Gå til innhold

Mot endring i flaggloven: Blir lov å heise Pride-flagg

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det går mot en endring av flaggloven slik at man får lov til å heise Pride-flagget mens det foregår lokale arrangementer, melder avisen Norge IDAG.

https://www.tv2.no/a/14009416/

Dette var sannelig på høy tid :klappe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vel ikke det eneste flagget vi kommer til å se på flaggstangs heretter. Blir sikkert noen utenlandske også når de har feiringer.

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Blomsterpotta skrev (15 minutter siden):

Blir vel ikke det eneste flagget vi kommer til å se på flaggstangs heretter. Blir sikkert noen utenlandske også når de har feiringer.

Så lenge de ikke flagger på 17.mai så er det helt greit for meg. 

Skrevet

Er det ikke lov nå? Har heist prideflagget i flere år nå vi... Ante ikke at det var noen regler mot det... 😆

• Liker 10
Skrevet

Flaggloven gjelder offentlige flaggstenger. Du kan hos deg selv flagge med de fleste flagg. Unntaket er vel hatsymboler.

• Liker 11
Skrevet
On 5/20/2021 at 12:34 AM, Blomsterpotta said:

Så bra!

• Liker 6
Skrevet

Sikkert gammeldags, men jeg er en tilhenger av å bevare noe av det tradisjonelle og høytidelige ved bla. flagging, og at terskelen for å heise nye flagg på offentlige stenger skal være relativt høy. Sånn sett syntes jeg det var litt flott da amerikanske ambassader ble beordret å ikke heise regnbueflagg, fordi flagging var reservert mer høytidelige nasjonale flagg, men markerte på andre måter. Det ser ut til at vi her ikke har det samme forholdet til å differensiere hva og hvordan vi markerer, og sånn sett reduseres nok flagging i verdi. 

• Liker 21
Skrevet
Stonegiant skrev (8 timer siden):

Så bra!

Nei

• Liker 3
Skrevet

Det er bra. 😊 De har jo flagget på kommunehus mange steder, men i noen kommuner nektet de. Politikere har da gjemt seg bak flaggloven fordi de er for feig til å innrømme at de ikke vil flagge for landets LHBT-innbyggere. 

• Liker 10
Skrevet

Dette er en uting. I Norge skal vi bruke det norske flagget, ikke sånne nymotens tulle flagg. De visker ut verdiene til det norske flagget på 17 mai når alt annet skal bli tillatt. for de kommer til å heise dette tulleflagget på 17 mai også. snart har vi ikke norsk kultur lengre

• Liker 13
Skrevet (endret)

Så bra, sannelig på tide.

Å være så snurt og sur at en mener at dette visker ut norsk kultur er som å si at hvite menn og kvinner får mindre rettigheter fordi mørkere mer melantoninrike mennesker får de samme rettiigheter som de hvite alltid har hatt.. 

Slapp av, ingenting blir borte, hvisket vekk av at en kan henge et pride flagg opp i en flaggstang, en skal være bra spesiel og gubbene for å føle seg truet av dette.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 15
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man bruker tid og ressurser på dette. De offentlige flaggstengene har alltid vært forbeholdt de offisielle flaggene, ikke flagg til diverse tullete interesseorganisasjoner for særinteresser.

• Liker 12
Skrevet
skreppamedleppa skrev (6 timer siden):

Så bra, sannelig på tide.

Å være så snurt og sur at en mener at dette visker ut norsk kultur er som å si at hvite menn og kvinner får mindre rettigheter fordi mørkere mer melantoninrike mennesker får de samme rettiigheter som de hvite alltid har hatt.. 

Slapp av, ingenting blir borte, hvisket vekk av at en kan henge et pride flagg opp i en flaggstang, en skal være bra spesiel og gubbene for å føle seg truet av dette.

Det er trist om du føler deg så truet, er snurt eller sur, men jeg tror ikke en trenger å føle seg truet for å ønske å beholde noe av det tradisjonelle og høytidelige skikkene vi tross alt har. Å blande dette med "rettigheter" virker lite hensiktsmessig, da en fint kan være for homofiles like rettigheter, som jeg tror det overveldende flertallet av oss er, men ønske å bevare det høytidelige med offentlig flagging.

• Liker 9
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (10 minutter siden):

Det er trist om du føler deg så truet, er snurt eller sur, men jeg tror ikke en trenger å føle seg truet for å ønske å beholde noe av det tradisjonelle og høytidelige skikkene vi tross alt har. Å blande dette med "rettigheter" virker lite hensiktsmessig, da en fint kan være for homofiles like rettigheter, som jeg tror det overveldende flertallet av oss er, men ønske å bevare det høytidelige med offentlig flagging.

Men jeg føler ingenting blir truet av at det henger et pride flagg eller et sameflagg eller et norsk flagg på en flaggstang. Bare flott å se, knall bra at også pride flagg blir å se på offentlige flaggstenger :klappe: Tradisjoner forandrer seg heldigvis, viss ikke de det hadde gjort hadde vi fremdeles satt rundt et bål og sagt "ugg ugg". Nei heldigvis går verden fremover.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 7
Skrevet
skreppamedleppa skrev (6 minutter siden):

Men jeg føler ingenting blir truet av at det henger et pride flagg eller et sameflagg eller et norsk flagg på en flaggstang. Bare flott å se

Nei som sagt tror jeg svært få føler seg "truet". Poenget er at det reduserer det høytidelige ved flaggingen og enkelte flagg sin spesielle plass. Mange har et sterkt forhold til nasjonens flagg og faner og mener de bør ha en helt spesiell plass. At det rett og slett er en markant forskjell mellom en offentlig flaggstang og reklameflaggene utenfor COOP Obs, der en heiser det som der og da gir best omsetning/omtale. 

• Liker 9
Skrevet
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Nei som sagt tror jeg svært få føler seg "truet". Poenget er at det reduserer det høytidelige ved flaggingen og enkelte flagg sin spesielle plass. Mange har et sterkt forhold til nasjonens flagg og faner og mener de bør ha en helt spesiell plass. At det rett og slett er en markant forskjell mellom en offentlig flaggstang og reklameflaggene utenfor COOP Obs, der en heiser det som der og da gir best omsetning/omtale. 

Det mener du og det er greit det. Jeg er av en annen mening. Det norske flagget på en flaggstang er ikke hellig og nå kan en også flagge med et pride flagg.

• Liker 6
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Det mener du og det er greit det. Jeg er av en annen mening. Det norske flagget på en flaggstang er ikke hellig og nå kan en også flagge med et pride flagg.

Og jorda er rund i stor grad dekket med vann ;)

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Og jorda er rund i stor grad dekket med vann ;)

Ok flott det du..

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg forstår det er bare FN og Pride eksempler på flagg kommuner kan komme til å ville heise på sine flaggstenger hvis de selv blir gitt muligheten til å velge hvilke flagg de kan heise på offentlige bygninger. Det står lite om det blir satt grenser for hvilke flagg kommuner kan velge å heise fra offentlige bygninger.

Skrevet
Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Slik jeg forstår det er bare FN og Pride eksempler på flagg kommuner kan komme til å ville heise på sine flaggstenger hvis de selv blir gitt muligheten til å velge hvilke flagg de kan heise på offentlige bygninger. Det står lite om det blir satt grenser for hvilke flagg kommuner kan velge å heise fra offentlige bygninger.

Det er min forståelse og. En endrer regelverket for å sikre at offentlige flagging ikke skal være forbeholdt særskilte anledninger eller flagg, og beveger seg litt nærmere reklamestangen utenfor Coop Obs. 

Så bør en kanskje ha i bakhodet at å flagge for alle innbyggere kan være mer samlende enn å flagge for utvalgte grupper. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...