Gå til innhold

Hvor lenge får tenåringen sove i helger og ferier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere en grense på dette, eller styrer de det selv? Her styrer de selv hvis vi ikke skal noe spesielt. 

Anonymkode: 170d9...02c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de vil 

Anonymkode: 5a8b3...344

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helger: 12, seinest 12:30

Ferier: Innimellom så lenge han vil. Men han snur gjerne døgnet helt på hodet, så det blir ikke hver dag, og det strammes så klart inn før det nærmer seg skole igjen.

(Han er 14.)

Anonymkode: e8df9...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett så lenge de vil. 

Anonymkode: 38594...d5b

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de vil, med mindre vi skal noe de må være med på.

Anonymkode: b26d8...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de vil (bortsett fra når vi har avtaler om ting vi skal gjøre sammen).  :) 

Anonymkode: ce1dd...e19

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de vil, men de må stå opp om morgenen selv når det er skole, og da skal de ha sovet nok. 

Anonymkode: 096ee...399

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ønsker 

Anonymkode: 84769...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Her er det felles frokost i 11:30 tiden. Begge ungdommen må stille da. 15 åringen får være oppe så lenge han gidder, men stiller til frokost. 

Anonymkode: 10e65...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å mase om å stå opp når klokken nærmere seg 13. Må av og til mase igjen kl 14. Synes det er sent nok. Leggetid i helgene er kl 02, men noen ganger blir de liggende å se ferdig en film.

Anonymkode: 2c596...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å støvsuge i 1 tiden slik dei våkner 😂

Anonymkode: bba44...c92

• Liker 2
Skrevet

Så lenge han måtte ønske 🙂 Så lenge han står opp, og er våken når han skal på skolen styrer han leggetiden sin selv. Han er 15. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

13-14 tiden?! Redere ikke bekymret for at de snur natt til dag? Vanskelig å få lagt seg i tide å få nok søvn på hverdagene. Og man lurer på hvorfor ungdommer sliter psykisk..

Anonymkode: f3ad4...0d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har de merket selv st det er greit å ikke snu døgnet i løpet av helgen, da blir mandagen tung. Som oftest oppe mellom 8 og 10 i helgene. Litt senere i ferier, men sover ikke til langt på dag. 15 og 16 år

Anonymkode: 10dd0...c2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er en uting å tvinge tenåringen opp til et visst klokkeslett for slike tullete ting som å måtte stille til frokost eller fare for å snu døgnet. Tenk dere selv hvor kult det er å bli vekket bare fordi noen vil at du skal stå opp selv om du kanskje har hatt en natt med dårlig søvn, eller at du rett og slett bare vil slappe av å hvile ut når du først har fri. Dessuten er det ganske stor forskjell i alder på tenåringer også da, er de 13 eller 19 liksom. Det sitter iallefall langt inne for meg å bestemme over leggetid og stå opp tid for min 16 åring. Hvis jeg sier noe er det kun fordi vi skal noe viktig.

Anonymkode: dc358...efd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her var det fellesfrokost kl 10 i helgene. Kunne jo slumre litt etterpå. Spør ungdomsskolelærere om hvordan det er å undervise mandag morgen! Svaret er at mange av elevene ikke er mottakelige for læring før etter lunsj. 

Anonymkode: 548af...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sove så lenge jeg trengte, var stort sett oppe 11-1130. 

Anonymkode: fdfe9...179

AnonymBruker
Skrevet

De får sove ganske lenge, men ikke aktuelt å snu døgnet totalt. Enn så lenge er de oppe rundt 10-11 tiden.

Anonymkode: 18247...367

AnonymBruker
Skrevet

Her er står dem opp rundt 11-12 tiden i helgene og ferie. Dem er sytten år.

Ungdom trenger mye søvn, så vi stresser ikke med det at dem sover frempå.

Dem er ellers flinke å legge seg tidlig i uke dagene. Aldri vært forsein til skolen (og da mener jeg at jeg tror aldri det har skjedd). 

Anonymkode: 66b7c...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det er det viktig å ikke la søvnmønsteret skli ut i helgene. 
Ungdom mellom 13 og 17 år bør sove 8 til 9 timer før de skal på skolen. 
Hvis man lar de endre hele rutinen sin i helgen vil de slite med og sovne søndag kveld og dermed våkne lite klare for en ny uke mandag.

I min bok er det derfor greit at de sover lengre og er lenger oppe i helgene, men ikke at de sover til middag. Her i huset blir de dermed vekket til frokost i helgen.

Anonymkode: 10e65...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...