Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 Populært innlegg #1 Skrevet 19. mai 2021 Jeg og barnefar har nylig gått ifra hverandre. Barnefar insisterte på 50/50 og delt bosted. Selvom både familievernkontoret og jeg foreslo 70/30 i starten, da barnefar har vanskeligheter med så mye ansvar og oppfølging, barnet går i barnehage. Men han insisterte og jeg sa greit, men da skal det jammen være 50/50 også. Barnefar må holde styr på alt i dine uker og jeg i mine. Avtalen ble annenhver uke hos meg og far. Ferier, jul og høytider ble også delt etter samme ordning. Jeg sendte også barnehagen en epost der jeg forklarte dem om denne ordningen, slik at de visste hvem de skulle kontakte. Dette her er 3 uker siden og allerede nå sliter barnefar med å overholde avtalen. Dette er hans andre uke, og han har allerde spurt om jeg kan ha barnet 2 dager ekstra denne uka, fordi han må jobbe. Jeg valgte å si nei. Og vil si nei konsekvent helt til barnefar innser at 50/50 ordningen ikke er noe for han. Jeg tar også all kommunikasjon over sms, slik at barnefar ikke kan bortforklare ting. Barnehagen har også ringt og sagt at barnet blir sendt dit i uegnet tøy eller mangler skiftetøy i hans uker. Da har jeg bare henvist til avtalen og be dem kontakte barnefar. Er jeg urimelig? Barnefar mener at jeg lite samarbeidsvillig, men det gjør jeg virkelig ikke. Det er han som ikke følger opp. Der var HAN som ville ha denne avtalen her. Anonymkode: a67ce...711 68
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 19. mai 2021 Du er ikke urimelig. I hans uker må han ta vare på barna og sørge for oppfølging på alle måter. Det er hans plikt. Anonymkode: c764a...c56 124
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 19. mai 2021 Jeg synes ikke du er urimelig. Stå på ditt Anonymkode: eadf5...9a2 73
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 19. mai 2021 Nei du er ikke urimelig. Hold ut en stund til, også tar du dette via familievernkontoret når du føler at det er nok nå. Men, ikke la det gå for langt at det går ut over barnet (fryser, blir syk) pga manglende oppfølging hos far. Anonymkode: 1ee3a...701 85
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Dokumenter alt det du forteller oss, så du har det klart til neste gang dere skal diskutere samvær. Da kan du på en rolig og fattet måte legge frem bevis på at 50/50 kanskje ikke er det beste. Anonymkode: b8cb2...3c9 43
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Om du er urimelig eller ikke vet jeg ikke. Regner med du har snakket med din advokat om hva som er det smarteste å gjøre hvis du ønsker større samværsbrøk. Jeg ville absolutt sagt ja og heller dokumentert alle gangene han spurte over en periode. for så å ta opp temaet igjen. Det du risikerer nå er jo at han slutter å spørre og finner en annen fast barnevakt istedet for deg. Da ville jeg heller hatt barnet selv. Anonymkode: 8ac2c...294 22
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Tror dette her er det eneste han forstår. Det er bare å stå i det. Anonymkode: ceda6...1e9 13
Gjest BethD Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Urimelig er du ikke men jeg hadde ikke klart det. Med viten om at barnet blir sendt i barnehagen i uegnede klær og ikke blir tatt vare på på den måten så hadde jeg ikke klart det...
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 BethD skrev (4 minutter siden): Urimelig er du ikke men jeg hadde ikke klart det. Med viten om at barnet blir sendt i barnehagen i uegnede klær og ikke blir tatt vare på på den måten så hadde jeg ikke klart det... Dagens egomødre driter i barna sine, skal stå på sitt. Bruker barna mot sine menn. Anonymkode: a0e80...93f 4
M71 Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 Kanskje spørre om han heller vil tenke på 70/30 nå som han ser hvor mye arbeid det er? 15
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 BethD skrev (4 minutter siden): Urimelig er du ikke men jeg hadde ikke klart det. Med viten om at barnet blir sendt i barnehagen i uegnede klær og ikke blir tatt vare på på den måten så hadde jeg ikke klart det... Det er forståelig. Men på lang sikt er det verre for barnet om mor dekker over og på den måten bidrar til at far svikter i omsorgen Anonymkode: c764a...c56 44
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 BethD skrev (6 minutter siden): Urimelig er du ikke men jeg hadde ikke klart det. Med viten om at barnet blir sendt i barnehagen i uegnede klær og ikke blir tatt vare på på den måten så hadde jeg ikke klart det... Det har med langsiktig og kortsiktig tenking å gjøre. 50% med en far som slurver i vei, og blir dekket inn her og der, er heller ikke bra for barnet. Enten lærer han av klare beskjeder fra barnehage, mor og andre. Ellers går han med på en annen samværsform. Anonymkode: 19cc4...b67 33
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Jeg har kjempa med dette siden mine ble født. Flyttet når liste var 2 pga manglende respekt for at jeg også hadde en jobb. Ble aldri bedre. Nå er yngste 19, flytter fortsatt frem og tilbake etter fars pipe (for ikke snakke om stemor) mens jeg og stefar helst ville hatt ungen hos oss hele tiden. Enkelte lærer aldri. Anonymkode: c3dbf...b97 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 Jamen dette går jo ut over BARNET ditt? Forstår virkelig ikke hvordan du tenker. Anonymkode: 0b178...af4 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jamen dette går jo ut over BARNET ditt? Forstår virkelig ikke hvordan du tenker. Anonymkode: 0b178...af4 Langsiktig regner jeg med. Hun kan jo ikke holde på med å ha en mannebaby i tillegg til barnet i hele oppveksten. Enten tar han ansvaret eller så må han gi det fra seg formelt også. Anonymkode: dddc7...7f4 34
Rotemor Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 Jeg, personlig, ville valgt barnet foran en masse ikke-oppnåelige prinsipper. I det lange løp er det bare en taper her og ingen vinnere. 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Rotemor skrev (6 minutter siden): Jeg, personlig, ville valgt barnet foran en masse ikke-oppnåelige prinsipper. I det lange løp er det bare en taper her og ingen vinnere. Nettopp, alt skal jo være til barnets beste! Men så ser man hvordan foreldre krangler med hverandre. Ikke alle er modne nok til å være foreldre. Barnet valgte ikke livet selv, dere som bestemte dette. Anonymkode: a0e80...93f 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Jeg forstår hva du gjør. Du nekter å være backup. Og det er ok - det er ikke du som skal fikse regntøy og ullsokker og sånne tulle-detaljer. Men, ts: tenker du helt oppriktig at adferden din er forenelig med å være en ok forelder? Tenker du at «kontakt på sms» holder til å sam-oppdra et barn? Ditt barn? Tenker du ikke at det minste som må til er ukentlige møter på en time eller to der du og far diskuterer barnets utvikling og videre fremgang? Leggetid og struktur og språkutvikling og sosiale evner? Og tenker du virkelig, helt oppriktig, at å tvinge en småunge til å feire jul med enten mammaen sin eller pappaen sin bare fordi dere voksne ikke vil ligge sammen mer er ålreit oppførsel? Virkelig? Er det der lista di ligger for forventninger til deg selv? For min forventning til noen som har valgt å få barn er at man sam-oppdrar til ungen er 18. Det betyr å bo i det minste i samme nabolag og helst i hver sin del av en tomannsbolig. Man feirer bursdag sammen. Man inviterer den andre på middag når det skal diskuteres oppdragelse. Man inviterer ex-svigers og ex-mann og hans nye kone til jul. Man tar seg på tak og er den voksne i møtet med sitt eget barn. Du legger lista der du vil, ts. Men gjør ungen din en tjeneste og forvent mye mer av deg selv enn du gjør nå. Anonymkode: 38d82...3bb 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jamen dette går jo ut over BARNET ditt? Forstår virkelig ikke hvordan du tenker. Anonymkode: 0b178...af4 Så det går ikke utover barnet at det blir sendt hit og dit etter fars forgodtbefinnende, ikke i ro noe sted? Anonymkode: ceda6...1e9 15
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 Populært innlegg #20 Skrevet 19. mai 2021 Dette er en mann som vil ha 50/50 på papiret men ikke i realiteten. Ts ønsker å ha barnet mer, men da gjennom en fast avtale hvor alle har en forutsigbar hverdag. Hun er ikke en "dårlig mor" fordi hun ikke vil finne seg i å øse vann fra fars synkende skute hver eneste gang han ikke har tid/anledning/gidd i uoverskuelig fremtid. Ts må sette grenser nå, for ellers blir dette et vedvarende problem de neste 15 årene, noe som er hverken i hennes eller barnets interesse. Kjipt mens det foregår, men de langsiktige konsekvensene hvis hun ikke setter grenser straks er langt verre. Det er far selv som har insistert på å ha barnet mer enn han er klar til å tilrettelegge for. Han trenger å forstå at han må enten ta seg sammen og ta fullt ansvar hver annen uke, eller akseptere å gå ned i samvær. Så lenge ts stiller opp og tar ansvar for far i hans uker, vil han si til seg selv at 50/50 "går så bra" og nekte å endre på samværet (og gi blaffen i å ta ansvar). Anonymkode: 462e0...ca5 76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå