Gå til innhold

Mot endring i flaggloven: Blir lov å heise Pride-flagg

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det finnes en lov for hva slags tøystykke man får lov til å fire opp i en stang er rimelig absurd! Overformynderi, kaller jeg det.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ante ikke at dette var ulovlig, har alltid heist det, og sett det rundt omkring også. Men på tide, da! 

• Liker 1
Skrevet
Stonegiant skrev (32 minutter siden):

At det finnes en lov for hva slags tøystykke man får lov til å fire opp i en stang er rimelig absurd! Overformynderi, kaller jeg det.

Clefable skrev (7 minutter siden):

Jeg ante ikke at dette var ulovlig, har alltid heist det, og sett det rundt omkring også. Men på tide, da! 

Det handler nok ikke om hva dere kan heise på deres egne stenger, men kommunale flaggstenger. 

• Liker 5
Skrevet

Ah ok. Takk for oppklaringen.

Men syntes også det burde vært opp til den enkelte kommunen/rådhus/borgermester om hva de vil ha i flaggstangen.

• Liker 1
Skrevet
On 5/19/2021 at 8:05 PM, PetterKanin said:

Flaggloven gjelder offentlige flaggstenger. Du kan hos deg selv flagge med de fleste flagg. Unntaket er vel hatsymboler.

Kommer sjørøverflagg under hatsymboler, hva om en ordfører "klikker litt" og går helt "kapteinsnabelfaen"? 

Hva med flagget til "ukorrekte" diktatur, sørstatsflagget eller kommunistflagget? 

• Liker 5
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (På 22.5.2021 den 12.09):

Dette er en uting. I Norge skal vi bruke det norske flagget, ikke sånne nymotens tulle flagg. De visker ut verdiene til det norske flagget på 17 mai når alt annet skal bli tillatt. for de kommer til å heise dette tulleflagget på 17 mai også. snart har vi ikke norsk kultur lengre

Bare det at du kaller det tulleflagg viser hvor viktig dette er. 

• Liker 6
Skrevet

Ryddet for innlegg kun bestående av video, og innlegg fra utestengt bruker, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Dette er jo ikke en lov om det politisk korrekte Pride flagget, men at man kan bruke andre flagg en Norsk/Samisk. 

Flagget er noe som tradisjonelt skulle samle oss som nasjon, hva føler du om du som ihuga urban globalist bosatt på Hedemarken når kommunestyret bestemmer at det skal flagges med Bondelagets flagg? 

• Liker 4
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (På 22.5.2021 den 12.09):

Dette er en uting. I Norge skal vi bruke det norske flagget, ikke sånne nymotens tulle flagg. De visker ut verdiene til det norske flagget på 17 mai når alt annet skal bli tillatt. for de kommer til å heise dette tulleflagget på 17 mai også. snart har vi ikke norsk kultur lengre

17 mai er internasjonal dag mot homofobi, transfobi og bifobi, så vi har et lite prideflagg sammen med det norsk. Ikke for å provosere, men for å støtte mine barn som trans, og bifile. Og hva andre syns om det gir jeg katta i, vi henger det ikke i flaggstanga, men setter det i en potte på trappa med et litt større norsk flagg.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes loven burde holde seg til det norske og samiske flagget. Ikke private interesseorganisasjoner av noen slag. Det som kommer til å skje nå, er at helvete er løs hvis noen ikke har lyst, av en eller annen grunn, til å heise pride-flagget. For da er man automatisk homotransbifob, og så tør de ikke noe annet enn å flagge for å ha ryggen fri og slippe uthengingshelvete i media. Inkludering og aksept skapes ikke av flagging. 
Plant gjerne et flagg i blomsterkassa hjemme og ha det der hver dag om du vil. Null stress og bare hyggelig det. 

Endret av parmanoia
  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, parmanoia said:

Jeg synes loven burde holde seg til det norske og samiske flagget. Ikke private interesseorganisasjoner av noen slag. Det som kommer til å skje nå, er at helvete er løs hvis noen ikke har lyst, av en eller annen grunn, til å heise pride-flagget. For da er man automatisk homotransbifob, og så tør de ikke noe annet enn å flagge for å ha ryggen fri og slippe uthengingshelvete i media. Inkludering og aksept skapes ikke av flagging. 
Plant gjerne et flagg i blomsterkassa hjemme og ha det der hver dag om du vil. Null stress og bare hyggelig det. 

Inkludering og aksept skapes ikke av flagging, det skapes vist nok av frykt for den populære "hetsingen".

• Liker 2
Skrevet
parmanoia skrev (2 timer siden):

Nja, jeg tror nok ikke det blir på det viset. Man er ikke automatisk homofobi om en ikke kjører prideflagg, og det forstår de fleste. Noen rasshøl vil alltid finnes, men man kan være støttende uten å ha synlige artefakter. Jeg hilser endringen i flaggloven velkommen, den gir litt mer frihet til å flagge med prideflagg om det passer, men det at prideflagg vil danke ut det norske flagget er nok røking fra litt mindre oppegående individer. Valgfrihet er cluet her. På 17 mai kan man bruke begge ( datoen er et eksempel), eller kun det norske. Men man trenger ikke kjøre kun prideflagg, det vil vel provosere enormt. Det er tross alt nasjonaldagen. 

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Inkludering og aksept skapes ikke av flagging, det skapes vist nok av frykt for den populære "hetsingen".

Ja, sånn har det blitt, gitt. 

Skrevet
Chiyo skrev (På 22.5.2021 den 8.00):

Det er bra. 😊 De har jo flagget på kommunehus mange steder, men i noen kommuner nektet de. Politikere har da gjemt seg bak flaggloven fordi de er for feig til å innrømme at de ikke vil flagge for landets LHBT-innbyggere. 

Vi flagger for landets LHBT-innbyggere hver gang vi heiser det norske flagget. 

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (12 timer siden):

Synes denne artikkelen forklarer mye av bakgrunnen godt:

https://subjekt.no/2019/06/21/det-star-respekt-av-stortingets-nei-til-a-flagge-under-pride/

»Like sikkert som at Pride arrangeres i juni, er det at vi samtidig blir vitne til en stakkars ordfører eller politiker som får så øra flagrer fordi hun/han ikke vil heise Pride-flagget. Pride-flagg og gapestokk er liksom blitt en tradisjon, med god hjelp fra mediene.»

Hehe, ja det var nettopp det jeg skrev Iver her. Inkludering og skapet skapes ikke av frivillig tvangsflagging og stappe regnbuen ned i halsen på folk. Det er hva man gjør i det daglige som teller. 

• Liker 1
Skrevet
Blomsterpotta skrev (På 22.5.2021 den 7.51):

Nei

Jo

Skrevet
6 hours ago, herzeleid said:

Det er faktisk helt rett, for vi må huske på at vi bor i ett av verdens mest liberale land og det kan feires. Om det kommer til å fortsette den retningen, det får bare tiden vise... 

Skrevet
herzeleid skrev (7 timer siden):

På hvilken måte? 

Som LHBT-person føler ikke jeg det. Det gir ikke minoriteter synlighet. Det minner ikke folk på grusomheten lhbt-personer over hele verden opplever. Men når jeg ser en kommune som flagger for oss, så føler jeg at jeg blir sett. 

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (21 minutter siden):

Det er faktisk helt rett, for vi må huske på at vi bor i ett av verdens mest liberale land og det kan feires. Om det kommer til å fortsette den retningen, det får bare tiden vise... 

Si det til kameraten min som ble slått ned på åpen gate fordi han holdt kjæresten sin i hånden. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...