AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Tester dere barna hver gang de er syke? Gutten min på 1,5 år har feber, hoste og rennende nese. Rett og slett (ordentlig) syk for første gang. Blir usikker på om han bør testes? Han går ikke i bhg, og vi er ikke mye rundt. Har testet han to ganger før (da ved lett forkjølelse uten feber) men det var mest for å avkrefte det i forhold til andre/ og julefeiring. Og hva hvis de bør sjekkes av lege nå? Ringer man legevakt da, om ikke legekontoret er åpent? Kommer jo ikke inn noe sted uten å teste. Anonymkode: c88b5...577
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Hedda-78 skrev (19 minutter siden): Går det an å ringe koronatelefonen og spørre? Takk for nyttig svar🤦🏼♀️ På koronatelefon for min kommune står det de ikke besvarer spørsmål, og at dette må avklares med fastlege. Som jo nå er stengt.. jeg spør hva folk her gjør. Tester dere hver gang de er syke eller ikke? Anonymkode: c88b5...577
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Har forstått det sånn at så små ikke skal testes med mindre de er nærkontakter. Jeg har i hvert fall kun testet min 2-åring da vi vsr i karantene. Anonymkode: cac14...af5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har forstått det sånn at så små ikke skal testes med mindre de er nærkontakter. Jeg har i hvert fall kun testet min 2-åring da vi vsr i karantene. Anonymkode: cac14...af5 Okei. For begge jeg har testet han før så har de spurt om jeg har trodd han har blitt smittet, men har jo ikke det.. vi er stort sett med de samme i familien bare. Anonymkode: c88b5...577
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Hvorfor utsetter dere barna deres for å testes ?? Er noe annet om man er nærkontakt men ikke bare pga forkjølelse, og lille barnet ditt går ikke i barnehage en gang. Blir provosert Anonymkode: c1500...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor utsetter dere barna deres for å testes ?? Er noe annet om man er nærkontakt men ikke bare pga forkjølelse, og lille barnet ditt går ikke i barnehage en gang. Blir provosert Anonymkode: c1500...5ae Hvorfor blir du provosert? Det er ikke akkurat som om det er et traume de utsetter barna for. Hvis ikke du som voksen blåser det opp til noe fælt og kjipt da. Det svir litt i nesa liksom, såvidt. Mine barn har ristet litt på hodet etterpå, og deretter lagt det bak seg. Å fjerne flis er mye vondere, men jeg lar de løpe barbeint likevel. Små barn som ikke har vært i barnehagen ville jeg nok ventet med å teste. Om en forelder som er på jobb har en stor omgangskrets på jobb, eller jobber med sårbare mennesker ville jeg kanskje vurdert en test. Smitten kan komme via dere voksne via jobb også. Når man er syk har man jo som oftest fått et virus, og det kan like gjerne være korona som andre virus. Anonymkode: 8e09a...990 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Har vært hos legevakta med min ettåring pga langvarig feber, og det ble ikke nevnt koronatest engang (går heller ikke i barnehage enda). Om dere stort sett er hjemme, og barnet ikke går i barnehagen hadde jeg droppet å ta test. Anonymkode: 36076...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor utsetter dere barna deres for å testes ?? Er noe annet om man er nærkontakt men ikke bare pga forkjølelse, og lille barnet ditt går ikke i barnehage en gang. Blir provosert Anonymkode: c1500...5ae Ettåringen vår har ikke reagert utover å se overrasket ut ved test. Treåringen syntes det var urettferdig at bare lillesøster var syk og tok test nå sist. Hun ville også. Treåringen har tatt covid-test flere ganger det siste året, og syns altså det er stas (pga. premie og at de som har testet har vært trivelige og flinke med barn, tror jeg), selv om hun gråt litt da de tok neseprøve. Til TS, vi tenker og har fått forståelse av at ettåringen bør testes når det er mer enn bare snørr (altså feber og/eller tydelig/kraftig hoste). Men vi har et eldre barn i barnehage, og det har vært barn som har testet positivt der. Jeg har snakket med teststasjonen i kommunen flere ganger. I fjor sommer ville de teste både baby og toåring, i høst ville de bare teste den eldste (begge var syke) og nå nylig ville de teste ettåringen ut i fra symptomene (feber og hoste) selv om de sa det var usannsynlig at det var covid-19. Anonymkode: c3151...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 Jeg ville ringt og spurt. Det står at de ikke kan svare på spørsmål i vår kommune også, men de har likevel svart på spørsmål når jeg har vært usikker på om test er nødvendig eller om vi kan avvente noen dager. Da jeg måtte ta med lille til lege med forkjølelsessymptomer, måtte hun samtidig ta koronatest. Jeg ringte fastlegen, som sendte henvisning til korona-legevakt. Anonymkode: 4dff9...333 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor utsetter dere barna deres for å testes ?? Er noe annet om man er nærkontakt men ikke bare pga forkjølelse, og lille barnet ditt går ikke i barnehage en gang. Blir provosert Anonymkode: c1500...5ae Første gangen måtte vi teste for å komme på legevakt for å lytte da han hadde stygg hoste. Andre gang var fordi han ble forkjølet 3 dager før jul, og derfor ville jeg avkrefte korona før julefeiring med svigers. Alternativet hadde vært å droppe julefeiringen såklart.. Nå har jeg ikke testet han, men han har hatt 39+ i feber, stygg hoste og snørr idag, derfor spurte jeg her. Tenker jeg ringer å hører med legen om formen hans fortsatt er lik i morgen. Takk for svar folkens. Skjønner at man kanskje får litt variable beskjeder osv, så jeg får bare se an også høre med lege. Anonymkode: c88b5...577 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 Hei:) Det er nå anbefalt av FHI at også små barn skal testes ved nyoppstått symptomer. Det er fortsatt frivillig selv om det er anbefalt. Det er kjedelig med test kanskje, men nyttig for dere å få det avkreftet. De har også endret praksis med testing slik at de nå tester barna foran i nesen. Dette er ikke smertefullt slik det var før da de stakk pinnen lengre inn slik som ved voksen test. Jeg ville ha testet for sikkerhetsskyld. Lykke til❤️ Ikke moro med syke små. Legger ved flytskjema fra FHI, så ser du selv hva det offentlige anbefaler. https://www.fhi.no/contentassets/d98fc44d4d6341cfa8f4d89c0f8f8fd0/2021-03-25-flytskjema-barn.pdf Anonymkode: 587e8...836 1
Splittbinders Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tester dere barna hver gang de er syke? Gutten min på 1,5 år har feber, hoste og rennende nese. Rett og slett (ordentlig) syk for første gang. Blir usikker på om han bør testes? Han går ikke i bhg, og vi er ikke mye rundt. Har testet han to ganger før (da ved lett forkjølelse uten feber) men det var mest for å avkrefte det i forhold til andre/ og julefeiring. Og hva hvis de bør sjekkes av lege nå? Ringer man legevakt da, om ikke legekontoret er åpent? Kommer jo ikke inn noe sted uten å teste. Anonymkode: c88b5...577 For å svare på det som ikke handler om covid og test: - hvis barnet ditt er sykt og du er _usikker_ på om det bør sjekkes av lege (Altså en hvilken som helst tilstand, covid-symptomer eller noe helt annet) - så er det aldri feil å sjekke. Er du i tvil, er det ingen tvil. Da kontakter du lege. Er fastlegen åpen, ringer du de. Er det utenom åpningstid ringes legevakt. Det går an å ringe legevakt for _råd_, de kan hjelpe deg med å vurdere om du skal ta med barnet for sjekk eller vente til i morgen. Det er viktig å huske på at vi alle har ulik terskel for hva vi trenger og ikke trenger legens hjelp til å vurdere. Noen er mer usikre, noen har mer erfaring med syke barn and so on. Er man usikker på om man skal ringe det ene eller andre stedet, så bare ring en av de og så ringer du videre om det var feil. God bedring til barnet og lykke til ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå