Gå til innhold

Hodebunn, kløe, fett flass...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har i et årstid nå hatt kløe i hodebunnen. Dette kommer jevnlig, går så over for noen dager og så går det noen dager med intens kløe, sår hodebunn og litt sånn "fettete" flass. Jeg får generelt fort fett hår, typisk et døgn. Vært sånn siden jeg ble tenåring, så det er ikke noe nytt. 
Samboeren kan ikke se noe utenom det vanlige. Tok turen til legen også, men klødde selvfølgelig ikke den dagen... Hun kunne heller ikke se noe som helst. 
Jeg er veldig påpasselig med å ha vått nok hår før sjampo og skylle godt nok utav. 

Har fått produkter hos apotek, men det ble mer gjetning for dem, da de heller ikke ante hva det kunne være. Men har da altså brukt en sjampo og kur fra dem et årstid, uten bedring. Klippet håret kort (hadde veldig langt hår, og det var utrolig smertefullt å "flytte" på håret da det sto på som verst), og kløen ble så utrolig mye bedre. Men nå har håret vokst ut litt, og kløen er tilbake. Det er bare snakk om et par måneder siden jeg klippet meg... Så det kan være helt tilfeldig. Når jeg ikke har kløe, har jeg heller ikke dette flasset. Det er liksom oljete, og minner mer om ørevoks i konsistens (sorry detaljene). Men samboeren sier at han ikke kan se det, men jeg får det jo ekkelt nok under neglene. 

Noen som vet hva dette kan være, og hva jeg kan prøve ut?

Anonymkode: 3003f...471

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får dette da psoriasisen er aktiv. 

Anonymkode: 67e9b...8ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får dette da psoriasisen er aktiv. 

Anonymkode: 67e9b...8ab

Oisann, det har jeg ikke tenkt på at det kan være. Men kan du ikke se det? Hvordan behandler du dette, eller lar du det bare "gå sin gang"? Kommer og går det hos deg, her hos meg er det kanskje 3-5 dager med intens kløe, flass og sårhet, og så blir det roligere i dager/et par uker, så på an igjen. Og så hadde jeg jo dette oppholdet nylig, på omkring to måneder, før det var en eksplosjon av kløe igjen. 

Mister du hår også? Har i perioder mista myyye hår, og har også mista mye nå som kløen har kommet tilbake. Ingenting i perioden hvor jeg ikke klødde. Legen kunne ikke se noen sammenheng, og sa at man i perioder mister mye hår. Men det var veldig, veldig drøyt. Minnet om da jeg ammet, og jeg kunne dra ut masse hår. 

AnonymBruker
Skrevet

Går utifra at du har testet en rekke ulike sjampoer, kan jo være noen du reagerer på? 

Sliter med flass og fet hodebunn, men ikke kløe. Synes fungoral fra apoteket fungerer godt 

Anonymkode: b97c3...f52

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Går utifra at du har testet en rekke ulike sjampoer, kan jo være noen du reagerer på? 

Sliter med flass og fet hodebunn, men ikke kløe. Synes fungoral fra apoteket fungerer godt 

Anonymkode: b97c3...f52

Fungoral er soppmiddel. så hjelper KUN om det er sopp som skaper kløen

Anonymkode: 47dbc...992

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som seboré, ses typisk i hodebunnen da det produseres mye talg der. Spesielt hos deg siden du skriver at du får fort fett hår. Gå på apoteket å kjøp en sjampo som heter. Selukos. Jeg sliter med det samme i perioder men etter to-tre gangers hårvask med denne så er det bra i månedsvis. Veldig glad for at jeg fant denne sjampoen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres absolutt ut som seborreisk eksem, ja. Gjør som Elskermandager foreslår og kjøp Selukos. Ellers kan du prøve å smøre inn hodebunnen med https://www.vitusapotek.no/gravid%2C-baby-og-barn/barn/barneplager/salisylsyre-naf-olje-liniment-2-%-60-ml/p/327999 og sove med det natten over. 

Sitat

Seboreisk eksem
skjellene er gule og fete eller tørre og hvite. Under flasset er huden rød. Kløe er vanlig 
https://nhi.no/sykdommer/hud/andre-eksemer/seboreisk-eksem/

Anonymkode: 0f277...cbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Elskermandager skrev (39 minutter siden):

Høres ut som seboré, ses typisk i hodebunnen da det produseres mye talg der. Spesielt hos deg siden du skriver at du får fort fett hår. Gå på apoteket å kjøp en sjampo som heter. Selukos. Jeg sliter med det samme i perioder men etter to-tre gangers hårvask med denne så er det bra i månedsvis. Veldig glad for at jeg fant denne sjampoen. 

Helt enig! Jeg har det selv og etter mange år på sterke og sterkere saker på resept fra legen så gikk jeg over til selukos med stor suksess. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette høres absolutt ut som seborreisk eksem, ja. Gjør som Elskermandager foreslår og kjøp Selukos. Ellers kan du prøve å smøre inn hodebunnen med https://www.vitusapotek.no/gravid%2C-baby-og-barn/barn/barneplager/salisylsyre-naf-olje-liniment-2-%-60-ml/p/327999 og sove med det natten over. 

Anonymkode: 0f277...cbf

Ja høres absolutt ut som seborreisk eksem. 

Anonymkode: fd365...0bf

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Googlet seborè, og det er absolutt en mulighet for at det er det jeg har. Jeg skal løpe på apoteket i morgentimene i morgen og kjøpe Selukos. 

Dere som har dette i hodebunnen, har dere det i ansiktet også? Fikk nesten en sånn åpenbaring her, da jeg har utrolig oljete hud i ansiktet og mye "døde hudceller" hver bidige dag, tidvis renser jeg ansiktet flere ganger dagen fordi det er så mye  skitt på huden, og så klør det mildt. Det minner i grunnen veldig om hodebunnen, men dette har ikke jeg koblet i det hele tatt før nå. Nå er jo Selukos en sjampo, men finnes det noe jeg kan bruke i ansiktet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...