Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som studerer økonomi når mattekarakterene er så dårlig?0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør man ikke være god i matte for å jobbe som økonom? Virker som mange med dårlige mattekarakterer studerer økonomi på BI. Greit nok noen utvikler seg, men gjør de fleste det?

Anonymkode: f2252...8b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan vær mange grunner og en av dem er at det er den eneste linjen de kom inn i. 

Anonymkode: 2cbec...742

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du kjennskapt til mattekarakterene til BI-studenter?

Anonymkode: 16996...319

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bør man ikke være god i matte for å jobbe som økonom? Virker som mange med dårlige mattekarakterer studerer økonomi på BI. Greit nok noen utvikler seg, men gjør de fleste det?

Trenger ikke være direkte sammenheng mellom evner i matematikk og økonomi.

jeg har Dyskalkuli, men gjorde det godt i bedøk, sosøk og regnskap.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan har du kjennskapt til mattekarakterene til BI-studenter?

Folk jeg kjenner/vet om som ikke var gode i matte og hadde 2-3 i matte.

Skrevet

Matematikk er så mangt. Jeg hadde ikke god karakter i matte, men jeg har gjort det bra i statistikk og skrev master vha. kvantitativ metode med godt resultat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de synes at det å studere økonomi på BI er kult, men matte i og for seg selv ikke er det.

Anonymkode: b69a4...51e

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Folk jeg kjenner/vet om som ikke var gode i matte og hadde 2-3 i matte.

Ok

Skrevet

Siviløkonom her. Man bør ha en grei tallforståelse, men trenger ikke å kunne så mye matte egentlig. Kommer langt med pluss, minus, gange og dele :)

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke mye man lærte i matte på videregående man får bruk for når man skal jobbe med finans, samfunnsøkonomi, regnskap og lignende. Minimalt. 

Men ... hvis du ikke var god i matte fordi du ikke er interessert i å studere hardt, så vil du heller aldri få gode karakterer på BI. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som regnskapsfører. Matten er veldig enkel. Det er mer jus og tolkning av lovverket. 

Anonymkode: 08318...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er vel, fordi økonomer verken lærer eller bruker avansert matematikk og modellering med noen veldig få unntak. Det er ikke uten grunn kvantitative analytikere på wall street oftere er PhD’er i fysikk enn noen med utdanning i økonomi og administrasjon. Ettersom teknologi tar over finans ser man hvor til kort økonomiutdanningen kommer, «quants» er rett og slett overlegne tradisjonelle økonomer fordi de er helt ubrukelige i matte, statistikk og programmering når de måles mot fysikere/ai spesialister og ingeniører.

Anonymkode: 16f63...f38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er siviløkonom. Men i jobben min ser jeg knapt et tall. Det er de strategiske fagene fra studiet, og skriveferdigheter, som er viktigst. Samt jus og lovverk. Og det gjelder mange av økonomene jeg kjenner. Om jeg husker rett var det ett rent mattefag på studiet, og et statistikk. Ellers bestod det mest av "lesefag". 

Anonymkode: f4561...50d

AnonymBruker
Skrevet

Aritmetiske regneferdigheter er en svært liten del av matte som de fleste mestrer uten problem. Man kan fint bli regnskapsfører uten å ha helt koll på kalkulus, geometri osv. 

Anonymkode: d8c93...ec5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er siviløkonom. Men i jobben min ser jeg knapt et tall. Det er de strategiske fagene fra studiet, og skriveferdigheter, som er viktigst. Samt jus og lovverk. Og det gjelder mange av økonomene jeg kjenner. Om jeg husker rett var det ett rent mattefag på studiet, og et statistikk. Ellers bestod det mest av "lesefag". 

Anonymkode: f4561...50d

Samme for meg med revisjon. Et semester med rent mattefag og et med statistikk, ellers stort sett lesefag med en kombinasjon av tekst og tall. 

Anonymkode: b4d19...420

Skrevet

Uten å begrense det til økonomer tror jeg det er en del som ikke legger innsatsen som kreves i mattefag på VGS, men som likevel kan prestere ganske greit på universitet el. om en faktisk gjør en innsats. Om utdannelsen ellers er interessant er det nok mange som kan jobbe seg gjennom et par krevende mattefag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at matten ikke er spesielt vanskelig. Men strykprosenten i fag som statistikk og finans på BI var likevel ekstremt høy. Jeg tror mange undervurderer hva det krever, og tenker at de skal bli «sjef», når de starter en utdannelse som økonom.

Anonymkode: d171d...1da

AnonymBruker
Skrevet

Faget "matematikk for økonomer" som deles av flere studier satte en stopper for min skolegang. Skjønte raskt at jeg ikke kom til å klare det faget og måtte velge en annen vei til arbeidslivet. Har siden jobbet med både regnskap og økonomi, og bruker ikke mange avanserte formler for å si det sånn...

Anonymkode: ba884...16d

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Det er jo en helt annen type matte, og ofte mer hverdagsrelevant for de fleste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Faget "matematikk for økonomer" som deles av flere studier satte en stopper for min skolegang. Skjønte raskt at jeg ikke kom til å klare det faget og måtte velge en annen vei til arbeidslivet. Har siden jobbet med både regnskap og økonomi, og bruker ikke mange avanserte formler for å si det sånn...

Anonymkode: ba884...16d

Hva valgte du istedenfor? Er i samme situasjon 

Anonymkode: 68b3b...cc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...