Gå til innhold

Hvor lenge har du en bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt ny bil. Måtte bytte pga. ny jobb, og det er på ingen måter min drømmebil. Men den er grei nok, og dekker behovet. Den er helt ny, elektrisk, pris ca. 300.000.

Om syv år er mitt eldste barn gammel nok til å begynne å øvelseskjøre. Tenkte å beholde bilen til det, og så heller kjøpe den bilen jeg helst vil ha da. Da kan den gamle brukes til øvelseskjøring, og så kan hun få den når hun blir 18. Må dele med sine yngre søsken.

I mitt hode virker dette fornuftig 😂Eller?

Anonymkode: 7efad...79a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forige bilen hadde jeg i ca 2 1/2 år, da var den klar for å vrakes. 
den jeg har nå har jeg hatt i 2 år, forventer å ha den i 2-3 år til før jeg kjøper meg en dyrere. 

Anonymkode: 71136...294

AnonymBruker
Skrevet

Ca hver 7 år, er på min tredje bil nå.

Men har alltid kjøp nytt, med mye tilleggsutstyr, så bytter først da jeg/verkstedet forstår at nå kommer kostnadene raskt, samtidig som det finnes noe nytt og spennende. 

Anonymkode: 8b660...be0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har nettopp kjøpt ny bil. Måtte bytte pga. ny jobb, og det er på ingen måter min drømmebil. Men den er grei nok, og dekker behovet. Den er helt ny, elektrisk, pris ca. 300.000.

Om syv år er mitt eldste barn gammel nok til å begynne å øvelseskjøre. Tenkte å beholde bilen til det, og så heller kjøpe den bilen jeg helst vil ha da. Da kan den gamle brukes til øvelseskjøring, og så kan hun få den når hun blir 18. Må dele med sine yngre søsken.

I mitt hode virker dette fornuftig 😂Eller?

Anonymkode: 7efad...79a

Eller så kan du selge den du har, og kjøpe drømmebilen din nå. Og kjøpe en passe bil til datteren din om 7 år. Så får hun være med å velge farge og andre vesentlige ting selv.

Skrevet

Forrige bil: 4 år

Bilen før det: 8 år

Og bilen før det igjen : 16 år

(Og før noen rekkeutvikler og finner ut at nåværende bil blir bare 2 år, så ...nope. Den er alt 4 den også.) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge vært "siste eier", kjøpt biler billig til de feiler grovt ved neste EU kontroll. 2-3 år ble det typisk. Lengst eide bil er 7 år, to stk. faktisk. 

@TS, jeg synes det høres ut som et fint opplegg. Har selv en 9 år gammel Leaf til pendlebil, og elbiler eldes godt.

Anonymkode: c556c...c2a

AnonymBruker
Skrevet

Du har en niåring og har begynt å tenke på øvelseskjøring! :hakeslepp:Du skal ha kred for å planlegge i god tid, i alle fall. :) 

Til det faktiske spørsmålet ditt: jeg har pleid å bytte bil mens det fremdeles er litt å få igjen for den jeg har. De seks bilene jeg har hatt, har jeg eid mellom 4 og 7 år. 

Anonymkode: 1de51...1cf

Skrevet

Noen 2-10 år. Er ofte siste eier før hugging.

Skrevet

Første bilen min hadde jeg i 11 år. Trofast Toyota RAV4 fra 2002 som dessverre endte sine dager på taket i en åker, rett etter vi hadde brukt mange tusen på å få den eu-godkjent. Savner den bilen fortsatt. 

Derretter har vi kjøpt gamle drittbiler som har holdt maks 2 år (typ til neste eu-godkjenning). Dårlig råd og evig ond sirkel der eneste vi hadde råd til var møkk. 4 sånne biler ble det. Alle endte som spiker etter vi var ferdige med dem. 

Nå har vi for første gang ny og fin bil. Den planlegger vi å ha i mange mange år. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper alltid den billigste bilen som har lengst igjen å gå frem til EU kontroll. Og så vrakes den når den er moden for kontroll (evt blir slaktet på kontroll)

Anonymkode: 5f428...61d

AnonymBruker
Skrevet

Den første hadde jeg i 16 år. Det var ingenting i veien med den da den ble solgt, jeg følte bare tiden var inne. Den nye har jeg hatt i fire år og jeg hater den og er klar for å bytte den ut med noe annet 

Anonymkode: 2cd62...e05

Skrevet (endret)

Har bilene inntil de er såpass slitt at det ikke lønner seg å reparere mer, og/eller rusten tar knekken på bilen. 

Min nåværende bil, som er en 2007 modell Citroën Berlingo, har jeg hatt siden sommeren 2010. Håper på å ha den i allefall fram til neste EU-kontroll som er om litt under to år. 

Endret av Perelandra
La til navn på bilmodell
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt bilen min i ca 7..5 år og ingen planer om å bytte den ut. Jeg kjøpte den brukt og har kjørt på den 90.000 på disse årene. 2008 modell VW Golf. Bare ruller og ruller 😊 Beste bilen jeg noensinne har eid.

Anonymkode: 8d7f0...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat kvittet meg med en bil, den hadde jeg i snaut 6 år. Den var 2 år gammel da jeg kjøpte den. Jeg synes det er vanskelig å vurdere når det ikke "lønner seg" lenger å reparere den. Utgifter kommer jo uansett, når må man sette strek liksom :vetikke: Men nå ble den i alle fall såpass dyr etter EU-kontroll at jeg ikke gadd å betale det, siden jeg ikke trenger å ha bil akkurat nå.

Anonymkode: c825b...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en Corolla 07 mod. Den hadde gått under 230000, ikke langt for en diselmotor. Begynte å få endel repraajoner så byttet den inn nå og har en auris st.bil på 3 år. De fleste bilene har jeg hatt i 9 år.

Kjøpte en rav 4 ny i 2006, min far fikk den av meg da bilen var 5 år. Den er forsatt på veien hver dag.

Skal aldri kjøpe helt ny igjen, lønner seg dårlig.

Anonymkode: b22ac...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...