AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Jeg leser her at mange mener at det å få barnevernet inn i bildet er kjempe belastende tydeligvis. Jeg selv hadde barnevernet inne i bildet, for min del bare positiv erfaring, og lærdom. Fikk god veiledning og faktisk bekreftelse på at jeg er en bra forelder. Så hva er det som er så belastende og traumatiserende med barnevernet? Anonymkode: 8a937...474 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leser her at mange mener at det å få barnevernet inn i bildet er kjempe belastende tydeligvis. Jeg selv hadde barnevernet inne i bildet, for min del bare positiv erfaring, og lærdom. Fikk god veiledning og faktisk bekreftelse på at jeg er en bra forelder. Så hva er det som er så belastende og traumatiserende med barnevernet? Anonymkode: 8a937...474 Hvis du er så god mor hadde du vel ikke trengt veiledning av selveste barnevernet? Anonymkode: b4468...f7f 19
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du er så god mor hadde du vel ikke trengt veiledning av selveste barnevernet? Anonymkode: b4468...f7f Jeg er en god mor fordi jeg har selvinnsikt på hva jeg kunne bli bedre på, selvom jeg var god nok 👍🏻😊 Anonymkode: 8a937...474 29
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Det handler nok om at de er redd for å miste barna sine. I tillegg er det ubehagelig for folk å føle at fremmede blander seg inn og belærer dem om hva de burde gjøre. Bare det å bli mistenkt og "tatt under lupen" er ekkelt for mange. Når det er sagt, jeg synes ikke synd på de som skader barn og får problemer med BV. Det er godt at vi har et barnevern med alle de gale foreldrene som finnes der ute. Endret 19. mai 2021 av Gjenferdet 15
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 hvor mange tråder skal en opprette om bv her inne? selvfølgelig er det belastende for noen og det skjønner jeg, barna er det mest dyrbare en har og det en elsker mest, og jeg skjønner hvorfor det blir en påkjenning spesiellt om en har blitt meldt for filleting som uansett blir slettet/henlagt. dessuten er ikke bv feilfri møter en "feil" saksbehandler kan familien og barna bli ødelagt, det er bra at vi har ett bv l norge. men vi trenger ett bv som fungerer, bv har tapt mange saker blandt annet i strasbourg og det er en grunn til det. Anonymkode: 42a8d...eae 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en god mor fordi jeg har selvinnsikt på hva jeg kunne bli bedre på, selvom jeg var god nok 👍🏻😊 Anonymkode: 8a937...474 Typisk bv svar. De sa vel det til deg så du skulle gå med på alt og ikke stille spørsmål 😉 Anonymkode: b4468...f7f 8
sicario Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er en god mor fordi jeg har selvinnsikt på hva jeg kunne bli bedre på, selvom jeg var god nok 👍🏻😊 Anonymkode: 8a937...474 Dette. hadde alle forstått dette, Så hadde vi knapt hatt behov for barnevernet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er så god mor hadde du vel ikke trengt veiledning av selveste barnevernet? Anonymkode: b4468...f7f for ett svar, selvom en har hatt kontakt med bv så kan en være en god omsorgsperson. Anonymkode: 42a8d...eae 6
sicario Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Typisk bv svar. De sa vel det til deg så du skulle gå med på alt og ikke stille spørsmål 😉 Anonymkode: b4468...f7f Aha.. du jobber i barnevernet? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Typisk bv svar. De sa vel det til deg så du skulle gå med på alt og ikke stille spørsmål 😉 Anonymkode: b4468...f7f Hun står sikkert under overvåkning hun også 😄 Anonymkode: 0bedd...aab
Sago Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Vel, jeg synes det er skummelt å få besøk av en elektriker som skal inspisere det elektriske anlegget. Naturligvis er det enda mer ubehagelig å få besøk av barnevernet, selv om man i utgangspunktet ikke tror det er noen grunn til bekymring. 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Sago skrev (1 time siden): Vel, jeg synes det er skummelt å få besøk av en elektriker som skal inspisere det elektriske anlegget. Naturligvis er det enda mer ubehagelig å få besøk av barnevernet, selv om man i utgangspunktet ikke tror det er noen grunn til bekymring. Jeg skjønner jo at det kan være skummelt, spesielt i starten. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være så belastende at det er traumatiserende som jeg har fått inntrykk av at de fleste på kvinneguiden mener. Så som spørsmålet da hva er så traumatiserende med å ha de inne i bildet når du ikke faktisk bedriver en form for omsorgssvikt og det ikke er en reel fare for å miste barnet/barna. Anonymkode: 8a937...474
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du er så god mor hadde du vel ikke trengt veiledning av selveste barnevernet? Anonymkode: b4468...f7f Hvis man for eksempel har hatt en vanskelig barndom så er det vanskelig å gi sine egne barn en god barndom, fordi man ikke vet hvordan en god barndom ser ut. Da er man ikke en dårlig mor selv om man trenger veiledning. Tvert imot er man en god mor, fordi man ser at man har utfordringer og er åpen for å få hjelp. Man er en mye dårligere mor hvis man nekter å ta imot hjelp på grunn av stolthet, noe som fører til at barna ikke får den oppveksten de bør ha. Anonymkode: d92e5...57f 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 Hvis man ikke skjønner hvorfor de fleste syns det er traumatisk å ha en barnevernssak gående, er det ikke håp tenker jeg. Utover det åpenbare med at de i verste fall kan ta barna, er det mange grunner. En er stigmaet, det er en grunn til at jeg skriver som anonym i slike tråder. Man vil ikke at andre skal vite (med god grunn!) og det gjør det utfordrende å møte barnevernets krav til fex møtevirksomhet. Hvis man får barnevernet inn i familien, kan du virkelig bli satt under lupa. De innhenter opplysninger fra instanser som skole og fastlege. Ubehagelig i seg selv. Du må være veldig forsiktig når du prater med de, for hvis de først har bestemt seg for et narrativ, tar de ikke fem øre for å tolke og feilsitere deg, for at det du sier skal passe inn i deres forhåndsbestemte oppfattelse av situasjonen. Det siste kan selvfølgelig være for at vi var ekstremt uheldige med saksbehandler. Må huske at BV er en ansiktsløs etat, de som liksom skal hjelpe er helt ukjente som ikke kjenner familiens historie og kultur. I tillegg har de svært stor makt. Det er fremmedgjørende og upersonlig, og dermed ubehagelig. Farlig å ha blind tiltro til BV ihvertfall. Anonymkode: c1aea...bba 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Nå har jeg aldri vært i kontakt med barnevernet men jeg hadde jo blitt superstresset om jeg ble det. bare det at man vet at de har makt til å ta fra meg barna hadde gjort meg helt hver. Selv om jeg hadde verdens beste samvittighet og selv visste at jeg var en god mor hadde jeg jo kjent det som en enorm belastning å ha det hengende over meg. Anonymkode: 2328d...341 8
Mezzosoprena Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 Det er vel gjerne de som har mest å frykte fra BV som synes det er mest belastende, tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Jeg fikk kjempegod hjelp av barnevernet da min ikke gode eks meldte meg og min mann. Det var en utrolig vanskelig situasjon, der min eks laget enorme problemer på mange måter. Barnevernet gjennomskuet fort hvem som ikke var en bra forelder, og hjalp oss mye. Jeg gråt faktisk da de avsluttet saken, for jeg var så redd for hva han da ville finne på. Det var en stor trygghet å ha dem på sidelinja, så lenge det varte. Anonymkode: e69d7...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Jeg oppfattet det jo som ubehagelig etter at de ba om innsyn hos helsestasjon og snakket med barnehagen. Ikke fordi jeg hadde noe å skjule, men fordi de ansatte i barnehagen behandlet meg helt annerledes etterpå. Helsesøster også var plutselig veldig grundig og mistenksom fordi hun skulle skrive rapporter, mens hun før hadde vært hyggelig og hjelpsom. Utfallet av undersøkelsen var veldig bra, men det var tungt å se hvor fort disse to etatene snudde seg mot meg mens det sto på. Følte meg veldig ensom og redd oppi det hele. Anonymkode: f1725...cad 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 Teatrica skrev (8 minutter siden): Det er vel gjerne de som har mest å frykte fra BV som synes det er mest belastende, tenker jeg. Ikke enig. Jeg fikk mye skryt av bv og bra veiledning er super fornøyd med det. Allikevel ble jeg stressa, er ute av det nå for lenge siden, men det ligger der enda. Anonymkode: c6bf6...18e 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #20 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg oppfattet det jo som ubehagelig etter at de ba om innsyn hos helsestasjon og snakket med barnehagen. Ikke fordi jeg hadde noe å skjule, men fordi de ansatte i barnehagen behandlet meg helt annerledes etterpå. Helsesøster også var plutselig veldig grundig og mistenksom fordi hun skulle skrive rapporter, mens hun før hadde vært hyggelig og hjelpsom. Utfallet av undersøkelsen var veldig bra, men det var tungt å se hvor fort disse to etatene snudde seg mot meg mens det sto på. Følte meg veldig ensom og redd oppi det hele. Anonymkode: f1725...cad Skjønner jeg godt .Er noe med at de blander inn "alle '. Selv om det ikke er noe galt så tenker fort folk sitt. Anonymkode: c6bf6...18e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå