AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Jobber i det private og er ganske ettertraktet om dagen. Jeg takket ja til en "uforpliktende prat" hos en konkurrent og det resulterte i ett tilbud. Dette tilbudet er bra, nesten 200 tusen mer i året. Men, jeg trives godt der jeg er. Har du erfaring med å bruke ett slikt tilbud for å få høyere lønn der du er? Jeg leverer gode resultater og arbeidsgiver er fornøyd. Er i utgangspunktet lojal, og trives godt. Stillingen er helt lik, jeg har i utgangspunktet høy lønn, men 200 tusen mer er jo selvsagt en motivasjon og jeg jobber jo for min egen lommebok. Anonymkode: 04bb4...059
Gjest O.G. Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Prøv. Edit: Vær forberedt på å skifte jobb da, hvis ikke så vil nåværende sjef miste respekten for deg. Endret 19. mai 2021 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Jeg har god erfaring, og fikk matchet lønnen. Med en vennlig tone la jeg frem: «Dette er et tilbud jeg har fått av XX, jeg har egentlig ikke så lyst til å slutte i denne jobben, da jeg drives veldig godt her, men den ekstra lønnen er vanskelig å si nei til. Klarer dere å gjøre det lettere for meg å forsvare at jeg burde bli her?» Men man burde jo være villig til å følge opp trusselen om å gå de ikke gir bedre lønn da... Anonymkode: 212c4...d3b 15
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Jeg er selvsagt forberedt på å slutte. Men jeg spurte om erfaringer fra folk som har gjort det. Og ber man om at de matcher, eller spør man om det er muligheter for å øke? Jeg vil ikke være grisk, men jeg har levert sabla godt de siste årene, skaffet nye jobber, lite fravær. Levert godt under hele ppandemien.Jeg trives jo godt, og det er pes å bytte jobb. Vet liksom ikke hva jeg er fornøyd med å eventuelt få hos nåværende arbeidsgiver... Anonymkode: 04bb4...059 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 En lønnsforhandling er ikke dumt i en slik situasjon, men det er nok viktig i en slik sammenheng å spille kortene sine riktig. Ikke kom med tomme trusler om at du sier opp dersom du ikke får tilsvarende lønn. Legg heller vekt på dine gode resultater, at du trives svært godt i jobben din og har et ønske om å fortsette i firmaet. Men at du hadde satt pris på om nåværende arbeidsplass kan matche lønnen som du har fått tilbud om. Lykke til! Anonymkode: 64875...d02
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): En lønnsforhandling er ikke dumt i en slik situasjon, men det er nok viktig i en slik sammenheng å spille kortene sine riktig. Ikke kom med tomme trusler om at du sier opp dersom du ikke får tilsvarende lønn. Legg heller vekt på dine gode resultater, at du trives svært godt i jobben din og har et ønske om å fortsette i firmaet. Men at du hadde satt pris på om nåværende arbeidsplass kan matche lønnen som du har fått tilbud om. Lykke til! Anonymkode: 64875...d02 Takk. Jeg trives godt, selv om det er en veldig selvstendig stilling uten mye kontakt med kollegaer. Og det er alltid tungt å bytte jobb. Vil egentlig bli, men vet at jeg ikke blir fornøyd med å "sutre" meg til en 40 000 kroners økning. Er så redd de ikke vil matche men komme med et tulletilbud. Jeg vet at min leder er veldig fornøyd og at flere seniorer har sluttet nylig. Og da lurer jeg joblitt på hvorfor.. Anonymkode: 04bb4...059
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk. Jeg trives godt, selv om det er en veldig selvstendig stilling uten mye kontakt med kollegaer. Og det er alltid tungt å bytte jobb. Vil egentlig bli, men vet at jeg ikke blir fornøyd med å "sutre" meg til en 40 000 kroners økning. Er så redd de ikke vil matche men komme med et tulletilbud. Jeg vet at min leder er veldig fornøyd og at flere seniorer har sluttet nylig. Og da lurer jeg joblitt på hvorfor.. Anonymkode: 04bb4...059 Si hva du er tilbudt og be dem komme med et motbud. Ikke be om "40K". La dem få vise hvor stor pris de setter på deg. De du sier om at flere har sluttet kan jo nettopp ha med lønn å gjøre. Det kan være til din fordel, da det må komme til et punkt hvor de rett og slett ikke kan la flere gå pga all kompetansen man mister. Så legg gjerne vekt på hva de mister om du forsvinner. Men si det på en måte hvor du fremhever hva du (som den eneste..?) bidrar med. Anonymkode: 1ec0b...844
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Vet du hvor de andre på samme jobb ligger på lønnsstigen? Jeg ville spilt med åpne kort. Sagt at jeg har fått et veldig godt jobbtilbud, og spurt de om de kan matche/hvor langt de har mulighet til å strekke seg. (Litt usikker på om jeg ville oppgitt nøyaktig lønnstilbud.) Ville og gitt uttrykk for at du ønsker å bli, men at lønn selvsagt er viktig. (jeg har hørt om jobber som matcher, men og der de ønsker vedkommende lykke til videre.) Anonymkode: 0578a...dcf
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber i det private og er ganske ettertraktet om dagen. Jeg takket ja til en "uforpliktende prat" hos en konkurrent og det resulterte i ett tilbud. Dette tilbudet er bra, nesten 200 tusen mer i året. Men, jeg trives godt der jeg er. Har du erfaring med å bruke ett slikt tilbud for å få høyere lønn der du er? Jeg leverer gode resultater og arbeidsgiver er fornøyd. Er i utgangspunktet lojal, og trives godt. Stillingen er helt lik, jeg har i utgangspunktet høy lønn, men 200 tusen mer er jo selvsagt en motivasjon og jeg jobber jo for min egen lommebok. Anonymkode: 04bb4...059 Hvis jeg var deg hadde jeg snakket med nåværende arbeidsgiver og fortalt om tilbudet, og sagt at du i utgangspunktet trives men at det er klart at lønnen har mye å si. Så får du høre hva arbeidsgiver tilbyr. Jeg har skiftet jobb noen ganger, og hver gang har daværende arbeidsgiver spurt om de kan tilby meg bedre lønn for å få meg til bli. Men for min del har jeg vært bestemt på å skifte arbeidsgiver i de tilfellene. Det er ganske vanlig å bruke dette for å gå opp i lønn. Har hørt om folk som fått jobbtilbud kun for å få bedre lønn, og har fått råd om dette selv av representant for fagforening ifm. med lønnsforhandlinger. Anonymkode: c26c4...bd9
Hedda-78 Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Hvis du ber om at de matcher, så stiller du et veldig presis krav, og sier egentlig at du vil gå hvis de ikke gir deg 200 000 ekstra. Men hvis du spør om en økning, så gir du de rom til å gi deg f.eks 100 000 elstra, og du kan bli i stillingen uten å miste respekten. Du må formulere spørsmålet utifra hva du forventer og hvor hard du vil være. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvis jeg var deg hadde jeg snakket med nåværende arbeidsgiver og fortalt om tilbudet, og sagt at du i utgangspunktet trives men at det er klart at lønnen har mye å si. Så får du høre hva arbeidsgiver tilbyr. Jeg har skiftet jobb noen ganger, og hver gang har daværende arbeidsgiver spurt om de kan tilby meg bedre lønn for å få meg til bli. Men for min del har jeg vært bestemt på å skifte arbeidsgiver i de tilfellene. Det er ganske vanlig å bruke dette for å gå opp i lønn. Har hørt om folk som fått jobbtilbud kun for å få bedre lønn, og har fått råd om dette selv av representant for fagforening ifm. med lønnsforhandlinger. Anonymkode: c26c4...bd9 Jeg har aldri gjort det, og misliker den forhandlingsteknikken. Tror ikke det er ett stunt man bør kjøre ofte. Men denne gangen må jeg nok krype til korset. Jeg vet at jeg er ettertraktet, det kommer tilbud stadig. Men det er ofte en lavere stilling etc. Dette er helt lik jobb og 200 tusen mer. Og det føler jeg at jeg må tenke hardt på. First world problems altså... Anonymkode: 04bb4...059 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Hedda-78 skrev (37 minutter siden): Hvis du ber om at de matcher, så stiller du et veldig presis krav, og sier egentlig at du vil gå hvis de ikke gir deg 200 000 ekstra. Men hvis du spør om en økning, så gir du de rom til å gi deg f.eks 100 000 elstra, og du kan bli i stillingen uten å miste respekten. Du må formulere spørsmålet utifra hva du forventer og hvor hard du vil være. Godt svar, jeg tror vel egentlig ikke de vil matche, og jeg kan nok være happy med 100-150' mer. Jeg ligger jo allerede høyt. Men det blir litt så mye vil ha mer på en måte. Også er det selvsagt ett kompliment å være ettertraktet. Takk for tips! Anonymkode: 04bb4...059 2
pingeling Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 Jeg opplevde at en arbeidsgiver sa de ikke hadde rom for å øke lønnen min. Endte opp med å snakke med et annet selskap og ble tilbud 150K mer. Snakket med arbeidsgiveren igjen og sa at med et så mye bedre tilbud måtte jeg vurdere å bytte når de ikke kunne øke lønnen min. Jeg sa ingenting om hva jeg forventet fra de, men at de fikk komme med et motbud. De matchet det. Der jeg jobber nå så er det stor forskjell mellom hvem som tjener hva innenfor samme stilling. Det er en del som ligger mye høyere enn de andre og i alle de tilfellene har de kommet med et tilbud fra en konkurrent. Det er dyrt og erstatte ansatte og gode ansatte er vanskelig å få tak i. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Jeg fikk lønnsøkning etter å ha fått tilbud om annen jobb. Veldig mange der jeg jobber har økt lønnen på den måten. Anonymkode: c7f30...965
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jobber i det private og er ganske ettertraktet om dagen. Jeg takket ja til en "uforpliktende prat" hos en konkurrent og det resulterte i ett tilbud. Dette tilbudet er bra, nesten 200 tusen mer i året. Men, jeg trives godt der jeg er. Har du erfaring med å bruke ett slikt tilbud for å få høyere lønn der du er? Jeg leverer gode resultater og arbeidsgiver er fornøyd. Er i utgangspunktet lojal, og trives godt. Stillingen er helt lik, jeg har i utgangspunktet høy lønn, men 200 tusen mer er jo selvsagt en motivasjon og jeg jobber jo for min egen lommebok. Anonymkode: 04bb4...059 Jeg ville prøvd å forhandle med det ja. Men også med den innsastsen jeg gjør. Om arbeidsgiveren hadde sagt nei, så hadde jeg bare sagt opp og gått videre til den andre jobben. Tenk på deg selv, din nåværende arbeidsgiver driter i deg, arbeidsgiveren tenker kun på dem slev. (Så enkelt er dette.) Anonymkode: d9834...6f0
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ville prøvd å forhandle med det ja. Men også med den innsastsen jeg gjør. Om arbeidsgiveren hadde sagt nei, så hadde jeg bare sagt opp og gått videre til den andre jobben. Tenk på deg selv, din nåværende arbeidsgiver driter i deg, arbeidsgiveren tenker kun på dem slev. (Så enkelt er dette.) Anonymkode: d9834...6f0 Ja, jeg vet at min leder har ingenting å utsette på mitt arbeid, det faktumet at jeg drar inn nye kunder på egenhånd gjør jo at de vet at jeg er meget selvgående. Det er en selvstendig stilling begge steder, så hvor jeg jobber er ikke så viktig. Men, jeg har ett godt fagnettverk der jeg er i dag og en god leder. Jeg har liksom aldri maset om lønn(forhandlet lønn årlig). Men jeg er redd for at de synes jeg er illojal som kommer å ber om mer på denne måten. Jeg har jo ikke søkt jobb, men er ettertraktet. Jeg vet innerst inne at jeg må tenke på min lommebok, men synes dette er kjempe utfordrende. Jeg vet meget godt at jeg ikke er uerstattelig, samtidig vet jeg st min forrige arbeidsgiver aldri fant noen som var så selvgående i forrige jobb. Anonymkode: 04bb4...059
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 19.5.2021 den 19.20): Jobber i det private og er ganske ettertraktet om dagen. Jeg takket ja til en "uforpliktende prat" hos en konkurrent og det resulterte i ett tilbud. Dette tilbudet er bra, nesten 200 tusen mer i året. Men, jeg trives godt der jeg er. Har du erfaring med å bruke ett slikt tilbud for å få høyere lønn der du er? Jeg leverer gode resultater og arbeidsgiver er fornøyd. Er i utgangspunktet lojal, og trives godt. Stillingen er helt lik, jeg har i utgangspunktet høy lønn, men 200 tusen mer er jo selvsagt en motivasjon og jeg jobber jo for min egen lommebok. Anonymkode: 04bb4...059 Jeg er veldig flink i jobben min, noe jeg har bevist flere ganger ved å komme inn i ny jobb og ‘rydde opp’ og få orden på ting. Har aldri fravær. Har hver gang fått mye skryt fordi de ser jo at jobben blir mye bedre gjort. Skryt fra revisorer osv. Men så går tiden og man får kanskje en ny leder. Denne vet ikke historikken og kommer kanskje inn og skal effektivisere og reformere. Greit det, men det var allerede på G. Da er det ikke så mye mer å hente og den nye lederen vet ikke historikken som sagt. Da har jeg søkt meg til ny jobb. Noen ganger har lønn blitt matchet men da har jeg vært så innstilt på ny jobb at jeg allikevel har sagt nei. Nå tjener jeg så bra at jeg tror ikke jeg kommer til å øke så mye mer pga at jeg blir eldre. Men er fornøyd med hvor jeg er nå. Foreløbig er jeg i ‘så flink og smart og rasende effektiv du er’ fasen som jeg tydeligvis trenger 😂 Anonymkode: 15e4d...74f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #19 Skrevet 21. mai 2021 pingeling skrev (På 19.5.2021 den 22.09): Jeg opplevde at en arbeidsgiver sa de ikke hadde rom for å øke lønnen min. Endte opp med å snakke med et annet selskap og ble tilbud 150K mer. Snakket med arbeidsgiveren igjen og sa at med et så mye bedre tilbud måtte jeg vurdere å bytte når de ikke kunne øke lønnen min. Jeg sa ingenting om hva jeg forventet fra de, men at de fikk komme med et motbud. De matchet det. Der jeg jobber nå så er det stor forskjell mellom hvem som tjener hva innenfor samme stilling. Det er en del som ligger mye høyere enn de andre og i alle de tilfellene har de kommet med et tilbud fra en konkurrent. Det er dyrt og erstatte ansatte og gode ansatte er vanskelig å få tak i. Fint hvis din sjef mener det. Vår sjef sier "Ingen er uerstattelig" og ønsker lykke til når noen prøver å forhandle lønn eller andre ting 🙄 Anonymkode: d8829...af3
PoisonIwy Skrevet 21. mai 2021 #20 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fint hvis din sjef mener det. Vår sjef sier "Ingen er uerstattelig" og ønsker lykke til når noen prøver å forhandle lønn eller andre ting 🙄 Anonymkode: d8829...af3 Det er jo forsåvidt riktig det at ingen er uerstattelige, men en ansettelses/rekrutterings prosess koster penger. Og feilansettelser er dyrt, derfor tenker jeg at man skal være forsiktig med å bare si "lykke til".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå