AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Når jeg leser her virker det som man skal melde fordi et støvkorn lå feil, men nærmest ikke melde om man ser unger bli slått. - Hvor er logikken? - Hva skal til for at du melder? Anonymkode: dd1c8...0f8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Jeg er ukjent med at noen mener at man skal melde hvis et støvkorn ligger feil. Jeg har aldri meldt noen til barnevernet men hadde gjort det uten å blunke hvis det var noen barn jeg trodde ikke hadde det bra. Det er umulig å komme med noen uttømmende liste over hva som hadde fått meg til å melde, enten tror jeg barn har det bra eller så tror jeg ikke de har det bra. Anonymkode: 6899c...84f 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Som anonym bruker ville jeg meldt umiddelbart ved mistanke. Da om vold, misbruk eller omsorgssvikt. Har derimot sett foreldre i barnehagen som jeg synes er ganske kjipe mot ungene sine (type: hvis du ikke kommer nå, så er jeg sikker på at du ikke får gaver av nissen fordi du er slem), og det er ikke slikt jeg melder. Men hvis jeg hører flere lignende fra samme forelder ville jeg kanskje vurdert å si ifra til barnehagen. Anonymkode: 4387b...1b0 5
TropicalFruit Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Først vil jeg skrive at det er kjempe bra at norge har ett bv, når det er sagt så er det mange som melder til bv for hevn, eller småting og som ringer til bv og gir de falske påstander om andre. Det er veldig trist.. det er ikke slik at foreldre er dårlige foreldre Fordi barna ikke går I bhg, eller barna ikke er ute hverdag. Omsorgssvikt er og ikke se barnet sitt, og ikke gi det mat og klær og leker og kjærlighet og omsorg. Og være voldelig mot barn. Når foreldre fks velger og reise til en annen lekeplass en I I nabolaget, så betyr ikke det at de begår omsorgssvikt. Men det er veldig "lett" og melde andre til bv når en selv antar ting en selv ikke vet om, men har fordommer og slikt bør være straffbart. og bør gå under kategori æreskrenkelse og brudd på privatlivetsfred. Ja jeg vet at en skal melde til bv om barn er under omsorgssvikt og det er bra. Men en skal IKKE melde noen til bv paga fordommer,hevn osv.. og det er det mange som gjør! Som regel blir saken slettet/henlagt. Men det er nok en belastning og påkjenning og trist situasjon for de det gjelder. Noen sitter I gjen med traumer av og bli meldt for ting de ikke har gjort. 9
Gjest Alterego666 Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 TropicalFruit skrev (1 minutt siden): Først vil jeg skrive at det er kjempe bra at norge har ett bv, når det er sagt så er det mange som melder til bv for hevn, eller småting og som ringer til bv og gir de falske påstander om andre. Har du noe som helst dokumentasjon på dette? Det er en ganske hårete påstand som er helt ukjent for meg.
Gjest Alterego666 Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Når jeg leser her virker det som man skal melde fordi et støvkorn lå feil, men nærmest ikke melde om man ser unger bli slått. - Hvor er logikken? - Hva skal til for at du melder? Anonymkode: dd1c8...0f8 Jeg har meldt fra flere ganger når jeg mistenker at et barn ikke har det bra hjemme. Én gang var det mistanke om voldelige foreldre, andre gangen en skilt forelder som skulle ta med barnet til utlandet. Begge ganger har jeg meldt under fullt navn. I det ene tilfellet vet jeg positivt at barnet dikk det bedre etter at BVT intervenerte. På den andre siden kjenner jeg barn som bor i rotete hjem med masse kjærlighet og tett oppfølging. Her er det selvsagt ingen grunn til uro. Endret 19. mai 2021 av Alterego666
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 TropicalFruit skrev (7 minutter siden): når det er sagt så er det mange som melder til bv for hevn, eller småting og som ringer til bv og gir de falske påstander om andre. Det er jo ikke det. Det tilhører sjeldenhetene at vi mottar åpenbart grunnløse eller sjikanøse meldinger fra privatpersoner. Privatpersoner melder generelt sjelden, og når de gjør det handler det ofte om ganske alvorlige forhold. Anonymkode: 68b98...9ef 5
TropicalFruit Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 (endret) 14 minutter siden, Alterego666 said: Har du noe som helst dokumentasjon på dette? Det er en ganske hårete påstand som er helt ukjent for meg. Mange bekymringsmeldinger til barnevernet skulle ikke vært sendt kilde: forskning.no https://forskning.no/barn-og-ungdom-hogskolen-i-innlandet-juridiske-fag/mange-bekymringsmeldinger-til-barnevernet-skulle-ikke-vaert-sendt/1624709 Endret 19. mai 2021 av TropicalFruit 7
TropicalFruit Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 (endret) 53 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke det. Det tilhører sjeldenhetene at vi mottar åpenbart grunnløse eller sjikanøse meldinger fra privatpersoner. Privatpersoner melder generelt sjelden, og når de gjør det handler det ofte om ganske alvorlige forhold. Anonymkode: 68b98...9ef det du skriver er feil. Mens det kan være hold i mange bekymringsmeldinger, ser vi dessverre at meldinger kan bære preg av sjikane, og er inngitt som hevn overfor foreldre. Dette gjelder særlig anonyme bekymringsmeldinger fra privatpersoner. Barneverntjenesten har likevel plikt til å vurdere alle meldinger, og etter inngitt https://www.ajmj.no/artikler/2020/8/26/barnevernssaker-fra-start-til-slutt-hva-kan-du-forvente Endret 19. mai 2021 av TropicalFruit 8
TropicalFruit Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 6 minutter siden, Alterego666 said: Jeg har meldt fra flere ganger når jeg mistenker at et barn ikke har det bra hjemme. Én gang var det mistanke om voldelige foreldre, andre gangen en skilt forelder som skulle ta med barnet til utlandet. Begge ganger har jeg meldt under fullt navn. I det ene tilfellet vet jeg positivt at barnet dikk det bedre etter at BVT intervenerte. På den andre siden kjenner jeg barn som bor i rotete hjem med masse kjærlighet og tett oppfølging. Her er det selvsagt ingen grunn til uro. Ja og det er bra og melde om en er helt sikker på at barna ikke har det bra men en melder ikke paga fordommer eller Fordi en ikke ser at barna er ute I nabolaget og leker for det kan godt hende at barnet leker inne eller I en annen lekeplass? Jeg har selv lest mange tråder her inne hvor folk melder alt fra en trampoline til at barna går I bhg men ikke er ute I nabolaget eller Fordi barna ikke går I bhg osv..🙄 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Det ville jeg aldri gjort. Sikkert fordi jeg holder meg for meg selv og ikke vet så inngående om andre mennesker. Hører aldri på sladder. Gjør man noe sånt, så bør man virkelig være sikker - tror jeg. Må jo si at jeg heller aldri har vært nær og sett slike situasjoner. Det er en alvorlig sak å melde til bv, og kan forårsake mye skade for familien det gjelder. Tenk dere nøye om før dere ringer. jeg hadde en nydelig nabofamilie hvor far var fra Somalia. Eldste jenta ble sendt med far til Somalia et år da hun var 11. Familien flyttet etter at hun kom hjem. Jeg hadde bekymringer, men ingen kunnskap. Anonymkode: a1227...ca4 6
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Nå som jeg er voksen hadde jeg ikke nølt med å melde til barnevernet om det var mistanke om rus, tung psykiatri, omsorgssvikt eller mishandling (fysisk, psykisk, sexuell). Endret 7. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ville jeg aldri gjort. Sikkert fordi jeg holder meg for meg selv og ikke vet så inngående om andre mennesker. Hører aldri på sladder. Gjør man noe sånt, så bør man virkelig være sikker - tror jeg. Må jo si at jeg heller aldri har vært nær og sett slike situasjoner. Det er en alvorlig sak å melde til bv, og kan forårsake mye skade for familien det gjelder. Tenk dere nøye om før dere ringer. jeg hadde en nydelig nabofamilie hvor far var fra Somalia. Eldste jenta ble sendt med far til Somalia et år da hun var 11. Familien flyttet etter at hun kom hjem. Jeg hadde bekymringer, men ingen kunnskap. Anonymkode: a1227...ca4 6 barn i familien, mor etnisk, hvit norsk Anonymkode: a1227...ca4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det ville jeg aldri gjort. Sikkert fordi jeg holder meg for meg selv og ikke vet så inngående om andre mennesker. Hører aldri på sladder. Gjør man noe sånt, så bør man virkelig være sikker - tror jeg. Må jo si at jeg heller aldri har vært nær og sett slike situasjoner. Det er en alvorlig sak å melde til bv, og kan forårsake mye skade for familien det gjelder. Tenk dere nøye om før dere ringer. jeg hadde en nydelig nabofamilie hvor far var fra Somalia. Eldste jenta ble sendt med far til Somalia et år da hun var 11. Familien flyttet etter at hun kom hjem. Jeg hadde bekymringer, men ingen kunnskap. Anonymkode: a1227...ca4 Glemte å si at bekymringene gikk på... ble hun islamifisert, omskåret, ? Osv. Anonymkode: a1227...ca4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 TropicalFruit skrev (1 time siden): Ja og det er bra og melde om en er helt sikker på at barna ikke har det bra men en melder ikke paga fordommer eller Fordi en ikke ser at barna er ute I nabolaget og leker for det kan godt hende at barnet leker inne eller I en annen lekeplass? Jeg har selv lest mange tråder her inne hvor folk melder alt fra en trampoline til at barna går I bhg men ikke er ute I nabolaget eller Fordi barna ikke går I bhg osv..🙄 Sikker på at det ikke er leseforståelsen som forvirrer deg her? Var det ikke aggressiv pappa det var snakk om, eller menet du oppriktig at noen her har meldt pga en trampoline, i den eller andre tråder? Anonymkode: f1090...7a5 1
TropicalFruit Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sikker på at det ikke er leseforståelsen som forvirrer deg her? Var det ikke aggressiv pappa det var snakk om, eller menet du oppriktig at noen her har meldt pga en trampoline, i den eller andre tråder? Anonymkode: f1090...7a5 Dette blir avsporing, men Nei jeg har ikke leseforståelse kanskje du har? Er jo litt merkelig og sette trampolina utenfor boligen til de som ikke ønsket trampoline, fremmfor og sette den utenfor oss seg selv?😉 og og melde noen til bv bare Fordi far ble sur er jo veldig dramatisk og overdrivende og det er jeg ikke alene om I den tråden Heller🙂 og vise følelser er ganske normalt og har ingenting med omsorgssvikt og gjøre så lenge sinne ikke går utover barnet. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 Det skal ikke veldig mye til. Holder at man selv er en underutdannet miljøterapeut eller en usædvanlig korttenkt sykepleier som får litt kick av å kjenne noen igjen. Ettersom KG-genet allerede var tilstede var nok ikke veien lang. Anonymkode: 61035...d42
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #20 Skrevet 19. mai 2021 TropicalFruit skrev (27 minutter siden): Dette blir avsporing, men Nei jeg har ikke leseforståelse kanskje du har? Er jo litt merkelig og sette trampolina utenfor boligen til de som ikke ønsket trampoline, fremmfor og sette den utenfor oss seg selv?😉 og og melde noen til bv bare Fordi far ble sur er jo veldig dramatisk og overdrivende og det er jeg ikke alene om I den tråden Heller🙂 og vise følelser er ganske normalt og har ingenting med omsorgssvikt og gjøre så lenge sinne ikke går utover barnet. Ikke uenig i at man ikke skal sette trampolina foran de barnløse. Nå var ikke mannen en av de, han var en pappa. Heller ikke uenig i at det nok ikke er bv-sak. Poenget mitt er fremdeles at ts oppgir at meldegrunnen er det hun mener er utagerende og aggressiv atferd, samt noen øvrige forhold, ikke bekymring for at han ikke vil ha/gir barna trampoline Anonymkode: f1090...7a5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå