AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Jeg ønsker så sterkt å bli gravid, men har et lite hinder i veien: jeg har lenge hatt celleforandringer, og av den grunn har jeg både konisert livmorhalstappen og laserbehandlet kjønnslepper / skjeden. På grunn av celleforandringene mine har jeg fått beskjed av flere leger / gynekologer om at jeg ikke har så god tid og at jeg bør begynne å tenke på barn. Samtidig får jeg høre at jeg "helst bør vente til alt er skikkelig utredet". Utredning, tester osv i helsevesentet tar dessverre skikkelig lang tid og jeg venter og venter og venter. Nå er jeg redd for at tiden løper fra meg og jeg vil så gjerne ha barn. Vurderer å prøve å bli gravid selv om det kan hende at jeg må ha flere inngrep. Har noen av dere erfaringer med å gå gravid med alvorlige celleforandringer? Hvordan var eventuelt oppfølgingen? Og kompliserte det noe for dere? Kan man eventuelt fjerne celleforandringer i lokalbedøvelse mens man er gravid? Håper noen av dere har erfaringer rundt dette. (Kvinne, 26 år) Anonymkode: 875c5...c5e
Amatariel Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Jeg fikk påvist alvorlige celleforandringer i en av mine graviditeter. Jeg fikk beskjed om at de ikke foretok konisering av gravide, men at de skulle holde øye med dette. Ca. hver 8. uke skulle jeg inn til kontroll, da de kan se/undersøke utviklingen. Veldig vanlig at det tar tid med utvikling, så legene virket ikke veldig bekymret. Nå endte jeg med å oppleve senabort (hadde ikke noe med celleforandringene å gjøre), og da den var overstått kunne jeg gjennomføre koniseringen. Det ble tatt en bit av livmorhalsen og på etterkontroll 3 måneder etterpå så det fint ut. Så ble jeg gravid på nytt, og nye celleprøver ble tatt etter noen måneder igjen. Celleforandringene var tilbake, men akkurat som sist så ble det ikke gjort noe i svangerskap. Dette barnet holdt svangerskapet ut, og da hun var noen få måneder gammel så ble jeg konisert for andre gang. Jeg hadde de kontrollene jeg skulle, og alt har sett fint ut etter dette. Nå er jeg over på vanlig sjekk hvert 3.år. Er det lenge siden du har hatt koniseringen? Har etterkontrollene vist at alt ikke er borte? Det skal ikke ta såå lang tid, jeg mener den første etterkontrollen var etter 3 måneder. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Ja etter konisering så skal man vel sjekkes først etter 3 mnd og så etter nye 6 mnd. Dette med graviditet må du snakke med fastlegen og gynekologen din om, TS. Spør gynekologen hver gang du er inne til behandlinger. Anonymkode: c6069...dae 2
Enny95 Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 (endret) Amatariel skrev (19 timer siden): Jeg fikk påvist alvorlige celleforandringer i en av mine graviditeter. Jeg fikk beskjed om at de ikke foretok konisering av gravide, men at de skulle holde øye med dette. Ca. hver 8. uke skulle jeg inn til kontroll, da de kan se/undersøke utviklingen. Veldig vanlig at det tar tid med utvikling, så legene virket ikke veldig bekymret. Nå endte jeg med å oppleve senabort (hadde ikke noe med celleforandringene å gjøre), og da den var overstått kunne jeg gjennomføre koniseringen. Det ble tatt en bit av livmorhalsen og på etterkontroll 3 måneder etterpå så det fint ut. Så ble jeg gravid på nytt, og nye celleprøver ble tatt etter noen måneder igjen. Celleforandringene var tilbake, men akkurat som sist så ble det ikke gjort noe i svangerskap. Dette barnet holdt svangerskapet ut, og da hun var noen få måneder gammel så ble jeg konisert for andre gang. Jeg hadde de kontrollene jeg skulle, og alt har sett fint ut etter dette. Nå er jeg over på vanlig sjekk hvert 3.år. Er det lenge siden du har hatt koniseringen? Har etterkontrollene vist at alt ikke er borte? Det skal ikke ta såå lang tid, jeg mener den første etterkontrollen var etter 3 måneder. Så godt at du ble fulgt opp med jevnlige tester og at celleforandringene ga seg etter hvert. Mener å ha lest at celleforandringer kan "blusse litt opp" under graviditet, så beroligende å lese at det tas jevnlige tester dersom man er gravid. Jeg ble konisert i livmorhalsen for ca. ett år siden. Ifølge de siste prøvesvarene har jeg noe som heter ASCUS-celleforandringer, som visstnok betyr at celleforandringene er litt ubestemmelige. Dette skal nå utredes videre med biopsi. Det som bekymrer meg vel så mye som livmorhalsen er celleforandringene i vulva. Prøvesvarene viste at de er høygradige. Disse celleforandringene ble også behandlet for omtrent ett år siden, men de virker altså til å ha kommet tilbake i full styrke. Har visst en ganske aggressiv HPV-type, så håper virkelig at det gir seg snart. Har heldigvis fått en timeinnkallelse nå, men med så mange bekymringer og uro virker det som en evighet å skulle vente i ytterligere seks uker og deretter enda flere uker på svar. Endret 20. mai 2021 av Enny95
Amatariel Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Forstår at din type er noe spesiell, dette kan jeg dessverre ikke noe om. Jeg hadde "bare" CIN3, så forsto bare at det måtte tas så raskt som mulig. Men ja, god oppfølging som gravid og svangerskap/fødsel har ikke bydd på noen problemer pga. koniseringen. Nå har jeg akkurat blitt gravid på nytt igjen, men håper jeg slipper unna celleforandringer denne gangen. Tok HPV-vaksinen i fjor. Men jeg skal følge med! Lykke til til deg! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Amatariel skrev (5 timer siden): Forstår at din type er noe spesiell, dette kan jeg dessverre ikke noe om. Jeg hadde "bare" CIN3, så forsto bare at det måtte tas så raskt som mulig. Men ja, god oppfølging som gravid og svangerskap/fødsel har ikke bydd på noen problemer pga. koniseringen. Nå har jeg akkurat blitt gravid på nytt igjen, men håper jeg slipper unna celleforandringer denne gangen. Tok HPV-vaksinen i fjor. Men jeg skal følge med! Lykke til til deg! Hvor mye betaler man for hpv vaksinen? Anonymkode: 14c5c...59e
Amatariel Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor mye betaler man for hpv vaksinen? Anonymkode: 14c5c...59e Mener det var rundt 4000 kr jeg betalte tilsammen. I tre deler da, over litt tid da man skal hente ut sprøyten på tre forskjellige tidspunkt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå