Gå til innhold

Søskenkrangel - hvordan håndterer dere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn på 8 og 11 som stort sett går veldig fint ilag og leker sammen, men noe krangling blir det jo iblant spesielt når de er trøtte, sultne og slitne. Jeg dras litt mellom å korrigere og blande meg inn mye og la de finne ut av ting selv. Hvor mye blander dere inn i eldre barn sine krangler?

Jeg har inntrykk av at det nesten blir verre når jeg blander meg iblant, samtidig kan de være så frekke mot hverandre, kalle hverandre og erte at jeg føler jeg må si noe. Er enebarn selv så dette er uvante situasjoner for meg.

Anonymkode: 4d4ea...f6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hele tida vektlagt at de behandler hverandre ordentlig. Og de er i det store og det hele gode søsken.

Foreldrene mine ga blaffen under dekket av at de ville at vi skulle ordne opp selv. For meg som var minst var det uheldig og jeg har et dårlig forhold til søsknene mine i dag.

Anonymkode: 3a328...a2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge maktforholdet mellom dem er sånn ca jevnt, bør de få bryne seg litt på hverandre. Vi går inn og veileder når vi tenker de trenger det, og forsøker å ikke ta side i kranglene. De opplever jo begge å ha gode grunner for det de gjør der og da i en krangel, men vi aksepterer ikke vold eller svært sårende/ondskapsfulle kommentarer. Som voksen krangler jeg ikke med vold eller nedsettende kommentarer selv, og ønsker ikke at barna mine skal gjøre det heller. Det gir en midlertidig forløsning av vonde følelser, men fikser ikke problemer på lengre sikt. 

Anonymkode: 685af...c17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...