AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Jeg og min samboer er i midten/slutten av 20-årene, og ingen av oss føler oss klare for barn - hvertfall ikke nå. Vi er usikre på om vi ønsker barn i det hele tatt, men det er svigermor derimot veldig sikker på at hun skal ha. På 17. mai var vi i selskap med svigermor, svigersøster og bestemor, og vi kom inn på temaet graviditet og barn fordi en slektning i familien deres venter barn snart. Jeg kommenterte noe om at jeg synes det er fascinerende hvordan kvinnekroppen fungerer med tanke på å bringe fram barn osv., hvorpå svigermor ba meg beint ut om å "skjerpe meg" fordi jeg ikke ga tydelig uttrykk for at jeg ønsker barn når hun atter en gang fisket om det. Jeg synes situasjonen var veldig ubehagelig og sa noe som at "nå prater vi ikke mer om det", men jeg er usikker på hvordan man best kan håndtere slike mennesker som legger seg opp i ting de ikke har noe med slik at man unngår at de fortsetter med det i framtiden. Samboeren min opplever selv at svigermor er kravstor og sjefete, men har bryr seg ikke like mye om slengbemerkningene hennes. Jeg er derimot ikke vandt med at familie behandler hverandre med så lite respekt og krever medbestemmelsesrett i slike avgjørelser, og kjenner derfor på en større frustrasjon. Anonymkode: 17b35...025 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Vil bare legge til at jeg ble nødt til å si at jeg ikke ville diskutere det flere ganger før svigermor ga seg Anonymkode: 17b35...025 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Du går full frontal og setter henne på plass. Evner ikke samboer ta seg sammen så må du gjøre det. Si at sånn snakker hun ikke til deg, og denne samtalen deltar du ikke i. Så reiser du deg og krever en uforbeholden beklagelse. Gir hun ikke det umiddelbart forlater du stedet og oppretter ikke noen form for kontakt med henne igjen før hun legger seg panneflat. Og du? Krev at samboer manner seg opp og støtter deg. Gjør han ikke det får du nesten bare dumpe han. Det finnes så utrolig mange folk i verden at å kaste bort livet på en som ikke engang har baller til å irettesette mammaen sin når hun er en bølle blir for dumt. Anonymkode: 650cd...174 17
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Hun skal ikke legge seg borti om dere skal ha barn. Det må du si tydelig fra om, at det diskuterer dere aldri mer. Anonymkode: 1d07f...244 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Du må si til henne at det å få barn er en privatsak. Hvis hun ikke gir seg må du spørre om hun er sikker på om sønnen er fertil. Anonymkode: e6c96...f80 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Vil hun ha flere barn i livet sitt, så får hun adoptere. Ingen kan kreve at andre skal få barn. Anonymkode: 7610d...67a 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Da ber du henne om å «skjerpe seg», og gjør det tydelig at du har suveren bestemmelsesrett over din egen kropp. At det ikke er sånn at du får mer lyst på barn når hun maser, men heller tvert imot. Hvis hun blir skikkelig såret kan du si noe om at du allerede har fått med deg at hun blir glad hvis det skulle dukke opp barnebarn, men at du ikke er interessert i å snakke om temaet før du velger det selv. Anonymkode: 2988b...2c9 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Er også lei. Får spørsmål i alle besøk "når skal dere få barn da"?. Vi vil ha barn, men jeg er lei mas. Dessuten tror jeg det blir trist om vi prøver og får problemer. Ikke sikkert jeg ønsker å dele problemene med en gang. Da vil der være sårt om man 1-2 ganger i måneden blir mast på. Anonymkode: d443c...d50 2
frøkenkoz Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og min samboer er i midten/slutten av 20-årene, og ingen av oss føler oss klare for barn - hvertfall ikke nå. Vi er usikre på om vi ønsker barn i det hele tatt, men det er svigermor derimot veldig sikker på at hun skal ha. På 17. mai var vi i selskap med svigermor, svigersøster og bestemor, og vi kom inn på temaet graviditet og barn fordi en slektning i familien deres venter barn snart. Jeg kommenterte noe om at jeg synes det er fascinerende hvordan kvinnekroppen fungerer med tanke på å bringe fram barn osv., hvorpå svigermor ba meg beint ut om å "skjerpe meg" fordi jeg ikke ga tydelig uttrykk for at jeg ønsker barn når hun atter en gang fisket om det. Jeg synes situasjonen var veldig ubehagelig og sa noe som at "nå prater vi ikke mer om det", men jeg er usikker på hvordan man best kan håndtere slike mennesker som legger seg opp i ting de ikke har noe med slik at man unngår at de fortsetter med det i framtiden. Samboeren min opplever selv at svigermor er kravstor og sjefete, men har bryr seg ikke like mye om slengbemerkningene hennes. Jeg er derimot ikke vandt med at familie behandler hverandre med så lite respekt og krever medbestemmelsesrett i slike avgjørelser, og kjenner derfor på en større frustrasjon. Anonymkode: 17b35...025 Han må ta en prat med moren sin , dette er ikke greit 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 "vi får barn da vi er klare for det" Anonymkode: 78acb...0ea 5
Perleugla Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Neste gang sier du igjen: «Det er IKKE du som bestemmer om vi skal ha barn. Jeg vil ikke høre et eneste knyst om det tema igjen». Endret 19. mai 2021 av Perleugla 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Legg høfligheten til side og sett både skapet, bokhylla og resten av møblementet på plass. Anonymkode: b9ea9...39c 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 Det er jo en stor sorg å få en svigerdatter som ikke vil ha barn... Men hun bør jo snakke om det på en ordentlig måte. Anonymkode: 956c1...850
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo en stor sorg å få en svigerdatter som ikke vil ha barn... Men hun bør jo snakke om det på en ordentlig måte. Anonymkode: 956c1...850 Hun bør ikke snakke om det overhodet. Svigermor har ingenting med hva som skjer eller ikke skjer i svigerdatters livmor. Anonymkode: e16a2...8e8 12
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vil bare legge til at jeg ble nødt til å si at jeg ikke ville diskutere det flere ganger før svigermor ga seg Anonymkode: 17b35...025 Har vært i samme situasjon selv, på selveste julaften foran hele min relativt sjokkerte familie 😅 Hun prøvde å sette mannen min og meg opp mot hverandre - han ble like oppgitt som meg. Når vi da fikk barn eskalerte den merkelige oppførsel merkbart - hun krevde å få gjøre ting, at vi måtte sende konstante oppdateringer med bilder osv. Så mitt tips er: Vær klokkeklar. «Dette diskuterer vi ikke med deg, og nå snakker vi aldri om dette igjen. Du går langt over streken». Gjenta. Anonymkode: 2e0aa...ae6 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 Altså .. hva tenker svigermor med ? Hva om du feks hadde hatt en spontanabort hun ikke visste om, eller at dere prøver å bli gravide... skikkelig frekt rett og slett. Anonymkode: 35951...321 4
MaryL Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du går full frontal og setter henne på plass. Evner ikke samboer ta seg sammen så må du gjøre det. Si at sånn snakker hun ikke til deg, og denne samtalen deltar du ikke i. Så reiser du deg og krever en uforbeholden beklagelse. Gir hun ikke det umiddelbart forlater du stedet og oppretter ikke noen form for kontakt med henne igjen før hun legger seg panneflat. Og du? Krev at samboer manner seg opp og støtter deg. Gjør han ikke det får du nesten bare dumpe han. Det finnes så utrolig mange folk i verden at å kaste bort livet på en som ikke engang har baller til å irettesette mammaen sin når hun er en bølle blir for dumt. Anonymkode: 650cd...174 Denne likte jeg!! 😁 Sku ønske jeg ikke var konfliktsky og fått til noe sånt! Men ja, veldig viktig med støtte fra samboer. Her brukte vi flere år på å få mannen til å forstå hva og hvordan moren hans var. Problemet er jo at han hadde vokst opp med henne og var blitt vandt og nummen til oppførselen hennes. Bemerkningene og stikkene hennes gikk han hus forbi. Det var utrolig vondt, utmattende og slitsomt for meg som ikke klarte å si i fra på en ordentlig måte. Ironisk nok skjedde det noe med han når vi fikk barn. Plutselig ble han mer våken og begynte å si i fra og sette 'skapet på plass'. Men nå blir jo det liksom ikke det helt løsningen på dette problemet 😅😂 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo en stor sorg å få en svigerdatter som ikke vil ha barn... Men hun bør jo snakke om det på en ordentlig måte. Anonymkode: 956c1...850 Stor sorg? Det finnes faktisk mye man kan fokusere på av glederike ting når man er så heldig å få et svigerbarn. Og det er faktisk TO som må til for å produsere et barnebarn. Jeg blir helt skremt av denne ustanselige forventningen om barnebarn. Jeg har selv 3 barn og 2 svigersønner. Ikke en eneste gang har det falt meg inn å ta opp temaet om barnebarn. Eldste har vært gift i 20 år og de er frivillig barnløse. Vi har det supert sammen som storfamilie i ferier osv og ikke noe trykket stemning rundt middagsbordet. Vi lengter ikke etter noe som ikke er, men veit med sikkerhet at vi blir stolte og engasjerte besteforeldre OM det blir noe av. Livet er tross alt så uendelig mye mer enn å formere seg. Anonymkode: 6b31a...768 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo en stor sorg å få en svigerdatter som ikke vil ha barn... Men hun bør jo snakke om det på en ordentlig måte. Anonymkode: 956c1...850 Om hun opplever det som en sorg så bør den praten rettes mot noen andre, en god venninne å lette hjerte sitt til i fortrolighet f.eks. En legger ikke press på andre om å skape et nytt menneske, for å oppfylle ditt ønske om å oppleve en ny babytid. Det går langt over grensen, og inn i privatlivets sfære. Anonymkode: 25cf3...5d3 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Synes du har fått mange gode, fornuftige svar her, ts. Jeg tror jeg ville blitt såpass irritert og usaklig at jeg hadde sagt at jeg ikke vil ha barn på grunn av henne og hennes sjefete holdninger. Kan ikke ha en slik bestemor til barnet mitt! Anonymkode: 2826e...8df 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå