AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Hvor mye månedslønn/ukelønn gir dere til ungdommen i huset? Foreløpig får min på 14 år 150 kr i uka, tilsammen 300 kr i mnd fordi hun bor halve tiden hos far. Da har hun ansvar for å dekke lørdagsgodt selv. Har lyst til at hun skal få penger til å handle klær selv også, tenker da rundt 500 kr i mnd + 300 kr som hun allerede får. Hva får deres ungdommer? Og hva må de gjøre av oppgaver i huset? Hvilke utgifter har de? Anonymkode: bdbad...db4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Vår 16åring gjør nesten mer husarbeid enn oss voksne på eget initiativ(vasker/bretter klær, lager middag, støvsuger, lager matpakke til småsøsken, vasker bad), og får til gjengjeld penger når hun trenger det/spørr om det. Gjennomsnittlig kanskje 1000-1500kr i mnd. Hun dekker da klær, frisør og snop/energidrikk/proteinpulver selv. Hadde hun måtte ha faste oppgaver, og ikke gjort like mye husarbeid ville hun naturligvis fått mindre penger også. Synes det du forslo hørtes fornuftig ut Anonymkode: 61e13...a5c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Fikk 1300 jeg pr mnd, er jo noen år siden kan man si så vet ikke hvor relevant det er. Oppgavene mine var å rydde av etter middag (inn i oppvaskmaskinen) og vaske soverommet mitt hver søndag. Anonymkode: 1c0f3...05c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vår 16åring gjør nesten mer husarbeid enn oss voksne på eget initiativ(vasker/bretter klær, lager middag, støvsuger, lager matpakke til småsøsken, vasker bad), og får til gjengjeld penger når hun trenger det/spørr om det. Gjennomsnittlig kanskje 1000-1500kr i mnd. Hun dekker da klær, frisør og snop/energidrikk/proteinpulver selv. Hadde hun måtte ha faste oppgaver, og ikke gjort like mye husarbeid ville hun naturligvis fått mindre penger også. Synes det du forslo hørtes fornuftig ut Anonymkode: 61e13...a5c Har du noen gang lurt på om det er fordi dere som foreldre ikke strekker til? Ikke gjør nok? Hvorfor føler hun at det er hennes ansvar å smøre matpakker? Anonymkode: 77eab...121 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Det høres okei ut dersom det skal gå til klær av typen: har lyst på en t-skjorte. Men nødvendig klær slik som å trengr nye sko og ytterklær bør komme utenom etter behov. Anonymkode: 291e6...44e 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Det høres okei ut dersom det skal gå til klær av typen: har lyst på en t-skjorte. Men nødvendig klær slik som å trengr nye sko og ytterklær bør komme utenom etter behov. Anonymkode: 291e6...44e Det er planen at hun skal selv kjøpe t-skjorter, gensere, undertøy og bukser. Dyre ytterklær, sko og dyrt fritidsutstyr typ skisko feks kommer utenom og dekkes av oss foreldre etter behov. Anonymkode: bdbad...db4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er planen at hun skal selv kjøpe t-skjorter, gensere, undertøy og bukser. Dyre ytterklær, sko og dyrt fritidsutstyr typ skisko feks kommer utenom og dekkes av oss foreldre etter behov. Anonymkode: bdbad...db4 Edit: eller om hun har sååå lyst på de dyre skoene (men ikke trenger dem fordi hun har sko), så må hun selv spare opp og kjøpe dette. Anonymkode: bdbad...db4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk 1300 jeg pr mnd, er jo noen år siden kan man si så vet ikke hvor relevant det er. Oppgavene mine var å rydde av etter middag (inn i oppvaskmaskinen) og vaske soverommet mitt hver søndag. Anonymkode: 1c0f3...05c Hva måtte du dekke selv av utgifter da? Dette gjelder også en ungdom som bor halve tiden hos far, og far må da dekke hennes utgifter i løpet av denne tiden. Anonymkode: bdbad...db4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva måtte du dekke selv av utgifter da? Dette gjelder også en ungdom som bor halve tiden hos far, og far må da dekke hennes utgifter i løpet av denne tiden. Anonymkode: bdbad...db4 Måtte dekke nesten alt selv utenom store ting som ny vinterjakke hvis den gamle ikke passet. Ville jeg derimot ha sminke , ny genser eller bare ett ekstra par sko måtte jeg kjøpe det selv. Kunne lage matpakke hjemme, men ville jeg ha horn på skolen gikk dette av månedslønnen Anonymkode: 1c0f3...05c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Måtte dekke nesten alt selv utenom store ting som ny vinterjakke hvis den gamle ikke passet. Ville jeg derimot ha sminke , ny genser eller bare ett ekstra par sko måtte jeg kjøpe det selv. Kunne lage matpakke hjemme, men ville jeg ha horn på skolen gikk dette av månedslønnen Anonymkode: 1c0f3...05c AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva måtte du dekke selv av utgifter da? Dette gjelder også en ungdom som bor halve tiden hos far, og far må da dekke hennes utgifter i løpet av denne tiden. Anonymkode: bdbad...db4 Bodde forresten også 50% hos annen forelder. kanskje dere kan bli enige om å dele beløpet? Å så er det perfekt mulighet til å lære om sparing og økonomi Anonymkode: 1c0f3...05c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Vår 16åring gjør nesten mer husarbeid enn oss voksne på eget initiativ(vasker/bretter klær, lager middag, støvsuger, lager matpakke til småsøsken, vasker bad), og får til gjengjeld penger når hun trenger det/spørr om det. Gjennomsnittlig kanskje 1000-1500kr i mnd. Hun dekker da klær, frisør og snop/energidrikk/proteinpulver selv. Hadde hun måtte ha faste oppgaver, og ikke gjort like mye husarbeid ville hun naturligvis fått mindre penger også. Synes det du forslo hørtes fornuftig ut Anonymkode: 61e13...a5c Billig hushjelp, og barn som dekker egne utgifter 🤷🏻♂️ Det der syns jeg hørtes rystende ut. Både den lave summen, men at hun må dekke ting som frisør og klær selv? Herlighet. Anonymkode: 1bf6a...08e 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Herregud, stakkars ungdommer. Husker jeg fikk 2000,- i måneden, og det er 20 år siden 😅 Pengene kunne jeg bruke på det jeg ville, ble som oftest alkohol og mat. Klær, mobil, trening, buss fikk jeg dekket. Anonymkode: d37d2...c34 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Da jeg gikk med avisen i 98/99 tjente jeg 1200 kroner i måneden 🤣 (50 minutts runde hver jævla morgen før skolen). De pengene brukte jeg på det jeg ville, men foreldrene mine kjøpte likevel klær og lørdagssnop og dekket frisør. Anonymkode: 8479c...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 14-åringen får 1000, 17 åringen 1300,- Skal gå til snop, kino, mcern, spare til større ting (skjer aldri..), etc.. klær/mobil dekker vi. Anonymkode: 0b897...fa7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Da jeg var ungdom for 25 år siden fikk jeg 1000 kr. i måneden. Det skulle gå til «alt», dvs. kino, snacks, kontantkort og klær jeg ikke behøvde. Busskort og f. eks. vinterjakke og sko fikk jeg utenom. Anonymkode: 14969...19e 1
Malursk Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 Jeg betaler mat, klær, frisør, godter, trening, kino, busskort, mobil, spotify og - alt annet. Han får 1500 i mnt. De kan han bruke til hva han måtte ønske ❤️ . MEN, han gjør halvparten av alt hus og hagearbeid, støvsuger, rydder, vasker, vasker bad osv. Det er bare oss to, og vi er et team 🙂 . (Ja, og så er det hans "jobb" å gå lang tur med bikkja på ettermiddag/kveld, jeg tar de andre turene ) Han er 15, og verdens greieste tenåring. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Åj, her var det mange som gir mye i mnd.penger, og iallefall de som finn 1000-2000 i mnd for 20 år siden, og likevel fikk klær av foreldrene 😅 Vi har 4 barn fra 9-16 år, og vi har iallefall ikke mulighet til å gi de alle 1500,- eller mer i mnd 🥵 De får 150,- hver i uken viss de hjelper til litt i huset. Ellers dekker vi det meste av klær og utstyr. Nå når eldste har fått deltidsjobb er tanken at han må dekke klær og fornøyelse av lønnen han får der 😃 Anonymkode: 315ba...0f9 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Da jeg var ungdom for lenge siden, så jobbet jeg og dekker alt selv. Enkelt og greit. Hos oss får ungdommen 200,- i mnd (bor 50%) hos oss. Det er til ren sløsing, siden vi dekker alt mulig annet. Vil de ha mer til sløsing, så må de jobbe. Anonymkode: 7e886...eb2
Blondiemamma Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 Jeg har små barn selv, så de får jo alt de trenger av oss. Eldstemann på 8år har div oppgaver hun kan gjøre hjemme om hun vil tjene seg litt lommepenger. Når jeg selv var tenåring fikk jeg alt jeg trengte av mine foreldre, + 200kr i uken for å vaske huset. Jeg hadde også sommerjobb og fast vaskejobb for å tjene penger til eget forbruk og sløsing/moro.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #20 Skrevet 21. mai 2021 15 1000 kr i mnd til bruk på det hen ønsker . Vi betaler mobil, årskort på badeland ,lørdagsgodteri, klær og sko Anonymkode: 92b58...3fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå