AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Er det noen som har erfart at formen (både fysisk og psykisk) blir bedre etter at man har født? Jeg er ganske fortvila nå, er i uke 30 og opplever at jeg sliter veldig nå mens jeg er gravid. Jeg er bekymra for hvordan det skal gå når babyen kommer hvis dette ikke blir bedre. I korte trekk så har jeg gråteanfall hver dag, og et ekstremt psykisk ubehag. Jeg har også angst og sliter blant annet med å puste. I tillegg til at den fysiske formen er dårlig (er konstant varm, kvalm, svimmel, så slapp at jeg greier ingenting). Jeg har ganske mye pms til vanlig, og tanken har slått meg at det er nesten som at graviditeten er som ekstrem og langvarig pms. Og med den tanken følger håpet om at disse plagene går over ved fødsel, nesten på samme måte som pms går over når man får mensen... Er det noen som kjenner seg igjen? (Vær så snill å ikke komme med utspekulerte onde kommentarer, enkelte av dere her på kvinneguiden som helt tydelig syns det er deilig å være slemme med folk som sliter ) Anonymkode: d03f2...663
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Det er vanskelig å si om det blir bedre, verre eller likt, men får du noe ekstra oppfølging av jordmor? Hvis ikke kan det være lurt å be om litt ekstra samtaler slik at det kan være med på å hindre fødselsdepresjon. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Jeg ble (midlertidig, gikk seg til etter 2 mnd) dårligere psykisk. Veldig lite søvn (kolikk) kombinert med mye stress gjorde at jeg ble svært nedenfor til tider. Hadde heller ikke noe morsfølelse. Bekkenløsningen hang også igjen over en måned. Tror det er bedre å forberede seg på at det kan bli ille, og heller bli positivt overrasket. Og være ærlig på helsestasjon/hos lege: ikke si "det går bra", når det ikke gjør det. Anonymkode: d9745...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Jeg ble verre etter fødsel, men hadde på forhånd spurt hvem jeg skulle henvende meg til hvis alt ble svart. Var mao litt forberedt på det 🙈 på vår helsestasjon har vi iallefall et lavterskeltilbud hvor man kan få snakke med helsepersonell (psykolog, psykiatrisk sykepleier, eller jordmor om du har en god tone med henne) hvis ting føles trått. Det har jeg benyttet meg av, samtidig som jeg har vært veldig åpen med folk rundt meg. Jeg synes iallefall ting blir bedre så fort jeg får satt ord på det, nesten så det letter litt umiddelbart. Så søk hjelp så fort som mulig, så går dette bra. Kanskje ikke med én gang, men etterhvert ❤️ fysisk ble jeg veldig fort bra, til tross for hastesnitt. Godt å komme seg ut i friskluft med podcast eller musikk på ørene mens man triller. Følte jeg fikk en liten bit av meg selv og mitt gamle liv tilbake, for det var virkelig labert med fysisk aktivitet den siste tiden før fødsel. Lykke til! 🙏🏼 Anonymkode: 570dc...687 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Den fysiske formen min var helt elendig i svangerskapet. Jeg er utrent til vanlig også, men var sofaliggende nesten hele graviditeten med kynnere, hjertebank, svimmelhet, bekkenløsning osv... Alt unntatt bekkenløsningen ble umiddelbart bedre da ungen var ute. Bekkenet trengte litt tid, men er adskillig bedre nå etter 3 måneder. Så det er mulig! Særlig med det fysiske. Anonymkode: 9b638...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Jeg hatet å gå gravid. Hadde de samme fysiske problemene som du nevner. Kjente ikke igjen meg selv. Null energi. Kvalm. Ekkel smak i munnen. Sov hele tiden. Tilbrakte ukene på sofaen. Klarte ikke jobbe eller treffe folk. Hadde smerter i beina og hoftene. Generelt elendig form. Dette gjorde meg nedfor og jeg var så redd for at det ikke skulle gå over... deppa! Etter fødsel har jeg hatt det fantastisk. Alle fysiske problemer forsvant over natten. Hadde bare vondt i underlivet pga selve fødselen. Nå er det på bedringens vei også. Hadde aldri trodd det var mulig, men føler meg i knallform nå kort etter fødsel. Babyen er skjønn og vi koser oss. Så ikke gi opp, ting kan endre seg raskt og du er snart i mål 😀 Anonymkode: 6047d...f81
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noen som har erfart at formen (både fysisk og psykisk) blir bedre etter at man har født? Jeg er ganske fortvila nå, er i uke 30 og opplever at jeg sliter veldig nå mens jeg er gravid. Jeg er bekymra for hvordan det skal gå når babyen kommer hvis dette ikke blir bedre. I korte trekk så har jeg gråteanfall hver dag, og et ekstremt psykisk ubehag. Jeg har også angst og sliter blant annet med å puste. I tillegg til at den fysiske formen er dårlig (er konstant varm, kvalm, svimmel, så slapp at jeg greier ingenting). Jeg har ganske mye pms til vanlig, og tanken har slått meg at det er nesten som at graviditeten er som ekstrem og langvarig pms. Og med den tanken følger håpet om at disse plagene går over ved fødsel, nesten på samme måte som pms går over når man får mensen... Er det noen som kjenner seg igjen? (Vær så snill å ikke komme med utspekulerte onde kommentarer, enkelte av dere her på kvinneguiden som helt tydelig syns det er deilig å være slemme med folk som sliter ) Anonymkode: d03f2...663 Jeg ble et nytt menneske 4 t etter fødselen - etter 9 mnd svangerskapsutmattelse kom energien tilbake i full fres kort tid etter fødsel! Fantastisk!! Men fikk masse barseltårer med begge barna da, gråt og gråt en 2-3 dager. Heldigvis helt normalt. Men jeg hadde det psykisk fint i svangerskapene, kan like gjerne slå ut motsatt kan jeg tenke meg! Giga hormonendringer som heldigvis gir følelsen av «seg selv» tilbake veldig raskt. Er min erfaring. Alle er ulike… Anonymkode: 51ee5...35e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Tusen takk for svar 😊😊😊 Anonymkode: d03f2...663
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 Jeg ble fysisk og psykisk syk under hele svangerskapet, med angst og depresjon, kvalme og bekkenløsning etc etc. Jeg ble helt frisk igjen noen dager etter fødsel. Du bør likevel vite at du har større risiko for å få fødselsdepresjon. Jeg fikk det ikke, da, men jeg fikk vite at jeg var i faresonen siden jeg hadde det så vanskelig som gravid. For min del ble det bare en enorm lettelse å ha født. Da forsvant alt det vonde. Helt utrolig, jeg gikk fra å være ikke-fungerende til å bli normal igjen nesten over natten. Anonymkode: 4ef60...000 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå