Gå til innhold

Sliter med matte. Ungdomsskolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gutten min skal bebynne på ungdomsskolen nå. Han sliter litt med matte. Spesielt brøk. Er det for seint at han lærer det no ? Når han ikke har lært det helt på barneskolen?

Anonymkode: 32032...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gutten min skal bebynne på ungdomsskolen nå. Han sliter litt med matte. Spesielt brøk. Er det for seint at han lærer det no ? Når han ikke har lært det helt på barneskolen?

De jobber med det på ungdomsskolen også. 

Anonymkode: b65b7...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Matte er modningsfag, og det er slett ikke for sent. Men hvis du vil hjelpe kan du prøve å finne praktiske eksempler i hverdagen. For eksempel «vi har åtte poteter og er fire personer, hvor mange poteter er det på hver?» eller «vil du helst ha 2/8 eller 1/3 kakebit?»

Anonymkode: 29a8f...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er det ikke for sent! Kontakt Røde Kors på Facebook og andre digitale flater. De har gratis leksehjelp digitalt!

Anonymkode: 67cb7...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det med ro, de lærer brøk på ungdomsskolen og kommer til å repetere på starten :) 

Anonymkode: 86e52...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å hjelp han med å forenkle. Bruk andre navn; f.eks ikke kall det en brøk, men en dele strek som det er på pizzaen. Kan også prøve å forklare med at hvis du har en pizza med 8 biter og to av dem har tomat og ost på seg og de andre har skinke så har 2 av 8 ost og tomat dvs 2/8-del, eller to av 8 deler. 8/8-deler blir jo 1 dvs hele pizzaen. Deler man hele pizzaen i 4 store stykker så blir det også 1/4 eller 25% hver. Hele pizzaen blir 100%.

En annen måte å lære på kan være å lære ved hjelp av kalkulatoren.  Prøve å dele 2 på 8 å se hva han får og gange med 8 igjen for å komme tilbake.

Mener ikke å drive med matteundervisning her ;) , men forenkling og eksempler fra dagliglivet kan gjøre det mye enklere å forstå. Hvis ha spiller fotball eller har en annen hobby kan du prøve å knytte eksempler til det så kanskje det blir lettere å forstå hvis det er noe han er interessert i.

Anonymkode: 9eaa2...233

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke for sent men min erfaring med ungdomsskolen er at de får mye mer lekser og det forventes mye mer. Undervisningen er ikke god nok og hvis man sliter fra før og ikke er motivert, så ender foreldre opp som mattelærere hjemme, noe som absolutt ikke burde være nødvendig. Etterhvert klarte ikke jeg heller å henge med og mattekarakteren ble som den ble. 

Anonymkode: effaa...aa0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste går i 9.klasse. Min erfaring er at de får svært lite lekser i 8.klasse (nesten ingenting, og det er erfaringene til andre jeg har snakket med også). Svært mye av første halvår går med til repetering av barneskolepensum. Ville likevel jobbet ekstra med faget nå frem til sommeren. 

Anonymkode: 71ee8...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke for sent 😊 Det er ofte en del repetisjon i starten av 8.klasse. Kjempe lurt å snakke om brøk i hverdagen når dere deler opp pizza, frukt, kake osv. 

Overtok ungdomstrinnet i matematikk i høst. Det sto dårlig til med brøkforståelsen hos de fleste. Brøk er såpass grunnleggende at man selvfølgelig tar tak i det når man ser at forståelsen mangler. I dette tilfellet måtte jeg bruke flere øvelser jeg normalt bruker på 3-4.trinn for at de skulle forstå det. Heldigvis har ingen hatt store problemer med brøk siden :)

Anonymkode: ec51c...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På trinnet til eldstemann så har flere gått sammen slik at de møtes i små grupper hos enkelte familier og så repeterer og hjelper de barna som trenger hjelp.   Heldigvis er det flere foreldre med høyere matteutdannelse enn lærerne på trinnet så det er flere som hjelper til.    

På mine barn merker jeg stor forskjell på den som har brukt mye Multi SmartØving, har hatt mye mer mengdetrening. 

Anonymkode: dfe46...08d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han gjør sikkert mye av disse tingene med regningen uten at han tenker over det selv hvis han handler på butikken, blant annet overslag og algebra.

En løsning kan også være å finne bøker fra lavere trinn. I dem er det ofte forklaringer som er lettere å forstå og det er ingen andre enn dere som trenger å vite hva dere jobber med sammen hvis han synes det er flaut.

Anonymkode: 9eaa2...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å si det slik. Min sønn har alltid slitt i matte, dvs veldig. I 8. nå har han til og med fått 5 på en prøve. Ligger jevnt på en 4er. Men får mye hjelp hjemme. Ikke for sent nei! 

Anonymkode: c90fe...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Matteangst er forøvrig arvelig. Det er dokumentert! Så pass på hvordan du selg som forelder ser på og snakker om matte.

Anonymkode: 2ad9a...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke for sent men min erfaring med ungdomsskolen er at de får mye mer lekser og det forventes mye mer. Undervisningen er ikke god nok og hvis man sliter fra før og ikke er motivert, så ender foreldre opp som mattelærere hjemme, noe som absolutt ikke burde være nødvendig. Etterhvert klarte ikke jeg heller å henge med og mattekarakteren ble som den ble. 

Anonymkode: effaa...aa0

Matteundervisningen i dag er noe helt annen enn det den var for 15-20 år siden. Det du sier over her stemmer ikke. Man lærer matte på en mer utforskende måte, det er flere ressurser og hjelpemidler. Hilsen lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min eldste går i 9.klasse. Min erfaring er at de får svært lite lekser i 8.klasse (nesten ingenting, og det er erfaringene til andre jeg har snakket med også). Svært mye av første halvår går med til repetering av barneskolepensum. Ville likevel jobbet ekstra med faget nå frem til sommeren. 

Anonymkode: 71ee8...ee0

Husk at lekser er bevist at ikke hjelper til å utvikle kompetansen til eleven slik du tror det gjør. Lekser skal kun være repetisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

På trinnet til min eldste (ungdomsskolen) så har de ukeplan i matte, rekker du ikke å gjøre alle oppgavene i timene, så må du gjøre det ferdig hjemme. Blir du ferdig tidlig, så kan du få flere vanskeligere oppgaver. Oppgavene som alle får utlevert er også nivådelt, og det er tre nivåer fra start av.   På matteprøver behøver de ikke svare på alle oppgavene, mange ganger kan de velge en av to oppgaver (eller gjøre begge to og satse på å få poengene på en av de) (de vanskeligste oppgavene kan gi kanskje 1/2 poeng mer) 

Det er mange gode i matte på trinnet, og de jobbet veldig mye med Multi SmartØving på barneskolen og hadde kommunens beste snitt i matte i 5.trinn, så det er et miljø for å jobbe mye med matte.    

Anonymkode: ef214...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville forsøkt å bruke blyanter, fyrstikker, klinkekuler eller noe annet dere har hjemme, og laget regnestykker der han løser mattestykket ved å fysisk plukke opp riktig antall gjenstander (f.eks. Per og Tore har tilsammen åtte blyanter, Tore har fem blyanter, hvor mange blyanter har Per? o.l. oppgaver). For mange er matte mye enklere i praksis enn når de sitter med kladdeboka. 

Anonymkode: d1855...057

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

matte på ungdomsskolen er repitisjin av barneskolen pluss litt til. 

ikke for seint. Jeg har hjulpet ungdomsskole elever som sliter bare med ganging, deling pluss og minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan fortelle at selv på utdanninger som sykepleierutdanningen når de skal regne ut medikamenter, kan det bli brøkregning og selv lærerne der må ta frem praktiske ting for å forklare for at studentene skal forstå brøken, så det er ikke så rart at det er lurt å bruke eksempler med litermål, fyrstikker, pizzaer for ungdomsskoleelever.   

Anonymkode: ef214...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...