Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakpå pakken på grove pastaskruer fra Sopps, står det at en porsjon pasta (85 g) inneholder hele 12 gram proteiner (14 g per 100 g). Men når jeg googler «pasta proteiner» får jeg opp bare 5 g per 100 gram. 

Er det jeg som blir lurt her, eller er pasta faktisk ganske proteinrikt? 

Anonymkode: 9e3c7...98f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det som står på det aktuelle produktet som gjelder. 

Anonymkode: 743fe...d80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

5 gram er kanskje for ferdig kokt? Pastaen blir jo mye tyngre da, uten at det øker proteininnholdet.

Anonymkode: b087e...5f7

AnonymBruker
Skrevet

Du må gå etter det som står på pakka.

Det du fikk på google er en antagelse på ferdig kokt pasta, noe som er umulig å vite om man ikke har mulighet til å måle dette.

Så du må alltid gå utfra det som står på pakka, før ting tilbredes.

Anonymkode: df7d3...cc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

5 gram er kanskje for ferdig kokt? Pastaen blir jo mye tyngre da, uten at det øker proteininnholdet.

Anonymkode: b087e...5f7

Umulig å vite det uten å kunne måle, kommer annpå vannmengde etc. 

En biolog kan analysere innholdet på ferdiglaget mat.

Anonymkode: df7d3...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Spis pasta laget av røde linser, erter eller soya, da får du protein innhold fra 25 gram og helt opp til 47 gram per 100 gram

Anonymkode: 7b140...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte pastatyper er proteinrike. Men du må se på hvor mye kalorier det er også. Om det er 10g protein og 500 kcal så er det lite proteiner i forhold til kcal. 

Om det er viktig for deg med proteiner, regn ut hvor mye av kcal som er proteiner. 

La oss ta de grove pastaskruene som er 350 kcal

Protein 14g

Karb: 65g

Fett 2g

Annet 19

Protein og karb er ca 4 kcal. Fett er ca det dobbelte, 8kcal.

Det vil si at

Protein 14 x 4 = 56

Karb 65 x 4 = 260

Fett 2 x 2 = 4

Så ser du at ca 1/4 av pastaen er protein og ca 3/4 er karbs

Veldig grovregning, selvsagt

Anonymkode: bcda5...0fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Spis pasta laget av røde linser, erter eller soya, da får du protein innhold fra 25 gram og helt opp til 47 gram per 100 gram

Anonymkode: 7b140...ee2

Hvor får man kjøpt slik pasta? Brukte soya pasta fra Coop Anglemark før, men finner det ikke mer. 

AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (57 minutter siden):

Hvor får man kjøpt slik pasta? Brukte soya pasta fra Coop Anglemark før, men finner det ikke mer. 

F.eks. her. Linsepasta. Finnes jo alternativ pasta mange plasser, men er ofte dyrt. Denne var fin på pris, har ikke prøvd men skal gjøre det neste gang jeg bestiller derfra! 

https://www.tights.no/butikk/monster-linsepasta/?gclid=Cj0KCQjw7pKFBhDUARIsAFUoMDaHtGjZfdftgNB_Ox89k8tNatRYPODuETozbGdFJ63NQMY8814QioUaAlEwEALw_wcB

Anonymkode: 25487...147

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

F.eks. her. Linsepasta. Finnes jo alternativ pasta mange plasser, men er ofte dyrt. Denne var fin på pris, har ikke prøvd men skal gjøre det neste gang jeg bestiller derfra! 

https://www.tights.no/butikk/monster-linsepasta/?gclid=Cj0KCQjw7pKFBhDUARIsAFUoMDaHtGjZfdftgNB_Ox89k8tNatRYPODuETozbGdFJ63NQMY8814QioUaAlEwEALw_wcB

Takk, har bestilt noen pakker :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Protein er ikke protein. Protein består av forskjellige aminosyrer. Vi trenger aminosyrene i et visst forhold. Ikke for mye av en eller for lite av en annen. Planteprotein er en dårlig kilde til protein fordi de inneholder ikke alle de essensielle (utenom noen veldig få unntak) og aminosyrene er i gale mengder i forhold til hverandre. Det er derfor man kaller animalsk protein for høykvalitetsprotein.

Anonymkode: fff48...f9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Bruker monster linsepasta selv. 1/3 er proteiner, så det er ca så bra som du får det. Smaken var rar første gang jeg smakte, men et par måltider med pesto og salat så er det noe av det diggeste jeg vet

Skrevet

Gode proteinkilder er melk, egg, sjømat og kjøtt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, stan said:

Gode proteinkilder er melk, egg, sjømat og kjøtt. 

Kjøtt er ofte rundt 1/3 protein også. Egg har kun 10% protein, det er ikke mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjøtt er ofte rundt 1/3 protein også. Egg har kun 10% protein, det er ikke mye. 

De er hovedsaklig gode proteinkilder fordi de inneholder de aminosyrene vi faktisk trenger i de forholdene vi trenger, men de inneholder også gode mengder av disse. Hvorfor sier du at egg bare har 10% protein? 36% av kaloriene i egg er protein. Hadde du bare spist egg og spist 2000 kcal, så hadde du fått i deg 172 gram protein. Dette er ca dobbelt av minsteanbefalingen til en person på 80 kg.

Anonymkode: fff48...f9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (På 19.5.2021 den 19.29):

Barilla har laget linsepasta og kikertpasta som selges i det vanlige sortimentet i vanlige butikker. Samme gode kvalitet som Barilla har på den vanlige pastaen sin. Glutenfri er den og. Tiårets beste nye produkter spør du meg!

Anonymkode: d30c9...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barilla har laget linsepasta og kikertpasta som selges i det vanlige sortimentet i vanlige butikker. Samme gode kvalitet som Barilla har på den vanlige pastaen sin. Glutenfri er den og. Tiårets beste nye produkter spør du meg!

siterer meg selv, for å legge inn lenker:

https://oda.com/no/products/28426-barilla-fusilli-rode-linser-glutenfri/

https://oda.com/no/products/28427-barilla-casarecce-kikerter/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...