Gå til innhold

Skolen bruker messenger og åpen Facebook side for informasjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg lurer litt på om det er ok at skolen bruker egen Facebook side, som alle har tilgang til, dvs den er åpen for informasjon om foreldremøter, dugnader, turdager osv? 

Messenger brukes og og hvert trinn har egen gruppe. Her deles informasjon på samme måte men også bilder av barna fra f.eks turdag. Foreldre kommenterer da hjerter og skriver kommentarer. Ibland brukes gruppen til å spørre om feks Ida vil være med Marie hjem på torsdag eller informasjon om bursdager. 

Jeg synes ikke noe om at all informasjon fra lærere og rektor blandes med søte kommentarer fra foreldre. Føler meg heller ikke helt tilpass med at bilder deles der. Spurte lærer om bilder kunne deles på annet fora og fikk beskjed om at vi da ikke ville få bilder av våre barn i det hele tatt og at vi måtte akseptere at Facebook var det nye. 

Bør vi akseptere dette og er messenger egentlig en trygg app for privat bildedeling? 

Og finnes det ikke bedre systemer for dette? 

Anonymkode: 82879...a69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke noe om at all informasjon fra lærere og rektor blandes med søte kommentarer fra foreldre. Føler meg heller ikke helt tilpass med at bilder deles der. Spurte lærer om bilder kunne deles på annet fora og fikk beskjed om at vi da ikke ville få bilder av våre barn i det hele tatt og at vi måtte akseptere at Facebook var det nye. 

Bør vi akseptere dette og er messenger egentlig en trygg app for privat bildedeling? 

Og finnes det ikke bedre systemer for dette? 

Facebook er det nye? Lever lærerne i fortiden?

Anonymkode: 679f7...fca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Facebook er det nye? Lever lærerne i fortiden?

Anonymkode: 679f7...fca

Hva mener du er det nye da? 

• Liker 1
Skrevet

Info om dugnad og sånn er helt ok, men hvorfor skal foreldre sende melding om å være med hjem der? Det kan jo bare sendes til den det gjelder, ingen andre har interesse av det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker en app som heter classdojo. Der er det bare lærer og foreldre som har tilgang. All generell info får vi gjennom visma. Facebook brukes bare til offentligheten, 17 mai arrangementer, dugnader osv. 

Anonymkode: de36c...701

AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Info om dugnad og sånn er helt ok, men hvorfor skal foreldre sende melding om å være med hjem der? Det kan jo bare sendes til den det gjelder, ingen andre har interesse av det.

Det er jeg enig i men det nytter ikke selvom lærer har gitt beskjed flere ganger. Jeg har måttet skru av vasker og det plinger inn gjennom hele dagen og ettermiddagen. 

Men hva med personvern og GDPR? 

Og er det innafor at vi foreldre som ikke ønsker bilder via messenger da ikke får bilder i det hele tatt, ei heller tilsendt på slutten av året. Altså vi får 0 bilder av barne fra skolen om vi ikke ønsker at messenger skal benyttes? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i men det nytter ikke selvom lærer har gitt beskjed flere ganger. Jeg har måttet skru av vasker og det plinger inn gjennom hele dagen og ettermiddagen. 

Og er det innafor at vi foreldre som ikke ønsker bilder via messenger da ikke får bilder i det hele tatt, ei heller tilsendt på slutten av året. Altså vi får 0 bilder av barne fra skolen om vi ikke ønsker at messenger skal benyttes? 

Det er innenfor etter gdpr å dele bilder så lenge det er godkjent av foresatte. Hvilket fornavn som er med andre fornavn hjem og dugnader er ikke personopplysninger.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud nei, det er skikkelig ugreit. Messenger og personvern går ikke akkurat hånd i hånd.. 

Anonymkode: 151b3...7f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skolen har ikke noen plikt til å sende dere bilder. Om de gjør det så er det egentlig noe de gjør for å være grei. Jeg er ikke noen tilhenger av å bruke Messenger til dette altså, og synes ikke at skolen burde gjøre det. Men dere kommer nok ingen vei ved å f.eks. kreve at de bildene som gjelder deres barn skal sendes andre steder. Så alternativet er nok å ikke få bilder. 

Mine foreldre fikk aldri bilder av meg på barneskolen, dette var på 90-tallet. De led ingen nød. 

Anonymkode: 64d25...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...