurat det samme som deg og ønsker å gå ned 10-15 kg. Vil du dele 10 ukers planen din?:)

Det kan jeg godt. Da får jeg vel ta bort anonymtaggen 🙈 Jeg er jente, 31år, 1 barn og full jobb. Startvekt ca 95kg. Ønsker å komme meg under 80kg i første omgang, da tror jeg at jeg skal være fornøyd. 173cm høy og kraftig. Ønsker et barn til i løpet av 2022 så min største motivasjon er å ha et godt utgangspunkt før neste graviditet og forhåpentligvis unngå svangerskapsdiabetes som jeg hadde med førstemann. 

Det er mulig jeg gjør litt justeringer underveis men foreløpig så ser planen slik ut:

Uke 21: Drikke 1 flaske vann hver dag (0.7 l) - Vet det ikke er så mye men jeg får i meg veldig lite væske i løpet av dagen og omtrent ikke vann så 0.7L er en god start. 

Uke 22: Ikke spise etter kl 20 på kvelden. - Får jeg bukt med denne så er jeg i gang! 

Uke 23: Spise minst 1 frukt hver dag. 

Uke 24: Ikke spise godteri/is utenom lørdag. + Vektmål: 92kg. - Spiser vanligvis mye is i løpet av sommeren. Omtrent daglig. Det skal jeg ikke denne sommeren. 

Uke 25: Gå tur (minst 30min) 2 ganger i uka. - Tror det er det jeg kan få til i min hverdag. Ser ikke på det som trening akkurat men heller en måte å avstresse litt og ha litt egentid. 

Uke 26: Redusere middagsporsjon.

Uke 27: Kutte ut småspising. - Jeg håper denne kommer litt av seg selv når jeg får orden på en del av det andre. 

Uke 28: Spise fisk minst 2 ganger i uka. - fortsatt under anbefalingen men definitivt bedre enn ingenting. 

Uke 29: Redusere kveldsmatporsjon

Uke 30: Ha salat eller wok som middag 1 gang i uka. - Kylling/pasta/cæsarsalat eller wok er en glimrende måte å få i seg kalorifattig og godt måltid med mye grønnsaker. Det er noe vi begge liker så det bør vi ha minst 1 gang i uka. 

Uke 32: Vektmål: 85kg.

Endret av myMa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synder mye med is. Så mye jeg har måtte lage en plan ☺️ Jeg tenker at å lage saftis av sukkerfri saft kan være løsningen. Jeg har liggende tuber (ala solois) som jeg skal bruke. Da får man mer drikke også.

Anonymkode: 992da...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flott en plan ts 😃👏🏻 blir gjerne med deg på den! Jeg har startet som smått allerede. Men jeg skle skikkelig ut med 17.mai nå, og har enda ikke kommet på rett spor. Jeg har ikke satt opp plan selv, utenom det jeg skal følge hver uke allerede. For min del betyr det:

- spise mellom kl.11-19. 3 måltider, ikke spise mellom dem.

- prøv så langt det lar seg gjøre å ikke spise mel og minimalt med tilsatt sukker

- gå 15 min hver dag

- trene 2-3 styrkeøvelser x 3 serier 2-3 ganger i uken.

- drikke vann utenom svart kaffe og te. 1 glass melk til frokost elller kveldsmat. (Godt tips med flaske 0,7. Det gjør at jeg drikker mer også).

Dette er noe jeg begynte med i høst. Gikk veldig bra, men ser jeg sliter mer når sukkerinntaket blir høyt, slik som ved jul, påske, og nå 17.mai.

Mitt langsiktige mål er 60 kg. Var 76 er nå 72. 

Det er fint å høre at du ønsker å gå ned pga svangerskap, heier på deg pga det! Da jeg ikke ble gravid første gangen, bestemte jeg meg for at når jeg ble gravid skulle barnet være friskest mulig, slik at jeg hvertfall ikke hadde «utsatt» babyen for noe. Det gjorde til at jeg kuttet sukker på dagen, drakk bare vann, gikk turer hver dag og formen ble bare bedre og bedre. Var virkelig i mitt livs beste for det svangerskapet. Var 72 kg da jeg ble gravid, men fortsatt gode turer og spiste sunt. La på meg bare det nødvendigste og da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg 72 igjen og gikk rett inn i gamle bukser. Gikk ned til 65 og trivdes mye bedre der. Men det klarte jeg ikke holde på, så fort jeg spiste sukker igjen. Så du ser mønsteret mitt. Jeg burde vel egentlig holde meg helt unna.
- B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så flott en plan ts 😃👏🏻 blir gjerne med deg på den! Jeg har startet som smått allerede. Men jeg skle skikkelig ut med 17.mai nå, og har enda ikke kommet på rett spor. Jeg har ikke satt opp plan selv, utenom det jeg skal følge hver uke allerede. For min del betyr det:

- spise mellom kl.11-19. 3 måltider, ikke spise mellom dem.

- prøv så langt det lar seg gjøre å ikke spise mel og minimalt med tilsatt sukker

- gå 15 min hver dag

- trene 2-3 styrkeøvelser x 3 serier 2-3 ganger i uken.

- drikke vann utenom svart kaffe og te. 1 glass melk til frokost elller kveldsmat. (Godt tips med flaske 0,7. Det gjør at jeg drikker mer også).

Dette er noe jeg begynte med i høst. Gikk veldig bra, men ser jeg sliter mer når sukkerinntaket blir høyt, slik som ved jul, påske, og nå 17.mai.

Mitt langsiktige mål er 60 kg. Var 76 er nå 72. 

Det er fint å høre at du ønsker å gå ned pga svangerskap, heier på deg pga det! Da jeg ikke ble gravid første gangen, bestemte jeg meg for at når jeg ble gravid skulle barnet være friskest mulig, slik at jeg hvertfall ikke hadde «utsatt» babyen for noe. Det gjorde til at jeg kuttet sukker på dagen, drakk bare vann, gikk turer hver dag og formen ble bare bedre og bedre. Var virkelig i mitt livs beste for det svangerskapet. Var 72 kg da jeg ble gravid, men fortsatt gode turer og spiste sunt. La på meg bare det nødvendigste og da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg 72 igjen og gikk rett inn i gamle bukser. Gikk ned til 65 og trivdes mye bedre der. Men det klarte jeg ikke holde på, så fort jeg spiste sukker igjen. Så du ser mønsteret mitt. Jeg burde vel egentlig holde meg helt unna.
- B

Mange veier til rom 👍 Høres ut som du har funnet et fint opplegg. Har prøvd 16-8 "dietten" selv og trivdes med det. Når jeg får kveldsspisinga under kontroll igjen så er det absolutt aktuelt igjen. Spiser da mellom 12-20.

Kjenner igjen problemstillingen din med høytidene. Har også problemer med å komme innpå igjen etter litt ekstra utskeielser. 

Så flink du var før/under graviditeten! Jeg gikk opp en del og hadde ikke det beste utgangspunktet. Ønsker ikke et nytt "risikosvangerskap" så det gjelder å skjerpe seg. 

Håper på å se resultater når jeg får innarbeidet de nye gode vanene mine 😁

Ønsker deg også lykke til. Jeg heier på oss 🌸

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hjelper fasting mot det konstante suget etter mat. Jeg spiser middag, og så spiser jeg ikke noe mer før lunsj. Har en app som teller ned til "matvinduet" på 8 timer. Da spiser jeg det jeg har lyst på, men etter at jeg begynte med fasten (bare i seks dager foreløpig) er jeg ikke like sulten. Det viktigste er at jeg spiser riktig, mettende mat i matvinduet, for da takler jeg fasten bedre. Merker at når jeg spiser som jeg gjorde før, altså minst mulig middag (og før i tiden fikk ulvehunger til kvelds), blir jeg så fort sulten igjen og det er vanskelig å faste i 16 timer. Men spiser jeg godt til middag; pote,  proteiner og melk til, osv., så er fasten lekende lett. 

Det har hjulpet noe voldsomt. I stedet for at jeg om kveldene må velge noe sunt å putte i munnen, og så vanligvis feile og spise masse usunt i stedet, så skal jeg ikke spise i det hele tatt. Da slipper å måtte velge, og så alltid feile og føle meg mislykka. I går var jeg litt nedfor, og jeg reiste meg faktisk fra sofaen og skulle hente sjokoladen jeg har kjøpt inn til hytteturen til helga. Men jeg klarte å motstå fristelsen, fordi det hadde ødelagt fasten. Det hadde jo bare ført til at jeg måtte vente enda lenger med å spise i dag. Og det ble liksom for dumt. Men jeg tror absolutt ikke jeg kommer til å klare det hver dag, men har en bra periode nå :)

Jeg skjønner det ikke fungerer for alle, men kanskje verdt et forsøk om det ikke er prøvd før? :) Jeg har prøvd alt jeg altså, unntatt shaker. Så vet hvor vanskelig det er 🙈

Anonymkode: 75555...842

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nesten akkurat samme høyde og vekt som deg ! Høres ut som en fin plan. 

Jeg har siden jeg var ungdom prøvd masse jojo-kurer men klarer aldri å holde på dem lenge, å ender opp med å gå opp i vekt. Mest fordi jeg kjører alt for ekstremt på. Har nå fra etter 17 mai prøvd å ikke spise godis og spise litt mindre porsjoner, håper det går :)

Anonymkode: 88376...9ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så bra plan! 

For min del virker det best om jeg ligger nesten helt unna sukker. Ingen sjokolade eller annet godteri, og i tillegg ingen potetgull og liknende. Spiser jeg sunn mat regelmessig, fungerer jeg best. Ikke så mye raske karbohydrater. Og faste fungerer jo kjempebra for mange, men ikke for meg. Jeg tenker alt for mye på mat når jeg er sulten, og overspiser lett når fasten er over. For meg fungerer mange, mindre måltider bedre. Vi er alle ulike :) 

Anonymkode: 6d3b5...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags mat spiser du, ts?

DaddyDom skrev (På 19.5.2021 den 21.59):

jeg blir avhengig av usunn mat til slutt selv når det blir for mye eller for ofte og ja kjenner at spesielt sukker leder til overspising. 

Det som har funket best for meg er å ta det helt ekstremt i noen uker. Spise bare ren mat og kutte ut alt prosessert mat. Etter noen dager klarer du å tilfredstille søtsuget med frukt. Viktig også med god søvn, trening og avslapping samtidig. 

Jeg tror dette svaret har mye for seg.

Om man spiser ren mat, blir man etter hvert ikke trigget til å overspise. Les f.eks. denne artikkelen:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-9588967/What-month-eating-ultra-processed-food-did-me.html

Anonymkode: d477e...509

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg virker å registrere kalorier. At noe blir nei-mat gjør meg jo besatt, at alt skal planlegges og jeg vet om hver minste matbit jeg skal ta er deprimerende. Så jeg spiser ut fra kalorimålet det jeg har lyst på. Jeg kan spise sjokolade, potetgull, is eller kake, men da gjør det jo stort utslag i kaloribudsjettet! Jeg overskrider det i helgene, men går likevel sakte men sikkert ned. Mine vaner er å gå 10 000 skritt per dag og registrere alt jeg spiser. Registreringen gjør meg obs på hvor mye jeg bør spise. Har f eks kutta ut smør, selv om jeg brukte Vita hjertegod lett, for jeg vil heller bruke de kaloriene på pålegget (ofte ost). Veier potetgull og ser at 40 g faktisk er mulig å nøye seg med, i stedet for hele posen! 

Anonymkode: ad48d...e51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har gått ned fra 98 kg til ca 77 nå på et godt år. Egentlig spist hva jeg ville, bortsett fra på 800 kcal dager 1-2 ganger i uken. Prøvd å gå 10.000 skritt til dagen ( startet med mål om 8000 hver dag). Alltid spist relativt sunt, men for mye. 

Hjelper voldsomt med å få i seg 5 om dagen, pleier å ta ca 3 til middagen. Det metter utrolig godt.

For meg hjalp de 800 kcal dagene fordi man må planlegge mer. Jeg la mer merke til hva jeg spiser de andre dagene. Men det kom ikke før etter et par måneder. 

Anonymkode: 01aad...30d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planen din var kjempefin, men jeg ville kanskje vært noe forsiktig med "uke x: vektmål x". Miaforstå meg rett, vektmål er fint, men personlig klarer jeg ikke å ha vektmål til bestemte uker. Når jeg ikke vektmålet blir jeg nemlig fryktelig demotivert selv om jeg har fulgt planen. Det er bare et lite innspill, det er sikkert mange det fungerer for ☺

Anonymkode: e9b0d...3dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan hjelpe deg å skrive ned alt du spiser i løpet av dagen. Selv teller jeg kalorier, men tror det hjelper bare å skrive ned uten kalorier også. Da slipper du å lure deg selv. Mengdebehovet gir seg etter noen uker. Sulten vil innrette seg. Lykke til

Anonymkode: 074e9...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...