AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Jeg er i innspurten av masterskriving. Kan virkelig ikke kunsten med å drøfte. Jeg har skrevet litt fra resultatdelen, bygget opp med teori og kun drøftet noen få plasser da det ikke er så mange plasser det er lett å drøfte. Hvor dårlig kan drøftedelen være før man stryker? Anonymkode: 49f8c...63e
Rosa Dartle Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Har du forstått hva drøfting er, sånn egentlig? Det er i grunnen ikke vanskelig, men det er viktig å drøfte for ikke å stryke. Så kommer det an på hvor godt sensor synes du får til å drøfte uten å være bundet av stoffet, som vil ligge til grunn for hvilken karakter du får. Skriver du kvalitativt eller kvantitativt? Du må lese en del forskning for å kunne drøfte godt. Har du nok teori tilgjengelig? Har du en god metodebok? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 TS her. Ja, jeg vet hva det vil si å drøfte sånn egentlig, men veldig vanskelig å få det til🤔 Kvalitativt. Har nok teori. Anonymkode: 49f8c...63e
Eksplisitt Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Få inn et par gode punkter med "på den ene siden" og "sett ifra en annen side...". I tillegg kan det lønne seg å rette seg mot fremtidsrettet forskning, for eksempel hvordan man kan utvide de kvalitative funnene. Jeg lærte mye av å lese andres masteroppgaver! Anbefaler det for å føle litt hvordan kapittelet legges opp. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Drøftingsdelen viser vel evnen til selvstendig refleksjon rundt funn og teori, men usikker på hvor mye den teller totalt. Men det er jo her du diskuterer funn opp mot teori og funn. Drøfting er ting prosess, jeg måtte gjøre det i flere omganger men jeg hadde god tid til å gjøre det også. Så nå venter jeg i spenning på resultatet - rimelig spent ja etter å ha lagt ned så mye arbeid. Lykke til med innspurt- det går helt sikkert bra : ) Anonymkode: c4b66...3af 1
Rosa Dartle Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Ja, jeg vet hva det vil si å drøfte sånn egentlig, men veldig vanskelig å få det til🤔 Kvalitativt. Har nok teori. Anonymkode: 49f8c...63e Hvilken metode bruker du og hvordan har du generert data?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Eksplisitt skrev (Akkurat nå): Få inn et par gode punkter med "på den ene siden" og "sett ifra en annen side...". I tillegg kan det lønne seg å rette seg mot fremtidsrettet forskning, for eksempel hvordan man kan utvide de kvalitative funnene. Jeg lærte mye av å lese andres masteroppgaver! Anbefaler det for å føle litt hvordan kapittelet legges opp. samme her, lærte av å lese andre. trekk inn nyeste forskning/funn fra andre studier/phd som kan underbygge diskusjonen din. Pluss at min veileder var veldig tydelig på at jeg måtte vise hvilke spesifikke funn jeg drøftet hvor (følte de gikk litt i hverandre så det var vanskelig, men var visstnok viktig å strukturerer), Anonymkode: c4b66...3af 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Det er derfor jeg er litt nervøs siden det er her jeg viser selvstendighet. Det er ikke så mye forskning på det jeg skriver om og ingen masteroppgaver😱 (derfor jeg skriver om nettopp det). Mine funn stemmer somregel med teorien... hvordan drøfter man det da? Takk- og lykke til du også☺️ Anonymkode: 49f8c...63e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Jeg går bare første år på master men får A/B på semesteroppgaver. På drøfting finner jeg mange ulike synspunkt på samme sak, trekker linjer og sammenligner. Ord jeg pøser på med er: i motsetning til, sammenfaller godt med blablas konklusjon, er delvis enig, kritiserer blabla for, på en side, fra et kvinneguidsk perspektiv .. Anonymkode: f9d30...c79
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er derfor jeg er litt nervøs siden det er her jeg viser selvstendighet. Det er ikke så mye forskning på det jeg skriver om og ingen masteroppgaver😱 (derfor jeg skriver om nettopp det). Mine funn stemmer somregel med teorien... hvordan drøfter man det da? Takk- og lykke til du også☺️ Anonymkode: 49f8c...63e Men det er jo en ting drøfte kanskje da- at det er minimal forskning på det? Hvorfor det ikke er sett på tidligere- eller trekke inn lignende studier innen samme felt? Anonymkode: c4b66...3af 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Vis at funnene stemmer med teorien, men fremhev hva du mener er svakheter med din studie. Har du gjennomført intervjuer? Har spørsmålene vært ledende? Når på døgnet intervjuet du? Prøv å finn feilkilder og drøft de opp mot teorien. Skriv også masse at selv om dine funn stemmer med teorien er det lite forskning på dette området, og mer må gjøres for å konkludere. Anonymkode: e4a99...9d2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vis at funnene stemmer med teorien, men fremhev hva du mener er svakheter med din studie. Har du gjennomført intervjuer? Har spørsmålene vært ledende? Når på døgnet intervjuet du? Prøv å finn feilkilder og drøft de opp mot teorien. Skriv også masse at selv om dine funn stemmer med teorien er det lite forskning på dette området, og mer må gjøres for å konkludere. Anonymkode: e4a99...9d2 Det er mye derfor jeg har underbygget med teori fordi det faktisk stemmer. De plassene det er rom for tolkning har jeg gjort det, men det er få plasser. Anonymkode: 49f8c...63e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg går bare første år på master men får A/B på semesteroppgaver. På drøfting finner jeg mange ulike synspunkt på samme sak, trekker linjer og sammenligner. Ord jeg pøser på med er: i motsetning til, sammenfaller godt med blablas konklusjon, er delvis enig, kritiserer blabla for, på en side, fra et kvinneguidsk perspektiv .. Anonymkode: f9d30...c79 Det samme har jeg fått og gjort, men nå var det plutselig ikke så lett lenger... Derfor jeg lurte på hvor dårlig den kan være😬 Anonymkode: 49f8c...63e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 Takk alle sammen for innspill! ts Anonymkode: 49f8c...63e
Agatha Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Det at det er lite forskning på feltet og få andre masteroppgaver i samme landskap er jo i seg selv noe å trekke fram i drøftinga. Jeg finner at blablabla, noe som sammenfaller med teorien til... det er derimot lite annen forskning å finne på dette feltet også videre...En mulig svakhet ved dette og dette er at det er lite teori å støtte funnene til og mer forskning på feltet vil være nødvendig for å trekke sikre konklusjoner. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Hvordan har du klart å komme deg helt til master om du ikke kan drøfte? Anonymkode: 0992c...04a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan har du klart å komme deg helt til master om du ikke kan drøfte? Anonymkode: 0992c...04a Lol godt forsøk å tråkke på TS? Det er da mange som sliter med å drøfte, men som klarer å gjennomføre en masteroppgave. Drøfting kan være vanskelig, om man skal drøfte noe det finnes lite forskning om - eller om det er et tema utenfor det du har lest mest om. Skal man få en god drøftelse, er man avhengig av at man har satt seg inn i det som skal drøftes. Jeg fullførte en bachelorgrad i fjor. Hadde gått greit å drøfte tidligere på studiet, men da jeg skulle drøfte i bacheloroppgaven min - satt jeg helt fast. Brukte lang tid før jeg knakk koden. Jeg hadde nesten aldri før drøftet funn og resultater fra forskning, men jeg hadde drøftet mange teorier i løpet av disse tre årene. Likevel fikk jeg B på oppgaven! Anonymkode: bef49...55e 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #20 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan har du klart å komme deg helt til master om du ikke kan drøfte? Anonymkode: 0992c...04a Alltid en som må komme med slike idiotiske uttalelser. Anonymkode: 0e269...16b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå